Gjest Pjusk Skrevet 16. januar 2003 #1 Skrevet 16. januar 2003 Jeg ønsker meg ofte litt tid alene, om det så bare er for å gjøre rent effektivt og uten andre å a hensyn til. Men hvis jeg først har muligheten og huset for meg selv, ender det med at jeg bare soser bort tiden på tull. Enten blir jeg sittende å stirre i veggen eller glo på TV'n.... Føler meg som sirup i kroppen og kommer ikke i gang. Og så blir det panisk aktivitet den siste timen før resten av huset kommer hjem igjen - og selvfølgelig blir jeg ikke ferdig....... Jeg har også mulighet til å jobbe hjemmefra, men har samme problem der. Hadde jeg vært flink til å disponere kunne jeg rukket en liten lur i lunsjen, satt på et par vaskemaskiner og ryddet litt - uten at det ville gått utover arbeidet mitt. Jeg lever et ganske hektisk liv der både min samboer og jeg har full jobb, vi har to små barn, div. verv og har akkurat flyttet inn i nytt hus. Selvfølgelig er det deilig å slappe av litt og gjøre ikkeno', men jeg hadde blitt mer fornøyd hvis jeg klarte å komme i gang og lage en arbeidsplan; Da kunne jeg sikkert rukket å både jobbe, gjøre rent og ta en middagslur. Er dere flinke til å disponere tiden? Hva med dere som jobber hjemme?
Gjest Chica Skrevet 16. januar 2003 #2 Skrevet 16. januar 2003 Ikke flink i det hele tatt jeg. Det eneste som hjelper for meg er å skrive lister over hva jeg skal gjøre og krysse av etterhvert.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 16. januar 2003 #3 Skrevet 16. januar 2003 Å jobbe hjemmefra krever endel selvdisiplin og innføring av gode arbeidsvaner kombinert med ens personlige gjøremål. Jeg tror ikke det er så mye annet å gjøre enn å ta seg selv i nakken, komme seg opp ca. kl. 7:30, dusje, kle seg, spise frokost og deretter begynne dagen med ulike gjøremål. Milla
Klips Skrevet 16. januar 2003 #4 Skrevet 16. januar 2003 Planlegg, med klokkeslett. Fra XX.XX til XX.XX: De kjipeste oppgavene Fra XX.XX til XX.XX: Pause, sløving Fra Xx.XX til XX.XX: Telefontid FraXX.XX til XX.XX: Glamour... Funker for meg (jobber ikke hjemmefra, da, men fikk lest en del hjemme da jeg studerte) Lykke til!
Gjest Lea Skrevet 16. januar 2003 #5 Skrevet 16. januar 2003 Jeg jobber som regel ikke hjemmefra, men har funnet noen gyldne regler likevel. For det første prøver jeg å skrive opp ting etterhvert som jeg kommer på dem. Hvis det er noen som skal ringes, om det er noe jeg må sende osv. Skriver opp i prioritert rekkefølge. Da slipper jeg å bruke tid på å tenke: "Hva pokker var det jeg skulle gjøre nå?". Og hvis du skal i retning vaskemaskinen en gang, så utnytt sjansen til å sette på en maskin. Jeg pleier å sortere klærne i trådkurver, slik at jeg kan ta med meg en når det passer seg sånn. Jeg er også glad i å være alene og ender opp som deg.. med en kopp kaffe forran TV eller PC. Men egentlig har jeg funnet ut at det er slik jeg vil ha det. Så får jeg heller rydde og vaske når sambo kommer hjem. Da får jeg ofte litt hjelp også. Jeg trenger denne tiden for å komme meg på sporet igjen, uten å gjøre noe spesielt. Det er ikke alltid jeg klarer å følge mine egne regler.. noen ganger må jeg bare ta meg selv i nakken og skrive opp ting, da går alt mye raskere.
Gjest Pjusk Skrevet 16. januar 2003 #6 Skrevet 16. januar 2003 Jeg føler mange ganger jeg bruker mer tid på å skrive lister enn å bruke tid på å følge dem.... Men når først man klarer å følge en liste med arbeidsoppgaver, er dette en suveren måte å jobb på!! Bare så ikke jeg blir misforstått: Jeg gjør jobben min når jeg har hjemmekontor og holder hus & hjem i orden. Og jeg står opp rett etter kl. 06.00, hverdag som helg, pga. barna. Men ønsker jeg kunne jobbet mer målbevisst. Nå er hele greia mer krafttak og "brannslukking". Tenker hele tiden på "alt jeg må gjøre som jeg ikke rakk når jeg egentlig kunne gjort det i steden for å sitte å sløve...." Kanskje det har noe med å gjøre at man sjelden har tid for seg selv, så når det er stille i huset og ingen å ta hensyn til, går lufta litt ut av ballongen.... Takk for svar forresten! Dette er mitt første innlegg her på KG, har bare vært passiv bruker tidligere.
AUF Skrevet 16. januar 2003 #7 Skrevet 16. januar 2003 Jeg er ganske flink egentlig synes jeg selv... Jeg går vk1 helseservicefag som privatist, har to små barn, den ene går 3 dager i barnehage. og jeg er alenemor... De dagene eldstejenta er i barnehagen bruker jeg de timene minsten sover på å lese. gjør husarbeide og slapper av når han er våken... Så, med en gang ungene har lagt seg er det på "skolebenken" igjen. Leser noen timer hver kveld. Kan ikke huske sist jeg så på tv Det hender mor mi tar minstemann mens den andre er i barnehagen, da har jeg en hel lesedag. :D Da leser jeg, tar pauser innimellom hvor jeg koser meg, spiser, gjør husarbeide osv. Kan nok ha dager hvor jeg ikke gidder noe, men jeg får tatt meg i nakken og gjør ett eller annet uansett...
Gjest Lottemor Skrevet 16. januar 2003 #8 Skrevet 16. januar 2003 Jeg er hjemme værende hus mor har et barn hadde ikke store arbeids oppgaver i løpet av dagen bare det normale som alle gjør selv om de har jobb..... Alikavel så hadde jeg ikke nokk tid til å være sosial,var slapp kunne sette meg forann tv`n og e glamor i steden for å sette på en maskin med klær og derfor så ble allt snudd på hode og jeg kom meg ingen plass og bare det å gå på butikken skjedde i siste liten.... Tok meg hardt i nakken og bestemmte meg for å skjerpe meg. Nå står jeg opp ved 07-08.00 tiden og er ferdig med hus vask og kles vask til klokka er 14.00 Har da en periode ute eller der jeg leker inne med min datter (har vært så kaldt hær så det å gå ut har ikke vært mulig) Det jeg har begynnt å gjøre er at jeg : -Går ned i felles vaske kjelleren når vi har spist frokost og vasker kler,der har jeg 4 maskiner disponibelt siden det er ingen som orker å vaske så tidelig på morningen. På en time er klesvasken ferdig og da er det tid for å henge opp klær. -Når maskinene går bretter jeg de tørre klerene og vasker opp. -har en 20 minutters pause og så henter jeg klerene. -der etter er det tid for støvsuging og støv tørking noe jeg gjør anen vær dag. -ved 12.00 spiser vi lønsj -så rydder jeg og vasker rommet til Tulla-hun hjelper flittig. -Så kler vi på oss og går ut i samme slengen går vi på butikken,er ute fra 2-3 timer-kommer ann på været om det er sommer blir det jo mye lengre...Denne tiden blir også brukt til å gå på besøk til vennepar med barn..... -kommer inn og lager middag ved rundt 15.30-16.00 tiden...Spiser middag og der etter vasker jeg opp -Mellom middag og barne-tv leker Tulla for seg selv og jeg slapper av.Eller vi går på besøk -Hun bader etter barne-tv og så spiser hun kvelds og legger seg rundt 19.00-20.00 tiden. -Etter hun har lagt seg vasker jeg gulv på alle rom bort sett fra hennes for det har jeg gjort før på dagen. -Da har jeg allt fra 1-2 timer til meg selv før sammbo kommer fra jobb og før jeg lager mat til han. -Lager mat til sammbo rundt 21.30 og spiser rundt 22.15 da er han kommet hjem så går jeg i dysjen og og steller meg før jeg skal legge meg får ved klokken 00.00 så er jeg totalt skutt.... de dagene man ikke har klesvask eller hus vask så er vi mye mer ute og mer på besøk...... syntes jeg er blitt flink jeg til å få unna gjort det meste på minst mulig tid.... Uttvinner tiden bedre no enn hva jeg gjorde før... Tror det er bare til å sette seg mål,men begynne i det små slik at man ikke føer det blir stress
Gjest Zalomine Skrevet 16. januar 2003 #9 Skrevet 16. januar 2003 Jeg ahr seriøse planer om å komme igang med strukturerte arbeidsplaner, pg med rydding. Det hele har glidd helt ut, vi har det rett og slett rotete. Trur poenget må være å begynne i det små ja, så man ikke mister motivasjoen. Sånn til hverdags. til dager der hele dagen er til rydding, da klarer jeg det ganske bra egentlig, dersom jeg er motivert. Men jeg er avhengig av lister. Og pauser, strategisk plaserte pauser. Lager ei liste over alt jeg vil gjøre, og skriveropp hvor lang tid jeg trur de enkelte tinga tar. Og så bare begynner jeg, og følger med på klokka, for å se om jeg "klarer det". Å sette merke for at "denne tingen er ferdig" det er et lite høydepunkt. Slik kommer jeg meg gjennom slike dager. Det er det å ta løs på husarbeidet etter endt arbeidsdag som jeg sliter med. Kommer hjem, slapper av litt, lager middag, spiser middag. Og SÅ er det vi burde gå igang med husarbeidet, begge to, men ingen av oss gidder. Vi ser litt tv, vi dusjer. Vi sitter forran hver vår pc. Men nå har jeg bestemt at jeg skal innføre en obligatorisk "husarbeidsperiode" for oss begge. Jeg begynner forsiktig med krav om en halvtime hver dag. Det må vi da vel kunne klare. (Eller, jeg setter kravet til 3 timer i uka egentlig, (gir oss en fridag, sånnsett, bestemte jeg akkurat nå) som fordeles etter eget ønske. Dette har jeg bestemt i dag, og enda ikke fortalt min samboer. Er det "strengt" av meg å sette krav til hans innsats i hjemmet? Jeg føler at vi begge har likt ansvar, men at ingen av oss gidder, så kanskje det er lettere om vi tvinger hverandre? Det er bare så mye annet som skjer... men det er det jo alltid. En eller annen gang MÅ vi begynne... (jada, vi gjør jo husarbeide nå også da, men mer av skippertak-varianten. Tenkte vi altså slukke klare å gjøre litt hver dag, slik at vi slapp å stå på hodet og gjøre tre ting om gangen når vi ventet besøk...)
AUF Skrevet 16. januar 2003 #10 Skrevet 16. januar 2003 -der etter er det tid for støvsuging og støv tørking noe jeg gjør anen vær dag. Vasker /støvsuger du SÅ ofte???!!!!! :o
Gjest Lottemor Skrevet 16. januar 2003 #11 Skrevet 16. januar 2003 ja det gjør jeg....Går no alikavel hjemme hver dag så da har man tid..... Så har vi mye furu og det er ikke pent når trefagen begynner å få en grå tone Støvsuge gjør jeg hver dag,vasker gulv gjør jeg anenhver dag Er en rastløs person som liker å jobbe og nå har jeg vært hjemme i snart 3 år til sammen og begynner å ha lite å gjøre på.... foresten så syntes jeg ikke det er så mye jeg da Sikkert blitt vant til å ha det slik
Gjest Marlena, ikke logget inn Skrevet 18. januar 2003 #12 Skrevet 18. januar 2003 Å Lottemor som jeg beundrer deg.....jeg ble skikkelig inspirert. Hvor gammel er dattern din forresten og hva gjør hun når du vasker klær henger opp/støvesuger?? Hun går ikke i Bh??
Gjest Lottemor Skrevet 19. januar 2003 #13 Skrevet 19. januar 2003 Datteren min er 2 år og er hjemme med meg når jeg vasker opp og støvsuger ol. så hjelper hun meg...... har eget forkle som hun har på når vi vasker opp og når vi baker og maler og tegner. Så har hun en egen spruteflaske med vann og støvklur så hun vasker litt også. Når jeg vasker klær hjelper hun meg å ta klær i maskinene og hjelper meg ta dem ut av maskinene når klærene er vasket.... Når jeg henger opp klær tar hun å gir meg kles plagg for kles plagg til vi er ferdig. Når vi bretter klær så tar hun klærene fra tørkestativet og jeg bretter Hun syntes det er stor stas å hjelpe meg å være med på det jeg gjør og jeg syntes det er greit at hun hjelper selv om det kan ta litt lengre tid,men da bruker vi tid sammen og hun lærer å hjelpe Så har vi musikken til hakkebakke skogen høyt på og synger og danser mens vi rydder og vasker Blir faktisk litt kos å gjøre husarbeid når vi gjør det sammen
blå Skrevet 19. januar 2003 #14 Skrevet 19. januar 2003 Jeg synes det høres ut som om dere har det skikkelig koselig Lottemor
Gjest Embla s Skrevet 19. januar 2003 #15 Skrevet 19. januar 2003 Du skriver at du står opp kl 06 00 hver morgen :o , Du har barn, nytt hus, og full jobb og at du skjøter jobb og hus på ordentlig måte.. Vet at dette ikke er svar på ditt spørsmål, men jeg tror faktisk at det er bra for deg å bare gjøre ikke noe/ev stirre litt inn i veggen når du "endelig er alene" før "resten av huset kommer hjem". Du får vel ladet opp til "resten av huset"?! Det høres da lurt ut! Har ikke barn selv, men har venner med barn og jeg ser hvor strevsomt det er å holde hus, jobb, barn og forhold. Syns ikke du skal sammenligne deg med hjemmeværende mødre som støvsuger huset hver dag - skulle bare mangle at de som bare går hjemme holder huset prikkfritt!! Tror det beste du kan gi ditt barn er å være en mamma med litt overskudd. Så får det heller være med lister og støv!
Em@lie Skrevet 21. januar 2003 #16 Skrevet 21. januar 2003 Når jeg står opp legger jeg meg på sofaen med en 20-pakning røyk og 2 liter kaffe. Ligger der og puffer og ser på en eller annen såpe. Så tar jeg en dusj før jeg koker ny kaffe og puffer opp en røyk. Prøver å sette i oppvaskmaskinen(som gubben tømmer da han kommer fra jobb) før kl13. Så kjører jeg til byen for å sitte på kafer 2 timer. På veg hjem kjper jeg en toropose som jeg koker i full fart til gubben kommer. Etter middag og kaffe legger vi oss to timer. Etter det går jeg ut en tur. Da jeg kommer hjem har gubben tatt huset og så lagt seg for natten. Koser ræva av meg.
Gjest Dinas bok Skrevet 9. februar 2003 #17 Skrevet 9. februar 2003 Hei lille pjusk! Jeg har to barn og føler ikke at jeg rekker halvparten av det du skriver at du gjør. Jeg syns du høres ut som en oppegående, snill og flink mor og hustru. Stå på du, og kjør forsiktig! klem fra Dinas Bok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå