Gå til innhold

HVA SKAL JEG BRUKE BUTTERDEIGEN TIL?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen pakker med butterdeig i fryseren, har aldri brukt butterdeig før, hva kan jeg bruke det til???

Kan jeg lage eplepai??? noen som har noen forslag og oppskrifter???

Skrevet

Jeg har postet denne før, men syns den er så god at jeg tar den igjen jeg :)

Her kommer en veldig enkel men spennende en som mammaen min har vunnet en eple-oppskrift-konkurranse med en gang.

Kjevle ut ferdig butterdeig til dobbel str (kvadrater) del de i fire. Legg et par skiver nøkkelost og en klætt med eplesyltetøy oppå, pensle kantene med sammenpisket egg, brett og lim sammen butterdeigen til trekanter. Pensle oppå med egg og stek i ovnen på ca 200 grader til de er gylne. Dryss med melis gjennom tesil oppå og server dem lunkne og nystekte.

Disse er nydelige. Sprø butterdeig, salt og krydret ost, syrlig eplesyltetøy og søt melis...mmmmm

Jeg syns de er aller best med syrlig syltetøy med litt biter i, altså ikke helt mos.

Skrevet

Jeg pleier å kjevle de ut, også fyller jeg med grønnsaker (i terninger) som har vært surret litt på forhånd (ta det du liker og har), og har på ost.

Pakker så igjen "pakkene" og steker i stekeovn på 200 grader i 10-15 min.

Skrevet

Jeg pleier å kjevle det ut. Tar eplerbiter inni med litt sukker og kanel brett det sammen. Smør egg på enesiden og strø litt perlesukker på det. I Nederland pleier vi å spise disse på nyttårsaften:)

Stekes i ovn 200 grader i ca 15 min

Skrevet

Gå i skogen og plukk sopp (eller gå på butikken og kjøp et assortert utvalg).

Stek soppen, ha i litt sjalottløk og dill, fyll på med fløte til det dekker, og la det stå til det blir tykt (tykner det ikke, kan du ha i litt mel).

Kjevle ut butterdeigen og legg fyll på. Pakk sammen til små pakker som stekes i ovn på 180-200 grader til pakkene er passe brune og har blåst seg skikkelig opp.

Nyyydelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...