Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #1 Skrevet 20. september 2006 Dobbelt med arbeid, dobbelt med glede eller? Er det "arvelig" å få tvillinger?
Gjest Gjesta Skrevet 20. september 2006 #2 Skrevet 20. september 2006 Dobbelt så morsomt, dobbelt så dyrt, men ikke fullt dobbelt så mye arbeid. Toegga tvillinger er ofte arvelig, og hopper ofte over en generasjon. Disposisjonen for å få toegga tvillinger kan arves fra både mor og far, men det er naturlig nok bare vi jenter som kan slippe to egg om gangen. Enegga tvillinger kan kalles "den perfekte misdannelse", og er i svært liten grad arvelig. Likevel ser vi en viss opphopning av enegga tvillinger i enkelte slekter. Evt arvelighet her kan komme både fra mor og far, i og med at embryoet deler seg etter befruktningen. I tillegg finnes en svært sjelden variant der et egg deler seg før befruktning, slik at to identiske egg blir befrukta av hver sin spermie.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #3 Skrevet 17. november 2006 heisann... jeg har to jenter på 5 mnd og elsker å være tvillingmor. det er dobbel glede kan du trygt si ja... jeg har ingen barn fra før så dette er første for oss, men det er ikke stress i det hele tatt synes jeg.. det er hva du gjør det til selv.
Amanlis Skrevet 17. november 2006 #4 Skrevet 17. november 2006 Du kan lese mer her http://www.tvilling.no/index.php?page_id=1&lang_id=1
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2006 #5 Skrevet 18. november 2006 Toegga tvillinger er ofte arvelig, og hopper ofte over en generasjon. Disposisjonen for å få toegga tvillinger kan arves fra både mor og far, men det er naturlig nok bare vi jenter som kan slippe to egg om gangen. ← Må bare presisere Disposisjonen for å få toeggede tvillingen kan arves fra både mor og far til _kvinnen_. Altså ikke fra faren til tvillingene siden det er hos kvinnen det tilfeldigvis løsner to egg og det derfor blir tvillinger. Faren gir "bare" sæd. Jeg har toeggede gutter og det er kjempekjekt. Hadde gjerne sagt jatakk til ett sett til med tvillinger.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2006 #6 Skrevet 18. november 2006 Det kommer vel an på barna også? Ei jeg kjenner har tvilllinger som var svært krevende, og hun slet seg nesten helt ut det første året!
Gjest Frk Åberg Skrevet 18. november 2006 #7 Skrevet 18. november 2006 Dette med toeggede tvillinger skal være arvelig, ja. Noe som er synd for meg, da det er en del av dette i vår slekt. Må si jeg ville fortrukket å få en om gangen... Selv om jeg ikke tviler på at det er dobbelt moro og alt det der. Det avhenger jo også veldig av barna, om de er mye syke osv. Når det gjelder dette med mye eneggede tvillinger i familien, så innbiller jeg meg at dette kun er tilfeldigheter. Det at det fins noen eneggede par i en familie, trenger vel ikke bety at det er arvet?
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #8 Skrevet 19. november 2006 Eneggede tvillinger er IKKE arvelig. Det er en "feil" som skjer med egget som er befruktet og det deler seg. Toeggede tvillinger ER arvelig. Det er kvinner som har "gen" for arv med toeggede tvillinger. Menn gir "bare" sæd som det er sagt lengre opp. Det er nå blitt vanligere og vanligere med tvillinger. Det er pga at kvinner venter så lenge med å få barn at de 1) nærmer seg overgangsalderen og "slipper" flere egg samtidig og 2) venter så lenge at de ikke blir gravide ved egen hjelp og gjennom prøverør setter inn to befruktede egg. Kjenner flere som har tvillinger og felles for de alle er at første halvår er VELDIG slitsomt (de gikk rundt som zombier og hadde ikke noe liv utenom). Deretter har det gått veldig bra med de alle sammen, og jeg tror det ikke er værre enn å ha flere barn på ulik alder (vanlige søsken). Men - det er nå litt rart å tenke så mye på det før man er gravid? Det er veldig FÅ i den store mengden som får tvillinger. Selv med gen for tvillinger (det hopper over en generasjon og min mor er tvilling) har jeg født to "single" barn.
ceca Skrevet 19. november 2006 #9 Skrevet 19. november 2006 Min mor er toegget tvilling, og jeg fødte tvillinger. Men tanken hadde ikke streifet meg, så det kom som en overaskelse på ultralyden. Det første året syntes jeg var slitsomt, men son en skrev her, det første halvårt var verst. Nå hadde vi to som lå på nyfødt intensiven i 6 uker. Ogda vi kom hjem begynte de begge med kolikk. Forferdelig slitsomt, også fordi var ung og usikker innimellom . Men dobbelt glede - helt klart når det første året var over. Og hadde jeg blitt gravid igjen, så hadde jeg gjerne kunnet tenke meg tvillinger en gang til. Nå vet jeg jo også hva jeg vil går til og kan alle "triksene" jeg lærte meg etterhvert. Så noe lettere ville det bli.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå