Gå til innhold

Tilbud om jobb

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg er i en bransje med et veldig trangt arbeidsmarked. Endelig dukket det opp to ganske tilsvarende stillingsannonser som var midt i blinken for meg.

Etter å ha vært inne til flere intervjurunder for den ene, fikk jeg nettopp telefon med tilbud om stillingen. Problemet er at jeg ikke klarer å legge fra meg den andre, som jeg oppfatter som mer attraktiv av flere grunner. Søknadsfristen har nettopp gått ut, og de har såvidt begynt å gå gjennom søknadene. Jeg har på følelsen at jeg må være ganske aktuell her også. :sjenert:

Nå lurer jeg virkelig på hva jeg kan gjøre. Bør jeg forsøke å "dra ut tiden" før jeg underskriver kontrakten for den første jobben, for å sjekke om jeg blir innkallet til intervju på den andre? Hvor raskt er det vanlig å skrive under kontrakt etter at man har fått tilbud?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå lurer jeg virkelig på hva jeg kan gjøre. Bør jeg forsøke å "dra ut tiden" før jeg underskriver kontrakten for den første jobben, for å sjekke om jeg blir innkallet til intervju på den andre? Hvor raskt er det vanlig å skrive under kontrakt etter at man har fått tilbud?

:klem:

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg for et halvt år siden. Jeg fikk tilbud om den minst attraktive jobben først, men håpet å få den andre jobben. Det var en veldig vanskelig situasjon, siden jeg ikke visste om jeg egentlig hadde valget mellom de to jobbene (dvs om jeg ville bli tilbudt jobb på det andre stedet.

Jeg synes ikke det er fair å si ja til den første jobben, for deretter si opp med en gang hvis man får det andre tilbudet. Jeg tenkte som så at jeg ville oppføre meg rederlig, det kunne jo hende konsernet ble aktuell som arbeidsplass senere. Slik jeg løste det var at jeg takket nei til den første stillingen. De lurte imidlertid på hvorfor jeg takket nei, og da var jeg ærlig og forklarte dem situasjonen. De likte meg veldig godt og sa jeg var velkommen til å søke senere hvis jeg ikke fikk jobb på det andre stedet. Det endte med at jeg ikke fikk den andre jobben heller, men en måned senere fikk jeg en jobb tilsvarende den jobben jeg egentlig hadde søkt på.

Så mitt råd er at du her bare må ta en sjanse. Hvis arbeidsmarkedet er trangt ville jeg takket ja til den første jobben, og ringt til det andre stedet og fortalt at jeg trekker søknaden hos dem. Det er ikke noe særlig å få vite at du blir tilbudt den andre stillingen hvis du allerede har begynt i den første jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vanlig å signere kontrakt ganske raskt etter at du har takket ja til en jobb.

Jeg ville tatt kontakt med det andre stedet jeg hadde søkt, og fortalt at jeg hadde fått et annet tilbud, og at hvis de ønsket meg, så måtte de i så fall bestemme seg raskt. (Fordi jeg helst ville dit, men måtte gi et svar til den andre jobben så fort som mulig.)

I tillegg ville jeg nok forsøkt å "trekke ut" tiden i den jobben jeg hadde fått.

Hadde ringt og sagt at om de trengte et raskt svar, så hadde jeg dersverre ikke tid til å ta stilling til dette, og svaret desverre måtte bli "nei".

(For så å si at dersom jeg fikk litt tid til å ta avgjørelsen, kunne jeg ikke garantere at det ble "ja", men da hadde de hvertfall en sjanse.)

Vær klar over at dette KAN føre til at du sier fra deg den første jobben, og heller ikke får den andre. (Selv om det har fungert fint for meg flere ganger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...