Gjest Kira Skrevet 18. januar 2003 #21 Del Skrevet 18. januar 2003 Liker veldig godt manchester terrieren, jeg, da. Den er livlig og morsom. Den er ikke så altfor liten eller så altfor stor, akkurat helt passe! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 18. januar 2003 #22 Del Skrevet 18. januar 2003 Synes også det er og ikke velge rase, etter hva andre er fornøyd med. Jeg trives kjempegodt med Springer Spaniel, men likevel ikke anbefale den til foreldrene dine. Så at dachs er rett rase for noen her inne, trenger ikke det være rett rase for foreldrene dine. Osv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 19. januar 2003 #23 Del Skrevet 19. januar 2003 Nei, vi kan vel være enige om at skjønnhet og eleganse vel ikke er dachsene fremste fortrinn . (Kanskje bortsett fra de nevnte langhårede). Dachsen er ikke en typisk "lydighetsrase". Den trives heller ikke med å bli brukt til f.eks. agility. Sportrening derimot synes de er kjempegøy. Å få en dachs lydig nok til "husbruk" er imidlertid ikke noe problem. Med dette mener jeg at den kommer når du roper, sitter og ligger på kommando etc. Nå vil det imidlertid være slik at en hund ikke har noe begrep om jaktsesong/ikke jaktsesong, så en hund som brukes på jakt vil det vanligvis være vanskelig å slippe løs i skogen f.eks. om våren. Velger man en strihår som også skal brukes på jakt må man være forberedt på at den må holdes i bånd 99% av tiden, men dette gjelder alle jakthunder. En langhår som aldri har vært brukt på jakt kan godt trenes til å gå på "fot" i de fleste av livets situasjoner. "Problemet", evt. sjarmen, med en dachs er imidlertid at den har sin egen vilje og det som går helt fint 99 ganger godt kan skjære seg den 100. gangen. Når det gjelder pelsstell, så er det faktisk den strihårede som er mest krevende. En strihåret dachs røyter ikke i ordets egentlige forstand og må nappes for å holde pelsen i trim. Når hårene begynner å bli "gamle" sitter de imidlertid svært løst, så dette er hverken vondt for hunden eller vanskelig. Venner man dessuten hunden til følelsen av å bli nappetfra den er liten er ikke dette noe problem i det hele tatt. Det finnes flere forskjellige "linjer", så som sagt må du bare spørre hvis du lurer på noe vedr. oppdretter etc. Mvh Leo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2003 #24 Del Skrevet 19. januar 2003 bare snike meg inn og stille et spørsmål om Cairn terrier ( håper inge bryr seg om det?) Hvordan er den med katter? westiene har ikke store problem med kattene så lenge ed er "kjent" fra hunden var valp. Det står jo at den ikke er aggresiv så jeg regner med at den går bra med barn også..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 19. januar 2003 #25 Del Skrevet 19. januar 2003 Vår Cairn var helt vill etter ting som beveget seg.. biler, sykler, sko.. hehe. Den gikk greit med barn (selv om den ikke var vant med barn) og adopterte både en kattunge (som vi hadde i en periode) og en hamster. Kommer nok an på genene også.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 6. februar 2003 #26 Del Skrevet 6. februar 2003 terriere har jeg ingen erfaring m, men chnauseren er jo også ganske tøff!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bohemia Skrevet 7. februar 2003 Forfatter #27 Del Skrevet 7. februar 2003 Tenkte jeg skulle informere om hva valget til slutt falt på. Og, surprise, surprise.. Det ble verken dachs eller cavalier king charles. Ikke ble det en liten hund heller, og ikke hvalp.. Derimot ble det rasen over alle raser (min mening..), en golden retriever. Det er en hann, og han er litt over 4 år gammel. Rødbrun av farge. Og han heter Chico. Henter han i morgen, og jeg er selvsagt i fyr og flamme, på tross av at det ikke er "min" hund, men foreldrene mine sin. Allikevel, han kommer nok til å bidra til litt hyppigere hjemreiser for mitt vedkommende enn hva som har vært tilfellet hittil. Dette er altså en "brukthund" , de nåværende eierne skal flytte til byen så de kan ikke ha han med.. Men han er frisk og fin, og har et herlig humør. Foreldrene mine er kjempestolte allerede. Håper det vedvarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 7. februar 2003 #28 Del Skrevet 7. februar 2003 Grattis! Du sier hunden er frisk og fin, jeg håper den er sjekket for HD, dette er et vanlig problem på golden retrievere fordi det er en så populær rase, og det har vært avlet på mye rart. Ikke meningen å ødelegge gleden for deg, men det er en fordel å vite om hunden har HD eller ikke, og i hvilken grad det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bohemia Skrevet 7. februar 2003 Forfatter #29 Del Skrevet 7. februar 2003 Den er HD-fri Da jeg spurte foreldrene mine om den hadde HD, skjønte de ikke hva jeg mente.. Men har nå fått med meg et og annet om hunder jeg da, vet at spesielt golden retrievere og schæfere er utsatte raser når det gjelder dette, så det var noe av det første jeg forhørte meg om hos eierne. Men det ser ut til at lykken er fullkommen.. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. februar 2003 #30 Del Skrevet 7. februar 2003 Man bør vite hva HD er når man kjøper en hund. Jeg håper virkelig de kjøper seg noen GODE hundebøker, og setter seg litt inn i det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 7. februar 2003 #31 Del Skrevet 7. februar 2003 Så kjekt at alt er bra da Bohemia. kos dere med Chico :D Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bohemia Skrevet 9. februar 2003 Forfatter #32 Del Skrevet 9. februar 2003 Tusen takk for lykkeønskninger Orakel Gjest: Vel, hunden er jo frisk, så ingen skade skjedd. Forøvrig har vi masse hundebøker.. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CEL. Skrevet 9. februar 2003 #33 Del Skrevet 9. februar 2003 Jeg så ikke denne diskusjonen før nå jeg og skulle tipse deg om en rase Jeg tok på meg samme 'oppdrag' som deg for 5 år siden og skulle finne en rase til foreldrene mine. Mamma klagde på at forrige hund røytet så mye og at det ble mye vasking pga det, så jeg hadde dette i bakhodet når jeg lette. Jeg kan jo legge det ut slik at andre kan lese litt om denne utrolig fine rasen: Soft Coated Wheaten Terrier. Kan sidestilles med Bichon Frise med tanke på at de ikke røyter og at mange allergikere ikke reagerer på dem. http://home.c2i.net/tkalleberg/album.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medinilla Magnifica Skrevet 11. februar 2003 #34 Del Skrevet 11. februar 2003 Hvis ikke dere hadde bestemt dere alt ville jeg anbefalt Boston terrier. http://www.hunden.org/html/breed_info_view...oston%20terrier De er utrolig morsomme og fine. Gratulerer med Chico :smile: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirius Skrevet 13. februar 2003 #35 Del Skrevet 13. februar 2003 Angående den lille sorte terrieren du lurer på, så kommer jeg bare på en liten sort terrier og det er Skotsk terrier. Kan det være den du tenker på? Den er veldig liten, bare 25 cm høy og ca 10 kg. Eller det kan være en schnauser du har sett. Dvergschnauser og mellomschnauser kan forveksles med terrier av utseesndet. Dette er robuste hunder som er med på det meste, orker lange skogsturer hvis de er trent til det. Røyter ikke men pelsen må trimmes et par ganger i året. Ellers er Parson Jack Russel terrier en morsom hund, en stor hund i lite format, kreves nok like masse av en russel-eier som om en skulle hatt en hund i større format. Det er bra du driver litt research før det kjøpes hund og ikke bare går for den som er til slags hos naboen akkurat da en har lyst på hund. Jeg brukte over ett år på å bestemme meg for rase, og jeg for min del fant den perfekte hunden for meg. Veldig viktig å vite HVA en skal bruke hunden til, er en et friluftsmenneske og går masse i fjellet for eksempel kan en ikke kjøpe en utpreget sofahund, da må det være en med litt størrelse og tæl i. Besøk gjerne opdrettere (eller andre eiere) av den rasen dere er interressert i for å få best mulig inntrykk av den rasen. Lykke til med valg av rase. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå