Gå til innhold

Trenger en bra knivsliper!

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Alle mine gode kniver har blitt sløve, og trenger sårt en sliper som kan gjøre de skarpe igjen. Noen som kan hjelpe meg litt her.

PS: HAr en dårlig knivsliper fra Chlas Ohlson, men den har bare ødelagt mange av de gode knivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fjellsippa

Med kvasse kniver er halve jobben gjort. Det er ingenting som er verre enn sløve kniver når man lager mat.

Det er mye å velge blant når det gjelder knivslipere, men hvis du ikke er vant til å slipe kniver vil jeg anbefale at du kjøper en elektrisk. Den er enkel å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Phillips, men den er jo noen år, så jeg vet ikke om de har den fortsatt. Det lureste er vel å høre på en forretning hva som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fjellsippa_*
Jeg har en Phillips, men den er jo noen år, så jeg vet ikke om de har den fortsatt. Det lureste er vel å høre på en forretning hva som finnes.

Hadde logget meg ut.

Fjellsippa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte nettopp en knivsliper fra Victorinox som jeg er veldig fornøyd med. Det var bare å dra knivene gjennom sliperen et par ganger og vips var de som ny!! Den kostet ca 250 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBH nordiva har en knivsliper, 9960 Pro Sharp.

Du finner den her inne. Gå på mattilberedning - kjøkkenutstyr så finner du den der...

Selges hos expert hvertfall...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis eggen på kniven er godt nedslitt hjelper det ikke med kun en slik knivsliper, de er for å holde eggen vedlike ike for å gjøre en nedslitt egg skarp. Da bør kniven leveres til noen som kan slipe kniver og få lagd ny egg.

Det er mange som sliper kniver, f.eks en del delikatesseforretninger og slaktere og jernvarehandlere sliper kniver for kundene.

F. eks her i bergen sliper de kniver på fiskebutikken på kjøttbasaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pulverheksa!

Har kniven blitt sløv, så er det fint lite du kan gjøre selv. Finn en knivsliper, SÅ kan du begynne å holde den vedlike. Og ikke ha den i skuffen og sånn.

I tillegg så kommer det litt an på hvilke kniver du har. Noen har hardt stål, andre har mykt stål. Noen kan du slipe med slipe slipestål, mens andre vil bli ødelagt av slipestål, og må slipes med diamantsliper eller keramisk slipestav. Og forskjellige knivmerker er smidd i forskjellige vinkler. Så jeg har dessverre ikke tro på at en knivsliper kan slipe alle.

Det viktigste er å ha gode kniver. Bedre å ha én VIRKELIG GOD KNIV enn 5 halvgode.... Når jeg er på besøk til svigermor skjærer jeg meg stadig. Knivene er så sløve, og jeg bruker så mye makt for å komme gjennom. Fordi kniven er sløv, skjærer den bare ut til ei side og rett inn i en tilfeldig finger... :overrasket:

Så mitt mantra er: hold knivene dine skarpe. Alltid.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 år senere...

Som et par har nevnt tidligere, så er disse "sliperne" bare egnet til vedlikehold. Du "skjerper" knivene selv, men for å slipe de, må du til en knivsliper som vet hva han driver med. Jeg har flere Globalkniver, og skjerper de jevnlig, men leverer de inn til en knivsliper ca hver 1,5 år... Merker veldig god forskjell....

I Oslo bruker jeg "Skjerp deg" knivsliperi, og da kan de leverer og hentes i Mathallen. Kjempedyktig dame forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På restauranten jeg jobbet på tror jeg vi hadde en fra OBH. Den holdt minst 20 kniver skarpe og hverken de eller sliperen ble ødelagt. Den hadde holdt 2 år og fungerte fortsatt når jeg sluttet. Husker ikke modell, men den hadde en keramisk del og en diamantsliper. Diamant fjerner deler av kniven for å få den skarp, så den skal du ikke bruke før kniven virkelig trenger det (den har hakk osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...