Gjest Frustrert mamma Skrevet 20. september 2006 #1 Skrevet 20. september 2006 Guttungen vår bruker fremdeles bleie om natta, og han fylte 8 for en måneds tid siden. Vi lager ikke noe oppstyr ut av det; han sover så tungt at han ikke våkner av tissealarmen. Dessuten virker det som om blæren ikke er stor nok til å holde på væsken gjennom hele natten; vi sørger alltid for å gi han lite drikke rett før han skal legge seg, og vi lar han alltid tisse på do før han legger seg. Men bleia er like våt hver morgen. Bruker den største bleia til Libero (Junior XL Plus), og vi er storfornøyd. Det er ikke det, men at han ikke ser ut til å ønske å slutte med å bruke bleie! På lørdags- og søndagsmorgen, når han står opp tidlig for å se på barne-TV, har han bleien på lenge og ønsker ikke å ta den av! Hva gjør vi? Dette kan jo ikke fortsette, fordi det ser jo ut som om han absolutt ikke har lyst til å slutte med bleie med det første.
Gjest Bellatrix Skrevet 20. september 2006 #2 Skrevet 20. september 2006 Ta av han bleia og la det bli noen uhell. Etterhvert så venner han seg nok av med både bleiebruk og nattissing.
Gjest Frustrert mamma Skrevet 20. september 2006 #3 Skrevet 20. september 2006 Ta av han bleia og la det bli noen uhell. Etterhvert så venner han seg nok av med både bleiebruk og nattissing. ← Dette har vi prøvd; som sagt, så sover han så tungt at han ikke merker at han tisser i senga. Så det er håpløst. Men vi lurer på om disse Libero-bleiene er vel så komfortable at det er kanskje nettopp derfor han ikke ønsker å ta av seg bleia om morgenen? Finnes det noen bleier for store gutter med god oppsugningsevne som IKKE føles så komfortable?
Elodi Skrevet 20. september 2006 #4 Skrevet 20. september 2006 Jeg er helt enig med Bellatrix! Ta av ham bleien og la det bli noen uhell slik at han kjenner at det er ubehagelig å være tissevåt. Jeg vil ikke kritisere , men for meg høres det utrolig ut at en 8 åring selv vil gå med bleie! Mine tre barn har alle sluttet med bleie ved 3 års alder. Jeg synes absolutt at dere bør snakke med helsestasjon eller lege om dette problemet! 1
flopp Skrevet 20. september 2006 #5 Skrevet 20. september 2006 Så lenge dere synes det er helt okei å bruke bleie så er det vel ikke så rart om han også synes det?? Dere har sikkert forsøkt å snakke med han om det. Hvis ikke ville jeg ha sagt at det ikke er vanlig at barn på hans alder bruker bleie. Det vil være lettere for han å slutte hvis han selv synes det er et problem for da vil han forsøke å bli kvitt problemet og være det bevisst. Hvis dere allerede har tatt noen runder med dette og det ikke funker så skal man selvfølgelig ikke lage noe voldsomt oppstyr av det, men han bør være klar over at ikke alle på åtte år bruker bleie. Blæren hans er nok stor nok, men har han først kommet inn i rytmen med å tisse om natta kan det være vanskelig å slutte. De fleste har vel erfaring med at har man først begynt å stå opp om natta for å tisse så er det ikke så lett å la det være . Har dere prøvd å få han opp på do før dere legger dere for kvelden? Vet at det funker for mange og at de da stort sett holder seg tørre resten av natten.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #6 Skrevet 20. september 2006 Det finnes mange på hans alder som sliter med å holde seg tørre om natta, og de fleste føler det å måtte bruke bleie som en byrde i tillegg til det å holde seg tørr. Jeg er imponert over at gutten deres tar så mye ansvar både for dere som foreldre og seg selv, at han selv velger bleie. Ikke alle er så flinke. Tror ikke det å lage et problem løser noe, dere må heller prise dere over at dette egentligt ikke er noe problem...
Helen Skrevet 20. september 2006 #7 Skrevet 20. september 2006 Søstera mi var sengevæter til hun var 11-12 år. Hun brukte ikke bleier. Hun syntes det var veldig flaut så hun byttet selv på sengen sin tidlig om morgenen så vi ikke skulle merke det. Hun la det som var vått nederst i skittentøyet. Så selv om hun synes det var pinlig og flaut klarte hun ikke å slutte med det, men tilslutt ble det bare slutt på sengevætingen, helt av seg selv. Den ene sønnen hennes hadde også det samme problemet, det er kanskje arvelig? Jeg tror ikke det er så veldig mye å gjøre med det, hvis det ikke finnes medisiner nå da, ellers tror jeg han må vokse det av seg. Slik var det i allefall for søstera mi og sønnen hennes.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #8 Skrevet 20. september 2006 Det kan være at han mangler et hormon, og at dette gjør at han er sengevæter. Jeg hadde prøvd alarm i senga, plast på madrassen, klistremerke-premiering for hver tørr natt, anti-depressiva (til en 6 åring!), før legene til slutt fant ut at jeg rett og slett manglet et hormon. Brukte så en nesespray i noen år, og etter det ble jeg helt fin. Tror den het Minirin eller noe sånt, husker ikke helt det er så lenge siden nå. Den var svindyr, men fikk den på blå resept. Tro meg, å bruke bleie som 8 åring er ikke noe man gjør for gøy, tenk bare hvordan det er hvis du skal overnatte borte og må ha med bleien.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #9 Skrevet 20. september 2006 Det pussige her er vel at han frivillig har bleien på når han har våknet.
asterix Skrevet 20. september 2006 #10 Skrevet 20. september 2006 Det dere gjør er at dere tar en tur til lege for å sjekke om noen av de vanlige behandlingene kan hjelpe: minirin, alarm etc. Gjør det ikke det er det aller viktigste å la være å høre på tullballråd som det har vært noen av her i tråden (som å fortelle han at andre på han alder ikke tisser på seg, nekte han å bruke bleie og andre idiotiske forslag). Tvert i mot er det svært viktig å backe opp gutten slik at han selv ikke begynner å føle at han er unormal som ikke er blitt tørr om natta enda. Det er mange på hans alder og enda mye eldre som er sengevætere. Heldigvis vokser de aller fleste det av seg i løpet av puberteten, men noen få sliter faktisk med det hele livet. "Den som sover synder ikke" er et godt ordtak å huske på her, for sengevætere kan rett og slett ikke noe for at kroppen gjør ting helt av seg selv mens de sover. Sengevæting er ikke noe du kan slutte med bare fordi du gjerne vil.
asterix Skrevet 20. september 2006 #11 Skrevet 20. september 2006 Det pussige her er vel at han frivillig har bleien på når han har våknet. ← Dette er nok en forsvarsmekanisme fordi han er flau over sengevætingen. Så lenge han har bleia på er det liksom ikke "offisielt" at den ble våt i natt igjen.
flickan Skrevet 21. september 2006 #12 Skrevet 21. september 2006 Søsteren min var og sengevæter til hun var rundt ti år.. det hjalp for henne at foreldrene våre vekket henne 1-2 ganger om natten for å tisse. En gang når de selv la seg, og en gang senere på natten. Etterhvert holdt det med en tur, tilslutt ingen.
Gjest Gjesta Skrevet 21. september 2006 #13 Skrevet 21. september 2006 Barn som er såpass store og som fremdeles tisser på seg om nattengjør det ikke fordi de syns det er så innamri kult. de gjør det fordi lukkemuskelen i blæren ikke er tilstrekkelig utviklet ennå. Mitt råd er at du fjerner bleien, og begynner med et krysseskjema, der du markerer for våte netter og for tørre netter. Dette må du hold epå med en stund, for å se om du ser et mønster. Det er også viktig å skrive opp dersom det var noe spesielt, fex var sent oppe, sov hos mormor eller den type ting. Min sengevæter er ni år, min søster slutta da hun var nitten, min fetter da han var over tredve.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #14 Skrevet 21. september 2006 SOm du ser i lenken her: http://www.lommelegen.no/svar/svar7873.asp anbefales det å ikke bruke bleie da det vedlikeholder problemet. Mye nyttig info i dette svaret, hva passer best for din sønn og deres familie og hva du allerede har prøvd vet du jo selv. Kanskje det ikke er så store innsatsen som skal til fra deres side - spesielt hvis årsaken ikke er nevrologisk.
Gjest EvaL Skrevet 21. september 2006 #15 Skrevet 21. september 2006 Ja, her var det mange svar om hvor unormalt det er å bruke bleie som 8 åring og andre tips du ikke bør bry deg om som, at man ikke skal bruke bleie om natten som sengebvæter og at du skal ta han opp om natten. For det første, det er slettes ikke unormalt at et barn på denne alderen fortsatt tisser i sengen. Det har ingenting med latskap å gjøre, han kan ikke noe for dette i det hele tatt. Det er heller ingen som helst grunn til at han skal sove uten bleie og oppleve hvordan det er å være våt. Tidligere var dette en generell holdning blandt leger, at barnet måtte tisse på seg og oppleve ubehaget det er å bli våt og våkne i en kald seng. Vel, dette med å ikke bruke bleier på en sengevæter er det nå fler og fler leger som går bort i fra å mene. Hvorfor gjør de det? Jo fordi nyere undersøkelser har vist (der man har latt den en halvdelen av barna sove uten bleie og den andre halvparten med bleier), at de som sov uten bleie ikke ble fortere tørre enn de som sov med. Så bleiebruken har altså ingen innvirkning på resultatet om hvor fort man blir tørr om natten. Det sier seg også selv egentlig, fordi det er ingenting her i verden en sengevæter ønsker seg mer enn å slutte å tisse på se gom natten. Så ingen barn bruker bleier og tisser på seg frivillig om noen tror det. Det å ta barnet opp om natten er helt feil, da lærer man barnets kropp til at den skal tømmes om natten, mens det man jo ønsker å oppnå er at blæren skal kunne holde på urinen. Noen foreslår også et skjema hvor man kan få belønning etter eks antall tørre dager. Vel, man skal være ytterst forsiktig ved å innføre en slik løsning overfor en sengevæter, da dette kan bare virke demoraliserende. Tenk deg selv at noen satte opp en premie for deg, med et mål du ikke hadde miligheten til å nå, uansett hvor mye du strevde? Blir man motivert av slikt? Nei, de fleste blir ekstra deprimerte. Og en sengevæter som aldri klarer å holde seg tørr, husk at sengevæting ikke er viljestyrt, så vil hun/han bare oppleve det som at barnet er ekstra misslykket som ikke klarer det andre klarer. Jeg er overrasket over hvor mange som svarer her inne som ser ut til å tro at bare man #legger litt innsats i det" så får man barnet tørr. Jeg tror at mange som nok svarer i beste velmening, har lite erfaring med sengevæting. Jeg har selv vært sengevæter, og jeg har 3 barn som har samme problem, og tro meg, det finnes ingen lettvindte løsninger for å få stopp på problemet. Man vet skjelden årsaken til problemet, eller hvordan man skal få stoppet det. Og ingen behandlingsform kan garantere at man får ett positivt resultat. Det eneste som er sikkert er at barnet før eller siden vil vokse av seg problemet, og i mellomtiden får man forsøke å gjøre problemet så lite som overhode mulig. Noen barn velger da å sove med bleie på seg, og det er valg man skal respektere. Bleien er her kun et hjelpemiddel for å holde sengen tørr, og ikke noen sovepute som gjør at barnet ikke VIL bli moden. Så dere skal fortsette å la sønnen deres sove med bleier om han ønsker det. Det som er problemet er at han ikke tar av seg bleien når han våkner. Mine unger gjør det, de går på badet og tar av den våte bleien. Jeg tror asterix muligens er inne på noe når hun sier at dette kan være en forsvarsmekanisme fra din sønns side. Har dere spurt han hvorfor han ikke tar av den våte bleien?
Gjest Gjest_Xerox_* Skrevet 21. september 2006 #16 Skrevet 21. september 2006 Heisann. Jeg har en sønn på samme alder som også sover med bleie om natten. Det er en stund siden vi måtte slutte med Libero til han da de er blitt for små. Vi bruker Tena Pants (trusebleie) på han, disse kan du få på apoteket.
Gjest Gjest1 Skrevet 21. september 2006 #17 Skrevet 21. september 2006 Min mor tok oss opp på natten som en annen her også sa, funket fint det. En gang da hun la seg, og så en gang senere
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #18 Skrevet 21. september 2006 Min mor tok oss opp på natten som en annen her også sa, funket fint det. En gang da hun la seg, og så en gang senere ← Hva var det som fungerte så bra med det? Altså hvor gamle var dere når hun gjorde dette, hvor lenge holdt hun på slik før dere ble tørre?
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #19 Skrevet 21. september 2006 Jeg er overrasket over hvor mange som svarer her inne som ser ut til å tro at bare man #legger litt innsats i det" så får man barnet tørr. Jeg tror at mange som nok svarer i beste velmening, har lite erfaring med sengevæting. Jeg har selv vært sengevæter, og jeg har 3 barn som har samme problem, og tro meg, det finnes ingen lettvindte løsninger for å få stopp på problemet. Man vet skjelden årsaken til problemet, eller hvordan man skal få stoppet det. Og ingen behandlingsform kan garantere at man får ett positivt resultat. Det eneste som er sikkert er at barnet før eller siden vil vokse av seg problemet, og i mellomtiden får man forsøke å gjøre problemet så lite som overhode mulig. Noen barn velger da å sove med bleie på seg, og det er valg man skal respektere. Bleien er her kun et hjelpemiddel for å holde sengen tørr, og ikke noen sovepute som gjør at barnet ikke VIL bli moden. Så dere skal fortsette å la sønnen deres sove med bleier om han ønsker det. ← Men du, det er faktisk ikke vanlig, de færreste gjør dette - kilde lommelegen: Forekomst Dersom en definerer enurese som mer enn 1 våt natt hver uke, vil andelen av barn som har problemet, være omtrent: 50%; av 3-åringer 10-20%; av 5-åringene ca. 10%; av 6-åringene 5%; av 10-åringene 1-2%; av 15-åringene Da er det ikke rart at mange svarer som de gjør. Ts skriver lite om bakgrunnen for bleiebruken, men legger det frem som om bleiebruken er det store problemet, og ikke sengevætingen. Det gjør vel sitt til at svarene blir som de blir. Ts - du virker som om du har resignert i fht det egentlige problemet og overlater mye til gutten i stedet for å handle selv. Og det sier jeg selvsagt med utgangspunkt i startinnlegget. Du har sikkert prøvd mye forskjellig og vet mer enn du skriver. Da blir svarene deretter.
Gjest Gjesta Skrevet 21. september 2006 #20 Skrevet 21. september 2006 Men du, det er faktisk ikke vanlig, de færreste gjør dette - kilde lommelegen: Forekomst Dersom en definerer enurese som mer enn 1 våt natt hver uke, vil andelen av barn som har problemet, være omtrent: 50%; av 3-åringer 10-20%; av 5-åringene ca. 10%; av 6-åringene 5%; av 10-åringene 1-2%; av 15-åringene Da er det ikke rart at mange svarer som de gjør. Ts skriver lite om bakgrunnen for bleiebruken, men legger det frem som om bleiebruken er det store problemet, og ikke sengevætingen. Det gjør vel sitt til at svarene blir som de blir. At en av ti seksåringer lider av enurese, betyr faktisk at det finnes minst to i hver klasse. Det er mer enn litt, og mer vanlig enn man skulle få inntrykk av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå