Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #1 Del Skrevet 19. september 2006 Hei Hva syntes dere om at menn/gutter utdanner seg til pleiere?? (sykepleier, omsorgsarbeider, hjelpepleier osv...) Selv syntes jeg det er store framskritt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #2 Del Skrevet 19. september 2006 Flott det. Men har like lite sterke meninger om det, som om kvinnelige sagbruksarbeidere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #3 Del Skrevet 19. september 2006 Hvilke tanker har du om det trådstarter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 19. september 2006 #4 Del Skrevet 19. september 2006 Det er utelukkende positivt. Ikke bare i likestillingens navn. Jeg tenker om en mann som tar en slik utdannelse at her er det en kar som stoler nok på sin egen maskulinitet og har nok integritet til å utdanne seg til det han vil. Selv om det er (foreløpig..) kvinnedominerte yrker. Samt at det er flere oppgaver i slike yrker som faller menn enklere, slik som tunge løft, etc. Det er naturlig at pleiepersonal er er av begge kjønn, siden pasienter også kommer i begge kjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #5 Del Skrevet 19. september 2006 Flott det. Men i utgangspunktet mener jeg at personlig egnethet for yrket kommer foran kjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 19. september 2006 #6 Del Skrevet 19. september 2006 Flott det. Men i utgangspunktet mener jeg at personlig egnethet for yrket kommer foran kjønn. ← Det sier jo seg selv. Men en mann kan vel være like personlig egnet som en kvinne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #7 Del Skrevet 20. september 2006 Flott det. Men i utgangspunktet mener jeg at personlig egnethet for yrket kommer foran kjønn. ← Det sier seg vel selv. Det er vel ingen som mener at kjønn kommer foran kvalifikasjoner og egenskaper? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #8 Del Skrevet 20. september 2006 ^^Det virker som om det begynner å bli slik i enkelte yrker med kjønnskvotering. Altså at man heller ønsker inn en person av det underrepresenterte kjønn i stedet for å ta inn en person av det motsatte kjønn som er bedre kvalifisert. En mann kan naturligvis være like personlig egnet til sykepleieryrket som en kvinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #9 Del Skrevet 20. september 2006 ^^Det virker som om det begynner å bli slik i enkelte yrker med kjønnskvotering. Altså at man heller ønsker inn en person av det underrepresenterte kjønn i stedet for å ta inn en person av det motsatte kjønn som er bedre kvalifisert. En mann kan naturligvis være like personlig egnet til sykepleieryrket som en kvinne. ← Øh, n a t u r l i g v i s må vi ha kjønnskvotering. Kvinner skal ha like store rettigheter i yrker som menn. Eller er du en av de mannsgrisene som mener at Forsvaret skal være forbeholdt trigger-happye tenåringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bamsemums Skrevet 20. september 2006 #10 Del Skrevet 20. september 2006 Joda vi trenger menn i helseyrkene også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bente85 Skrevet 20. september 2006 #11 Del Skrevet 20. september 2006 Synes det er strålende jeg. Det går da framover, det er tydelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #12 Del Skrevet 20. september 2006 Joda vi trenger menn i helseyrkene også! ← Mannen min er sykepleier, og han påstår at mannlige pleiere er ubrukelige innen omsorgsyrker...... Selv er jeg......sykepleier... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #13 Del Skrevet 20. september 2006 Mannen min er sykepleier, og han påstår at mannlige pleiere er ubrukelige innen omsorgsyrker...... Selv er jeg......sykepleier... ← Hva?? Hvorfor i alle dager mener han det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #14 Del Skrevet 20. september 2006 Hva?? Hvorfor i alle dager mener han det? ← De har ikke "lært" seg omsorg, og fyker fort bort i papirer, administrasjon, medisinrom ol. Det å sitte på sengekanten for en vanskelig samtale med en pasient i krise, er ikke menn laget for. Og kanskje han har rett? Ser ialle fall de menn vi har hatt hos oss, de ender fort i mottakelsesavdeling, intensiv, overvåking osv. Tekniske ting vil de mestre, respirator og hjertestarter, men det å utøve omsorg for de som trenger det, er ikke alltid like lett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #15 Del Skrevet 20. september 2006 De har ikke "lært" seg omsorg, og fyker fort bort i papirer, administrasjon, medisinrom ol. Det å sitte på sengekanten for en vanskelig samtale med en pasient i krise, er ikke menn laget for. Og kanskje han har rett? Ser ialle fall de menn vi har hatt hos oss, de ender fort i mottakelsesavdeling, intensiv, overvåking osv. Tekniske ting vil de mestre, respirator og hjertestarter, men det å utøve omsorg for de som trenger det, er ikke alltid like lett... ← Hm.. Kansje? Noen regel er det nok ikke, men at det heller ikke er noe unntak ser jeg ikke bort ifra. Men jeg tror menn også kan være svært så omsorgsfulle, selv om det kansje er som du sier her - at det faller seg mer naturlig for kvinner. Uansett er det viktig og bra å ha en blanding tror jeg Jeg er med andre ord FOR Alikevel syns jeg det er litt rart at mennene som søker seg til slike type jobber ikke naturlig er blandt de som har en slik evne. Man skulle liksom tro det - i det de søker seg dit? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #16 Del Skrevet 20. september 2006 Hm.. Kansje? Noen regel er det nok ikke, men at det heller ikke er noe unntak ser jeg ikke bort ifra. Men jeg tror menn også kan være svært så omsorgsfulle, selv om det kansje er som du sier her - at det faller seg mer naturlig for kvinner. Uansett er det viktig og bra å ha en blanding tror jeg Jeg er med andre ord FOR Alikevel syns jeg det er litt rart at mennene som søker seg til slike type jobber ikke naturlig er blandt de som har en slik evne. Man skulle liksom tro det - i det de søker seg dit? ← Tror ikke alle, verken kvinner eller menn, vet hva de egentlig søker seg til i det de sender søknad inn til sykepleierhøgskolen. Mange opplever ikke "the real world" før de er ferdig med utdanningen og erfarer at dette var de mere eller mindre egnet til. Selv skulle jeg aaaaaldri vaske "gamlinger i ræva" når jeg ble voksen, og fant på mye rart før jeg som nesten 30-åring fant ut at det kanskje var det jeg burde gjøre likevel???? Ja,ja, livet blir til undervegs, med de erfaringer man gjør seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #17 Del Skrevet 20. september 2006 Tror ikke alle, verken kvinner eller menn, vet hva de egentlig søker seg til i det de sender søknad inn til sykepleierhøgskolen. Mange opplever ikke "the real world" før de er ferdig med utdanningen og erfarer at dette var de mere eller mindre egnet til. Selv skulle jeg aaaaaldri vaske "gamlinger i ræva" når jeg ble voksen, og fant på mye rart før jeg som nesten 30-åring fant ut at det kanskje var det jeg burde gjøre likevel???? Ja,ja, livet blir til undervegs, med de erfaringer man gjør seg. ← "Ja,ja, livet blir til undervegs, med de erfaringer man gjør seg." WOW! Så sant!! Jeg forstår godt hva du prater om her. Slik er det nok for de fleste av oss, sykepleiere eller annet. For ting forandrer seg jo når vi blir eldre. Helt klart Det var svært mye jeg bare SKULLE og absolutt IKKE SKULLE for 10 år siden eller mer, men veldig mye av dette er endret seg for meg også. Og det er jo bare fint det Shit.. Jeg er forelsket i en jente nå som går sykepleieren og akkurat i det jeg trodde hun ikke kunne plasseres høyere hos meg (hun var liksom stjernehøy fra før) så fikk jeg altså vite at hun skulle bli sykepleier av alle ting.. Det forundrer meg overhodet ikke, men det er "pussig" slik hun selv ville uttalt det Hun er fantastisk og jeg vet nesten ikke hva jeg skal ta meg til.. Kan forstå hva du sier vedrørende at man ikke vet hva man går til uansett før man er der, også. Men la oss si at man går utdannelsen da, og finner siden ut at dette ikke var noe for en alikevel.. Det ville være ok det også. Jeg er sikker på at man har lært masser om seg selv og andre underveis, og for slike som meg - som står utenfor, så vet vi i det minste hva slags mennesker vi har med å gjøre, og det er bladt de aller beste som finnes Jeg har en utrolig respekt for alle har lyst til å bruke livet sitt på ting som dette. Gjøre noe godt liksom. Tenk om hele verden var slik.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 20. september 2006 #18 Del Skrevet 20. september 2006 Jeg har inntrykk av at mannlige omsorgaarbeidere har en annen type omsorg, ikke nødvendigvis den holde i handa og trøste som vi kvinner gjerne gjør. På sykehjemmet der jeg hadde praksis var det to mannlige pleiere og de var virkelig populære og flinke, ikke minst! men de hadde en litt annen fremgangsmåte, kanskje mer flørtete hos damer og mer kompis hos menn, men faktisk ikke så mye at det gikk over streken, dessuten blir det på en litt annen måte i sykehjem også. Mange er veldig flinke, men de kjemper mot en stri strøm. selv er vi litt over 90 jenter i klassen og en gutt. han er tøff bare på grunn av det. vi trenger mannfolk som pleiere, pasientene har rett og slett godt av hva de ulike kjønnene kan tilby. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #19 Del Skrevet 20. september 2006 Jeg har inntrykk av at mannlige omsorgaarbeidere har en annen type omsorg, ikke nødvendigvis den holde i handa og trøste som vi kvinner gjerne gjør. På sykehjemmet der jeg hadde praksis var det to mannlige pleiere og de var virkelig populære og flinke, ikke minst! men de hadde en litt annen fremgangsmåte, kanskje mer flørtete hos damer og mer kompis hos menn, men faktisk ikke så mye at det gikk over streken, dessuten blir det på en litt annen måte i sykehjem også. Mange er veldig flinke, men de kjemper mot en stri strøm. selv er vi litt over 90 jenter i klassen og en gutt. han er tøff bare på grunn av det. vi trenger mannfolk som pleiere, pasientene har rett og slett godt av hva de ulike kjønnene kan tilby. ← "vi trenger mannfolk som pleiere, pasientene har rett og slett godt av hva de ulike kjønnene kan tilby." Javisst! Det er nøyaktig min tanke også! :icon_smile: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #20 Del Skrevet 20. september 2006 "vi trenger mannfolk som pleiere, pasientene har rett og slett godt av hva de ulike kjønnene kan tilby." Javisst! Det er nøyaktig min tanke også! :icon_smile: ← Ja,da, på samme måte som at forsvaret har godt av flere kvinner, så har omsorgsyrker godt av flere menn. Men de bør være egnet, og ikke bare være der _fordi_ de er menn. Har truffet begge deler innenfor det vesenet jeg jobber i.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå