Gjest indiangranny Skrevet 16. januar 2003 #1 Skrevet 16. januar 2003 Hei :D Vi bruker Indian Basmati ris.Navnet er Double Diamant og selges i striesekker. Risen har veldig lange korn og har en god nøttesmak.Den kleber ikke slik som Jasmin ris og den er mer luftig.Den koster 98 for 5 kilo er kankje litt dyr,men dere har igjen for kvaliteten. hilsen
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 16. januar 2003 #2 Skrevet 16. januar 2003 Jeg kjøper også Double Diamond, helt enig med deg i at det en suveren ris. Jeg kjøper min nede på Grønland her i Oslo og betaler vel rundt en 100 lapp for en slik striesekk med hank på. Milla
Arwen Skrevet 16. januar 2003 #3 Skrevet 16. januar 2003 Men hvis man liker at den er litt klebrig da?? :D Har noen prøvd den risen som heter klebrig ris/sushi ris? Blir den sånn som på kinarestauranter?
Gjest indiangranny Skrevet 16. januar 2003 #4 Skrevet 16. januar 2003 Jeg kjøper også Double Diamond, helt enig med deg i at det en suveren ris. Jeg kjøper min nede på Grønland her i Oslo og betaler vel rundt en 100 lapp for en slik striesekk med hank på. Milla Hei på du :D Du ser det kommer mye godt fra India Vi kjøpte en 20 kilos sekk for 320 kr.Det blir billigere i lengen å kjøpe stort Milla.Risen den holder seg. hilsen
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 16. januar 2003 #5 Skrevet 16. januar 2003 India har mye deilig mat. Jeg synes ikke at en 100 lapp for 5. kg med kvalitetsris er særlig dyrt. Når jeg koker ris pleier jeg og bruke en gryte hvor jeg legger folie under lokket slik at det blit potte-tett. Da får du ett fint resultat. Tror nesten jeg skal lage meg noe indisk til middag i dag, jeg har kyllingfilet i kjøleskapet så jeg tror jeg lager Tandoori-chicken. Jeg har investert i en enorm samling av krydderier og sauser så jeg har alt jeg trenger. Milla
chimp Skrevet 16. januar 2003 #6 Skrevet 16. januar 2003 Etter at vi fikk øynene opp for basmatiris, har all annen ris vært uinterresant hos oss (bortsett fra spesialris for grøt og risotto da...). Kan ikke si jeg har gått etter noe spesielt merke, men har kjøpt i sekk når vi har kommet over d. Er ellers ikke overbegeistret for asiatisk mat, bortsett fra arabisk, da....Er OK til hverdags, men til helg og fest foretrekker jeg mat som går bedre sammen m vin....
Amica Skrevet 16. januar 2003 #7 Skrevet 16. januar 2003 For å få klissete "kinesisk" ris: Ta 1 del jasminris og 2 deler vann (heller litt mindre enn for mye)+ litt salt. Skyll først risen før du hiver alt i en gryte. Kok opp, og rør rundt. Kok uten lokk til vannet er på nivå med risen og det har dannet seg små groper i overflaten. Skru ned varmen og legg på lokk. La den stå til den virker ferdig, og la den gjerne lufte seg litt uten lokk før du serverer den hvis den virker for våt. Lærte dette av en dame som har spist slik mat hele sitt liv.
@lfa Skrevet 16. januar 2003 #9 Skrevet 16. januar 2003 Kleber ikke som jasminris? Jeg bruker ikke annet enn jasminris, og har aldri hatt det problemet... :o
Kosejente Skrevet 17. januar 2003 #10 Skrevet 17. januar 2003 Takker for tipset, Indianlady.....skal iallefall teste ut den risen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå