Gå til innhold

Gamle inkassosaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg har vært totalt ute å kjøre økonomisk i mange år og har en del inkassosaker på meg. Ikke noe å være stolt av i det hele tatt. Men, nå har jeg i allfall tatt tak i problemet og vil gjøre noe med det.

Det jeg da ser er at jeg har skikkelige gamle saker. Mente det var en foreldelsesfrist på slike krav. Noen som vet eller kan henvise meg til rette lov for å sjekke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fristene mener jeg er 3 år på saker uten dom/gjeldsbrev og 10 år med. For saker uten dom gjelder fristen fra sist det skjedde noe i saken, ikke nødvendigvis fra fakturadato. Dvs. at hvis man hadde en ubetalt faktura i 2003, men man f.eks inngikk en avdragsordning (dvs vedkjente seg kravet) i 2005, så går vissnok fristen i nye 3 år fra 2005 (men dette kan ha forandret seg, en stund siden jeg jobbet med dette).

Skrevet

Men blir det sånn da, at om jeg ikke gidder å betale regningene mine, nekter å vedkjenne meg det og venter i 3/10 år, så slipper jeg å betale?

Skrevet (endret)

Strengt tatt ja, dersom du går utifra fristen på ti år, men husk at denne ikke gjelder statlig gjeld. Men det blir jo ti stusselige år, tatt i betraktning at du ikke kan eie noe av verdi (bil, bolig osv) eller tjene penger utover vanlig sosialsats. Og du vil også slite med å få ting på kreditt, alt fra mobilabbonnement til strøm og forsikring.

Endret av Eir
Skrevet

Er det ikke like greit å slå seg selv personlig konkurs med en gang?

Skrevet

Jeg mener at jeg lærte en gang for lenge siden at det ikke er foreldelsesfrist på løpende saker. Jeg tror ikke man slipper unna bare man trenerer/overser saken lenge nok.

Foreldelsesfristen gjelder kun krav som skyldneren ikke kjenner/bør kjenne til. Mener det er sånn jeg lærte det.

Skrevet
Foreldelsesfristen gjelder kun krav som skyldneren ikke kjenner/bør kjenne til. Mener det er sånn jeg lærte det.

Foreldelsesfristen på tre år gjelder rettslig behandling. For at kravet ikke skal foreldes må skyldner sende kravet til forliksrådet hvert tredje år, og evt få en uteblivelsesdom der. Fristen på ti år gjelder uansett på mye av privat gjeld, det er bla derfor det er mulig å bo ti år i utlandet, for å bli kvitt gjeld.

Når det gjelder personlig konkurs/gjeldsordning er ikke dette noe man bare kan bestemme seg for, man må oppfylle en del kriterier for å få det. Så for de som faller utenfor slike ordninger, og som ikke kan gjøre opp for seg, så kan det å vente ti år være det eneste alternativet.

Skrevet

foreldelsesloven

Ja, man kan bare unngå å vedkjenne seg kravet og unngå å åpne brevet fra inkassoselskapet. Men sannsynligvis sender jo inkassoselskapet saken til rettslig inndriving og da avbrytes foreldelsesfristen.

Det beste er å betale først som sist :)

Skrevet
Er det ikke like greit å slå seg selv personlig konkurs med en gang?

Skjønner ikke helt hvorfor jeg skulle slå meg personlig konkurs, jeg holder jo på å rydde opp i sakene.

Skrevet
Skjønner ikke helt hvorfor jeg skulle slå meg personlig konkurs, jeg holder jo på å rydde opp i sakene.

Jeg tenkte hvis alternativet var å ikke betale...

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Da skal jeg sjekke opp litt mer. Grunnen til at jeg spør er ikke fordi jeg evt. ikke vil betale disse sakene. Men kom over et par saker som nå nærmer seg 15 år, og på de to sakene har det ikke vært tatt noen rettslige skritt. Vet at en sak som var yngre har blitt slettet.

Det jeg finner utrolig er at det skal være så vanskelig å få en oversikt. Inkassoselskapene svarer ikke på henvendelser, jeg klarer ikke få en total oversikt over evt. saker og betalingsanmerkninger. Så nå har jeg brukt 2-3 måneder bare på å skaffe meg en nogenlunde oversikt. Og føler at jeg fortsatt ikke har den.

Alle sakene det er snakk om er gamle, og har vel bare en sak fra de siste 5 årene.

Skrevet
Jeg tenkte hvis alternativet var å ikke betale...

Sånn ja. Jeg vil jo betale, det er ikke det nå. Men som jeg forklarte over så vet jeg at andre saker er slettet. Derfor spørsmålet i utgangspunktet.

Skrevet
Sånn ja. Jeg vil jo betale, det er ikke det nå. Men som jeg forklarte over så vet jeg at andre saker er slettet. Derfor spørsmålet i utgangspunktet.

Ahaa.

*lese bedre neste gang* :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...