Madelia Skrevet 16. januar 2003 #1 Del Skrevet 16. januar 2003 Jeg har kjøpt meg ny sofa 3+2, stor putesofa i mørk grå. og nå må jeg ha meg et nytt bord. Lurer på hvilket som passer til, lurer på glassbord eller et stilig kirsebærfarget bord med glass i. Har en liten jente på 4. Har lurt på om det blir masse fingermerker og stygt med glassbord. Noen erfaringer, tips?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2003 #2 Del Skrevet 16. januar 2003 Personlig synes ikke jeg kirsebærfargen passer sammen med grått, selv om jeg synes kirsebærfargede møbler er stilig. Det blir blanding av varme og kalde farger. Men IKEA har et stilig bord i svart smijern med glassplate og hylle under. Hyllen er laget i "åpent flettverk", hvis du skjønner! Uten å vite helt hvordan sofa'n din ser ut, tror jeg dette bordet kunne passe fint til. Vet ikke hvordan det er med små unger og glassbord. Selvfølgelig blir det flekker og fingermerker, men en glassplate er jo ganske enkel å holde ren da! Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2003 #3 Del Skrevet 16. januar 2003 Kirsebærfarget treverk er typisk varmt. Mens grå finnes i all verdens nyanser, både varme (iblandet litt rødt og/eller gult), kalde (iblandet litt blått f.eks.), og nøytrale (kun bestående av sort og hvitt). Grått kan passe alldeles utmerket til kirsebær gigi (som ikke husker passord i farten) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2003 #4 Del Skrevet 16. januar 2003 Når du skal velge salongbord bør du se på stilen ellers i stuen (eller til og med hele leiligheten), ikke bare på hva som passer til sofaen isolert sett. Du bør velge et bord som passer, eller evt. blir en spennende kontrast, til det du har av møbler fra før. Så, er stilen frodig og fargerik, stram og minimalistisk, bondemøbler, moderne designmøbler, eller hva? gigi igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 16. januar 2003 #5 Del Skrevet 16. januar 2003 Vi har en mørkegrå hjørnesofa, og til den tror jeg vi har det bordet som første gjest tenker på - i smijern. Det er veldig fint! Det finnes i to størrelser; 118 x 75cm (som vi har) og 68x68cm. Det største av dem koster ca. 900 kr på Ikea. > http://www.idefag.no/idetest/interior/gall...ri/nystue-s.jpg > http://www.ikea.no/product_presentation/sh...RT&id=2234,2161 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 16. januar 2003 #6 Del Skrevet 16. januar 2003 Vi har det bodet som spisestue vi, med tilhørende stoler! Det er stilig ja! (Først syntes jeg det så "kaldt " ut, men etter å ha sett på det i et par dager (ja, vi var på ikea tre dager på rad, to hele dager med store ting, og en dag med småting, og tittet i katalogen hele døgnet. Slik var det å flytte ut av møblert hybel og inn i tom leilighet...) så syntes jeg rett og slett at det var fint. Som spisebord har vi ikke like mye bruk for den hylla under, men som salongbord liker jeg den (dog, det blir jo lett rotete da, med glassplate) Glassplater er lette å holde rene, så lange du holder zalo-slaska langt vekke! Såpeboblene kan du slite med i dagevis. Bruk sånne søte univeralvask-sprayer for speil og glass, og det går lett som en lek, fingermerker eller ei.. Men hvilket bord som passer best, det avhenger nok mer av din smak, og rommet forøvrig, enn hva vi mener her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. januar 2003 #7 Del Skrevet 16. januar 2003 Jeg ville ikke valgt et bord med glassplate hvis jeg hadde små barn. Men jeg har valgt en stil som ikke krever så mye vedlikehold. Et glassbord må man tørke av flere ganger om dagen hvis det skal være støvfritt. Med barnefingre i tillegg, så blir det mye tørking! Synes godt at du kan ha kirsebærfarget bord til grå sofa jeg, hvis du ahar noe annet som matcher i rommet. Min personlige mening er at nesten alt kan kombineres, men det kreves at det er noe som "tar igjen" fargen/materialet i samme rom. Jeg kjøper ofte sånne ting på loppemarked jeg. Pusser og maler litt, så blir det så godt som nytt og ingen i verden har maken!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astrid Skrevet 20. januar 2003 #8 Del Skrevet 20. januar 2003 Hai Madelia, I don't know whether you still would like some advice on the choice of the table. But I will give you my thoughts anyway! A glass table is possible with children if you choose for 'frosted' glass. You won't see that much fingers on it! The colour of that glass will go fine with the seating elements. If you combine this slightly serious look with some happy coloured pillows or other accesoires you have a great sitting area, which you can change for just a few kroner. Good luck. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelia Skrevet 21. januar 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 21. januar 2003 Hei! Takk for svar fra dere! Jeg har igrunnen lyst på et glassbord. Har sett et de har i flere møbelbutikker, Skeidar, Bohus og Møbelringen. Det er et med litt tykke aluminiumsben under og koster 1990,- nå på salget. Har lyst på det bordet, men tenker jo også på disse fingermerkene. Men det blir vel gris uansett hvilket bord jeg skal ha, så jeg må nok vaske ofte.... (ha jif`en stående på lur) Dette kirsebærbordet med glass i blir kanskje litt dyrt (mye utgifter på denne tiden av året). Så et ok bord på Ikea i tre med hylle under, men er litt usikker, det var billig og 800,- Men med trebord blir det lett hakk med små barn... Så var det å velge hvilket teppe jeg skal ha til min nye koksgrå salong. Har tenkt på et i litt lysere grått?? Et lyst teppe blir vel altfor lett skittent og stygt. Må bli et billig teppe som jeg heller kan skifte ut senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 21. januar 2003 #10 Del Skrevet 21. januar 2003 Så et ok bord på Ikea i tre med hylle under, men er litt usikker, det var billig og 800,- Men med trebord blir det lett hakk med små barn... Ja, det blir lett hakk i trebord om leker o.l. dunkes i bordplaten. Hvis det samme gjøres med et glassbord vil man ikke oppleve hakk, men masse små glassbiter. Jeg opplevde å få en slik glassplate i hodet da jeg var liten (reiste meg opp under bordet, dunket hodet, satte meg ned og fikk platen etter. Heldigvis knuste den ikke, men "vippet" ned. Hvis du kjøper glassbord.. sørg for at det er en plate som ikke knuser og som sitter godt fast! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelia Skrevet 21. januar 2003 Forfatter #11 Del Skrevet 21. januar 2003 Skal det ikke ganske mye til før et slikt bord knuser?? Er de ikke laget i et slags beskyttet glass eller noe? Hvis ikke får vi heller kjøpe et annet bord. Vil ikke risikere noe her.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 21. januar 2003 #12 Del Skrevet 21. januar 2003 Har bare erfaring med Ikea glassbordet, men tror det skal mye til for å knuse glassplaten der, så jeg ville ikke bekymret meg for det. På Ikea hadde de forresten også et grått gulvteppe som passer veldig fint til sofaen og bordet vårt ihvertfall. Det finnes i flere størrelser. Vi kjøpte 140x200 (neste størrelse var 180 x 260 tror jeg). Du ser det også på 3D-bildet som mannen min har laget av leiligheten vår: > http://www.idefag.no/idetest/interior/gall...ri/nystue-s.jpg > http://www.ikea.no/product_presentation/sh...II&id=2200,2170 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2003 #13 Del Skrevet 21. januar 2003 Hei! Har bare lyst å gi en liten kommentar til teppekjøp. Anbefaler å velge et med mønster enn et ensfarget. Vi har nettopp kjøpt salongteppe - valgte først et ensfarget rødt, men leverete det inn igjen og kjøpte heller et med mer mønster. For på det ensfargede syntes hver minste smule, og vi har ikke barn en gang! En venninne av meg hadde lyst, ensfarget teppe under salongen, men etter omtrent to år er det nå byttet i et mer mønstrete fordi det lyse var fullt av flekker. De har en datter på ett år. Mye mønster bør ikke være ensbetydende med brokete inntrykk, velg noe som er ton-i-ton. Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salamandra Skrevet 21. januar 2003 #14 Del Skrevet 21. januar 2003 KOmmentar vedrørende glassbord og barn: Hvis du syns det er kjempeartig å tørke av bordet 2 ganger om dagen med Jif (både under og over) er det ingenting i veien for å kjøpe glassbord når man har barn. Hvis ikke; styr unna.. Frk. Busybody (tidl. glassbordeier) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 21. januar 2003 #15 Del Skrevet 21. januar 2003 Skal det ikke ganske mye til før et slikt bord knuser?? Er de ikke laget i et slags beskyttet glass eller noe? Hvis ikke får vi heller kjøpe et annet bord. Vil ikke risikere noe her.. Er det bare jeg som har opplevd knuste glassbord her? Har ikke noen opplevelser med barn og slike bord, men fulle mannfolk og glassbord pleier å være en dårlig kombinasjon . Barneleker er ofte både tunge og solide. Jeg vil tro at de fleste glassbord vil knuse eller sprekke med røff nok behandling. Det er vel liten sjanse for at barnet blir skadet, i alle fall hvis man velger et bord med hylle under, men det er jo litt trist da.. Hvis du vil ha glassbord, så velg et som er SOLID. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 21. januar 2003 #16 Del Skrevet 21. januar 2003 Glassplatene til glassbord er jo laga i relativt tykt glass, og ikke minst HERDET glass, slik at de skal tåle en del da. Tåler kansje ikke hat du bruker bordet som trampoline, men bortsett fra det.. de tåler en del. Druser ting i bordet fra tid til annen jeg, ikke med vilje selvsagt, men det skjer, og det er større fare for å knuse glasset jeg har i hånden og setter ned, enn glasset i bordet... Forøvrig, ja, man må vel tenke på å vaske bordet noen ganger, men det avhenger jo litt av hvilke krav du setter til ditt hjem da. Så lenge du har unger, så tåler du kansje et fingermerke eller to, uten at du må vaske bordet hver gang du ser på det? Selv bruker jeg i stor grad duk på bordet egentlig, så jeg kna ikke uttale meg så mye om dette med avtørking. Bare råder deg til å ha jif i bakhånd, og zalo LANGT BORTE! (Ja, de såpeboblene kan du sloss med lenge, nemlig...) Lykke til i valg av bord og teppe i alle fall, det blir nok koselig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå