Karamba Skrevet 20. september 2006 #1 Skrevet 20. september 2006 I dag skal dattera mi få seg kanin. Har ingen anelse om hvilken sort det er, men den er ganske liten. Er ikke av den typen som blir ganske stor... Er det noen som vet om de tåler å stå ute om vinteren?
Gjest gjesta Skrevet 20. september 2006 #2 Skrevet 20. september 2006 ja da ,,,, så lenge de får godt med kraftfor så de kan bygge opp fettlaget sitt så klarer de det.... men ville ha anbefalt å ha laget et isolert bur som du kan strø høy og sagespon i .. da slipper det å bli så kjemepkaldt....... lykke til med kaninen
Karamba Skrevet 20. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. september 2006 ja da ,,,, så lenge de får godt med kraftfor så de kan bygge opp fettlaget sitt så klarer de det.... men ville ha anbefalt å ha laget et isolert bur som du kan strø høy og sagespon i .. da slipper det å bli så kjemepkaldt....... lykke til med kaninen ← Ja, vi skal kjøpe/evt lage et isolert bur. Kaninen har dessuten stått ute i hele vår/sommer. Regner med den får tykkere pels når det blir kaldere ute...?
Drua Skrevet 20. september 2006 #4 Skrevet 20. september 2006 Her er litt nyttig lesestoff: http://www.dyrlegenett.no/Kaninens%20helse.htm
Karamba Skrevet 20. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 20. september 2006 Her er litt nyttig lesestoff: http://www.dyrlegenett.no/Kaninens%20helse.htm ← Takk for tipset!
Gjest Norwegian Blue Skrevet 20. september 2006 #6 Skrevet 20. september 2006 Kaniner trives som oftest bedre ute enn inne Vi har hatt kaniner i 10år, alle har stått ute og vi har aldri hatt en syk kanin.
FrøkenHobart Skrevet 20. september 2006 #7 Skrevet 20. september 2006 Felleskjøpet selger varmelamper som du kan bruke når det blir for kaldt.
Knurr Skrevet 20. september 2006 #8 Skrevet 20. september 2006 Kaninen vår stakk av og var ikke å finne noen plass i fjor oktober. Rundt juletider kom hun tassende inn, god og rund og fin i pelsen. Siden har hun gått ut og inn som hun vil. Jeg er ingen kaninekspert, men jeg tenkte jeg bare skulle komme med eksempelet.
Gjest Gjesta Skrevet 20. september 2006 #9 Skrevet 20. september 2006 Hadde dvergwedder, jeg. Den var ute hele året (bortsett fra nyttårsafta), og den klarte seg helt fint. Men pass på at buret er bra isolert, ja. Kaniner er jo generelt utedyr da, såh.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #11 Skrevet 21. september 2006 Alle kaninraser kan stå ute, det eneste unntaket er nyklipte angorakaniner. Men de må vennes til det fra før det blir kaldt. Det er riktig som andre sier her at de godt kan trives bedre ute enn inne. Jeg tror varmelampe er unødvendig, om kaninen har et isolert hus vil den ikke fryse uansett hvor kaldt det blir. Så lenge den står helt ute vil det kunne være farligere for den å bli varmet opp av en lampe for så å bli utsatt for streng kulde igjen, enn å være i ganske jevn kald temperatur. Selv har jeg mine kaniner i en sval stall hvor jeg unngår store temperatursvingninger, det synes jeg nesten er bedre enn å ha dem helt ute.
Trampe Skrevet 21. september 2006 #12 Skrevet 21. september 2006 Vel.. på mitt hjemsted blir det fort 25 minus om vinteren, da ville ikke jeg latt noen dyr være ute uten varmelampe. En kanin kan godt stå ute om vinteren ja, men da må den ha stått ute fra våren av, og fått riktig for. Da klarer den seg helt fint. Det er imidlertid ikke så smart å sette en innekanin ut om vinteren, det går nok ikke like godt... Som de andre sier er det lurt å bygge et isolert bur med hus i. Da kan den trekke seg tilbake til huset når det regner eller er kaldt, og den kan være ute når den vil. Det bør også helst ha føtter, slik at det står litt over bakken. Om sommeren kan kaninen ha et bur på bakken, slik at den kan gresse. Min kanin er utekanin om sommeren og innekanin om vinteren. Det er en hermelinkanin, den minste rasen. Det går helt sikkert bare bra å ha kaninen ute!
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #13 Skrevet 21. september 2006 Vel.. på mitt hjemsted blir det fort 25 minus om vinteren, da ville ikke jeg latt noen dyr være ute uten varmelampe. ← Her jeg bor kan det godt være nede i 30 minus og nokså rått. Vet om mange kaniner som bor bare utendørs, uten varmelampe. Det skal ekstremt mye til før en kanin fryser i hjel så lenge den slipper trekk og fuktighet. Kaniner kan lett få luftveisinfeksjoner om temperaturen varierer mye. Har man en utekanin bør man f eks ikke ta den inn i en varm stue på de kaldeste dagene, da kan den lett bli syk.
Trampe Skrevet 21. september 2006 #14 Skrevet 21. september 2006 Ja, jeg er helt enig, man kan ikke ta en utekanin inn fordi det er kaldt. Men det er kanskje mulig å ha den i en garasje eller noe i stedet for å ha den ute i 30 minus? Jeg tror deg når du sier det går bra med de kaninene du vet om, men jeg synes det høres veldig kaldt ut... Men de har jo pels, så det går vel greit. Det viktigste er ihvertfall at de er ute fra våren av, bygger opp pels, får et lunt sted med tak og høy og har en høvelig stabil temperatur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå