Gå til innhold

Jeg vil ha en liten hund

Bohemia

Anbefalte innlegg

Har fått i oppdrag å prøve å finne fram til en hunderase som kunne passe for mine foreldre. Altså et middels aktivt par i 40-50 års-alderen.. :P De har en perser fra før av, en hunkatt som kanskje har blitt litt for bekvem i rollen som husets kjæledegge nr. 1? Hehe, jeg vet ikke.. Men det bør være en liten rase, livlig og morsom.. Jeg tenkte på en Jack Russel kanskje(Ala Eddie i Frasier?). Vet også om en annen bedårende terrier, husker ikke navnet på rasen. Den er liten og sort, kraftig i pelsen, litt krøllete, men korthåret. Noen som vet hva slags rase jeg mener? Andre forslag, samt erfaringer fra førstegangs hundeiere, hadde vært fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cairn Terrieren er en liten tøffing som sjarmerer de fleste.

Har hatt en selv og den er skikkelig morsom.

Prøv rasevelgeren på www.canis.no

Der står det også mye om de forskjellige rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Hva med Shiba??

Den er en hekt utrolig artig hund.(Jeg kan tenke meg en selv)

Stor hund i liten rase.

Se mere på

www.shiba.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vil selvfølgelig foreslå dachs siden jeg "alltid" har hatt det selv. Her er det mye å velge i (9 varianter faktisk), men hvis den først og fremst skal brukes til kos og tur vil jeg anbefale langhåret standard eller dverg. Mer om rasen finner du på tidligere nevnte nettsted.

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Falt litt for cairn terrieren jeg da, herregud noe så skjønt. Men nå er det riktignok ikke jeg som skal ha dyret. Forøvrig var det en slik jeg tenkte på ang. den "svarte lille hunden".

Shibaen var litt mer robust i uttrykket ja, skikkelig bamse..

Jeg har vel hatt endel fordommer knyttet til "ovnsrøret", men har hørt av mange at det er fenomenale hunder. I tillegg er faren min jaktmenneske, han jakter rådyr, men vet ikke om dachsen brukes nevneverdig til slikt lenger..

Fant frem til en rase på egenhånd, Corgy, som jeg også skal vurdere.

Når det gjelder Cocker Spaniel og Chavalier King Charles så vet jeg ikke helt.. De er vel noe av det mest nydelige innen hunderaser, sikkert flotte ellers også, men jeg ser ikke helt for meg mine foreldre på tur med en slik en.. :lol: Det må være en hund som utstråler litt "tæl".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cairn Terrieren er absolutt å anbefale.

Den er skikkelig omgjengelig og røff. Ikke noen jåle-hund i alle fall!

Pelsen er stri, men til gjengjeld røyter den lite eller ikke noe.

Spanieler har ofte vrien pels og ører som kan bli problematiske. I tillegg er de triste øynene utsatt for rusk og rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachs (strihåret, standard) er den hunderasen som er mest vanlig brukt på rådyrjakt! (Dachs er faktisk en av de få hunderasene hvor championat og dermed også hvilke hunder det avles på er sammensatt av eksteriør og bruksegenskaper på jakt). Bare spør hvis det er noe du lurer på!

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Linsi vil jeg anbefale cavalier king charles spaniel. Ikke bare fordi jeg har (og elsker) rasen selv, men fordi jeg vet at den anbefales til folk som ikke har hatt hund før. Hundene har et fantastisk gemytt og er både aktive og rolige - alt til sin tid. De er ordentlige kosehunder og gode turkamerater. Dessuten er de utrolig skjønne å se på! :D

Her kan du lese om rasen og se masse herlige bilder: http://home.no/cavaliernett/

Send meg gjerne en PM hvis du vil vite mer! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så man bruker de altså til jakt ja.. *ler* Så lenge de også fungerer som "kosehund" og turkamerat for moren min i tillegg til å kunne følge fattern med ut i skauen, så må det da være midt i blinken. Om det da er mulig å kombinere disse egenskapene.. Når det gjelder eksteriøret foretrekker jeg helt klart den strihårede selv. De er jo, beklager å måtte si det, ikke den vakreste av hunder. Ikke at det er alfa & omega. I såfall hadde jeg vel gått for cocker spanielen..mVeldig sjarmerende hunder dog.

Det må vel endel jobbing til dersom den skal benyttes til jaktformål? Hvordan læres hunden opp til dette i tillegg til vanlig dressur? Alt er vel ikke medfødt og instinktdrevet? :lol:

Guro, jeg vet, de er fenomenalt vakre. Har også fått de anbefalt av mange andre i og med at foreldrene mine ikke har hatt erfaring med hund tidligere. Men det er dette her da.. : Faren min på 1.94 med en fjong cavalier king charles spaniel svinsende i forkant av ham. :ler: Fikk streng beskjed om at det ikke måtte være noe ala bichon frisè, sånn mini-puddel, cocker spaniel, eller lignende. Fordommer ute og går kanskje, men allikevel.. Helst en liten hund, eller mellom-stor, med plenty av "attitiude" og macho nok til å matche min far .*ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Må bare forsvare "ryktet" til Cockeren litt, jeg da :lol:

Jeg har bestandig hatt engelske cockere, og de er ikke "bare pene", samboeren min er jeger og har "skikkelige" jakthunder, når vi møttes synes han som de fleste andre at mine hunder var søte, men de kunne sikkert ikke brukes til noe fornuftig. Han ble helt omvendt etter å ha hatt de med på fjelltur og på jakt (de apporterte ender).

De kan selvsagt ikke måle seg med større raser når det gjelder fart ol, men de gir ALT når de er på tur. De trenger også en del mosjon, blir fort fete og late hvis de bare blir liggende som sofapynt. Jeg har brukt mine i jakt, spor (den ene er en kløpper til å finne kantarell), de er med på joggeturer og turer i marka. Veldig happyhappy hunder med masse tæl.

Sånn,- det var reklamen :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir nesten litt fornærmet på dachsens vegne jeg, Bohemia :P. Alle dachser har et utpreget jaktinnstinkt selv om det er fortrinnsvis strihår og en del korthår som benyttes. Den er absolutt ingen sofahund og til tross for størrelsen og lengden på bena er den seig i terrenget.

Det er faktisk ingen heksekunst og trene en dachs til rådyrjakt - mye ligger i innstinktene.

Kombinasjonen jakt- og selskapshund er lagt stor vekt på hos seriøse oppdrettere av rasen (Kan gi deg noen tips om seriøse oppdrettere av strihår hvis du sender meg en PM) og kombinasjonen jakthund for far og turkamerat for mor er ikke noe problem. (Her snakker jeg av lang erfaring). Det er faktisk nesten morsomt å se hvordan det lille dyret skifter personlighet når børsa blir funnet frem.

Når det gjelder utseendet så er jeg ikke helt enig. En velstelt langhåret dachs er vakker!

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare forsvare "ryktet" til Cockeren litt, jeg da  :lol:  

Jeg har bestandig hatt engelske cockere, og de er ikke "bare pene", samboeren min er jeger og har "skikkelige" jakthunder, når vi møttes synes han som de fleste andre at mine hunder var søte, men de kunne sikkert ikke brukes til noe fornuftig. Han ble helt omvendt etter å ha hatt de med på fjelltur og på jakt (de apporterte ender).  

De kan selvsagt ikke måle seg med større raser når det gjelder fart ol, men de gir ALT når de er på tur. De trenger også en del mosjon, blir fort fete og late hvis de bare blir liggende som sofapynt. Jeg har brukt mine i jakt, spor (den ene er en kløpper til å finne kantarell), de er med på joggeturer og turer i marka. Veldig happyhappy hunder med masse tæl.

Sånn,- det var reklamen  :blunke:

Må bare si meg 100%enig, jeg - jeg har vokst opp med rasen, og at den har tæl eller ei, vel det vet du vel ikke før du har hatt en selv :lol: !! Den er dessuten lett å trene til å bli en lydig og sosial hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nesten like høye far som din, klarer utmerket å gå med deres lille Cavalier... Tror ingen har ledd av de enda.

Jeg mener også det er viktig å velge hund etter hva den skal brukes til, og ikke bare at det er en tøff liten stilig hund. Eller en pen Cocker...

Etter en stund er det faktisk egenskapene som blir viktigst.

Har de sagt om noe pelsstell? Hvor mye tid vil de bruke på det? Vet de noe om rasers ulike egenskaper? Noen raser et lettere å trene enn andre. Noe som er ganske viktig å tenke på for første gangs eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Lisa heier på dachsen*!

Det er virkelig utrolig fine hunder, med masse sjarm og personlighet!

Og til informasjon: de ble opprinnelig avlet for grevlingjakt (dachs=grevling på tysk).

De er utmerkede jakt/spor- og hihunder, og brukes vel nå vesentlig til rådyrjakt. Det er faktisk et krav for championat at hunden har godkjent jaktprøve. Så det så!

(MEN: det er ikke nødvendig for en dachs å brukes til jakt for at den skal trives.)

Jeg foretrekker helt klart de strihårede og glatthårede, og synes definitivt at dachsene er vakre hunder!!

Om rasen passer til dine foreldre må du/de nesten finne ut av selv. Om de egner seg som "førstegangshund" vet jeg heller ikke. Men min erfaring (-jeg er vokst opp med en bestemor som alltid har hatt en eller flere-) er ihvertfall at de er hunder med masse glimt i øyet, flotte og utholdene turkamerater, vakthund, sofahund og kosehund.

Du finner masse info på sidene til Norske Dachshundklubbers Forbund: http://ndf.rett.no/

*Lisa*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hehe, Leo, jeg fryktet kanskje at jeg tråkket noe og enhver på tærne med den kommentaren der. Men det jeg egentlig mente er at den nok ikke er den første hunden man tenker på dersom man er ute etter en typisk "skjønn liten selskapshund". Og det står jeg ved :lol: Altså, ikke dermed sagt at den er stygg. For det er den aldeles ikke. Men skjønnhet har mange former og fasonger, også i hundens verden :blunke: Man skal ikke kimse av et ovnsrør..*ler litt*

Jeg skal lufte forslaget for opphavet mitt ila. helgen, så får vi se om vi ikke fatter en beslutning allerede nå snart. I såfall er jeg interessert i dyktige, seriøse oppdrettere ja, hvor man kan få litt oppfølging..

På vegne av alle eminente cocker spaniel og king charles-eiere vil jeg også beklage litt.. :oops: . Det er rett og slett så enkelt som smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var selvfølgelig jeg som glemte å logge inn ja..

Linsi, jeg er helt klart enig med deg i at det er på et litt tynt grunnlag vi har valgt å "sile ut" cocker spaniel, med man kan egentlig ikke si at hundens utseende betyr null. Selvfølgelig vil man ha en hund som man liker utseende på, rett og slett hele "mimikken/uttrykket", eller hvordan man skal si det. Jeg tror du skjønner hvor jeg vil hen. Ikke at man skal identifisere seg med utseende på bikkja si på samme måte som mange gjør med bilen de kjører rundt i, men man faller ofte for bestemte raser som kan indikere at dyret har en bestemt personlighet. Det blir jo veldig forutinntatt, jeg vet, men allikevel så er det nå ofte slik.. (Uten at man trenger å være helt på bærtur mtp. valg av rase av den grunn) :lol: Så lenge man ikke kjører blindt på å kun velge etter hundens utseende og "antatte" kvaliteter, og det gjør vi ikke i dette tilfellet. (vurderer jo dachs, hehe :P Neida..)..

Som nevnt så tror jeg faren min vil falle litt for dachsen, han har faktisk nevnt det med å skaffe seg en jakthund, men da steilet moren min. (Hun så vel for seg en elghund/jãmthund eller noe). Så vidt jeg vet brukes ikke cocker spaniel til rådyrjakt? Og moren min ser etter en hund som kan fungere som selskapshund/turhund. Den kommer sikkert til å brukes til lydighetstrening også, men ikke i store doser.. Vet ikke hvor lærevillig dachsen er sånn sett jeg. Leste litt om at den helst gjorde ting på egne premisser.

Når det gjelder pelsstell er det jo en fordel om man slipper å rake gulvet, men jeg tror egentlig sånt er underordnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del ting det er viktig å tenke på når man skal velge rase.

*PELS: og det mener jeg helt seriøst! Ikke st man skal velge etter utseesnde - men at man er ærlig med seg selv når det gjelder hvor mye arbeid man er villig til å bruke på pelsstellet.! Spaniels er nydelige hunder, snille og kjærlige - men de har mye pels! Og jeg kan love dere som ikke har hund selv .- eller har korthåret rase - at de drar med seg enorme mengder skitt, sand og barnåler eter en luftetur i dårlig vær! Føler i blandt at jeg går runt i en sandkasse inne i min egen leilighet! Når vi kommer hjem er hunden møkkete! Da nyttet det ikke bare å tørke av den , nei - den må ligge på badet til den er ganske tørr - det tar ofte en times tid. Så er det om å gjøre å få børstet bort mesteparten av sanden og skitten - og så ser gulvet helt forferdelig ut etterpå. En korthåret rase kan man spyle av eller tørka ev med en våt fille. Hvis jeg spyler min når han er skitten så setter rusket seg bare mer fast i pelsen. Så selv om de er sporty - ,må man tenke etter om man vil bruke mye tid på stell eller ikke .

*MOSJONSBEHOV: Vil man ha en hund som MÅ ha mye mosjon , eller en hund som trives med det den får? kan kjøper ikke en aktiv rase dersom man helst vil tilbringe tiden i sofaen.....

*OPPRINNELIG BRUKSOMRÅDE: her er det slik at f.eks terriere er tøffe, strie hunder , som vil bestemme selv. Dette er en arv fra tiden som rotte/hi/jakt hunder . De måtte være fryktløse. Derfor kam de være vanskelige å trene. Spaniels er vanligvis myke hunder som liker nærkontakt med mennesker, og som liker å jakte på en fugl og to i ny og ne..*ler*....rasene deles inn i mange ulike rasegrupper som hver har sine spesielle egenskaper ...og de ulike rasene innen hver gruppe er også forskjellige. Man må se litt på hva hunden opprinnelig bre brukt til før man velger rase.

Ønsker man en samarbeidsvillig rase så er vel neppe dachsen så velidig langt oppe på listen *ler* De ønsker helst å bestemme selv - og man må lure de til å tro at de gjør det ..*ler*....nytter ikke med tvang...Så dersom målet er en rase som er lett å trene i lydighet så er ikke denne rasen et oplagt valg. Er derimot ikke dette så viktig og den ahr andre egenskaper man liker så kan det være rettvalg.

*Hvordan går rasen sammen med andre hunder?

*Hvordan går de sammen med andre dyr? Ønsker man en hund som kan løpe løs er neppe en plarhund eller en setter eller mynde det rette valget.

*Vil man ha en stor eller en liten rase?

*Hvordan er helsen på denne rasen? Hvilke sykdommer må man være på vakt mot.

*Hvordan Ønsker man en rolig rase, eller en rase med mer futt i? En som lett stresser seg opp , eller som er nokså dorsk?

hmm ..kommer ikke på mer i farten jeg ..*ler*

Vil bare frem til at man må se på mer enn utseende.

Www.canis.no - er en side der man kan bruke en rasevelger og krysse av alternativer og så kommer det opp en liste over raser som kan passe. Så kan man da lese videre om de ulike rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...