Gå til innhold

merkelig holdning fra coop

Anbefalte innlegg

Skrevet

hadde med meg et par poser med tomflasker som jeg skulle pante og stakk ned til coopbutikken like ved... men, der ville de ikke ha flaskene mine nei !

noen av flaskene manglet papirlappen med strekkode så det coop da sier er at så lenge denne mangler så får ikke de panten i retur fra forhandler hvis de tar imot flaskene ?

snodigste jeg har hørt for dette er isåfall den eneste butikken jeg vet om som har denne praksisen, har de forhandlet seg frem til en spesialavtale med leverandør ?

og da bør de jo egentlig ikke ta pant for flaskene i utgangspunktet.

ja ja, jeg stakk ned på kiwi og fikk den panten jeg skulle ha jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet det er mange av de olden og imsdalflaskene som er nødt til å ha strekkode på... Men hvorfor aner jeg ikke..

Skrevet

Det er faktisk ikke noe butikken kan gjøre noe med. Tror dessuten at det står opplyst på flasken at det må være strekkode for at den skal kunne gi pant. Selvsagt vil ikke coop gi deg penger for noe de ikke får igjen penger for. Coop er kun en videreformidler av panteprdningen, de har ingen egeninteresse av å pante flasker for folk. Dette er heller noe du får ta opp med de som er ansvarlig for returordningen eller med tomra som lager panteautomatene.

Skrevet

Vanlige brusflasker og slikt får man vel pant for selv om etikettene er borte. Inbiller meg at det er kun saftflasker, og vannflaskene som må ha pantemerket på når man panter disse.

Skrevet

Strekkoden er nødvendig for at panteautomaten skal kunne vite om det er pant på flaskene eller ikke. Det gjelder flasker i mykplast, altså sånne engangsflasker. Disse kommer i så mange former, og veier så lite, at maskinene ikke kan kjenne de igjen uten. Det burde imidlertid ikke være noe problem for butikken å ta de inn og telle manuelt.

Skrevet

Dette er ikke noe som bare gjelder coop. Jeg fikk heller ikke pantet mine flasker her om dagen - og de hadde strekkoden på! "Feilen" var at det var disse mykflaskene, og de var ute av vanlig fasong! Jeg satte flaskene fra meg, og gikk! Så kan personalet rydde de bort etter meg.

Det er vel Tomra som lager disse maskinene, uansett hvilke butikk de står i, så jeg tror ikke dette har noe med coop å gjøre!

Skrevet

Er det slutt på at butikkene får betalt for å ta i mot pant?

Da den strekkode greia kom var det mange som tok i mot de flaskene som manglet kode men som det var pant på manuelt.

Skrevet

Sterkkoden må være på for at maskinen skal kunne lese hva flaske det er. Det er ikke de ansatte i butikken som skal gjøre dette....

Skrevet

Om de ansatte tar seg tid til dette, så er det vel mer for en ekstratjeneste å regne, enn noe man kan forvente av dem.

Forøvrig synes jeg alle flasker burde hatt etiketter i plast som ikke faller av/blir ødelagt så lett - slik som BonAqua-flaskene.

Skrevet
Dette er ikke noe som bare gjelder coop. Jeg fikk heller ikke pantet mine flasker her om dagen - og de hadde strekkoden på! "Feilen" var at det var disse mykflaskene, og de var ute av vanlig fasong! Jeg satte flaskene fra meg, og gikk! Så kan personalet rydde de bort etter meg.

...

Ja det var jo veldig snilt av deg. For det er jo de butikkansatte som bør få lide for at butikkledelsen har lagd visse regler om disse flaskene. Tror du sånn oppførsel er godt for noe? Burde du ikke heller kontakte de som har laget maskinene/ reglene for hva slags flasker du kan pante?

Skrevet (endret)
Om de ansatte tar seg tid til dette, så er det vel mer for en ekstratjeneste å regne, enn noe man kan forvente av dem.

Nåja. Alle som selger flasker med pant skal vel også ta flasker i retur. De som ikke har pantemaskin skal egentlig ta de over disk. Dette er det på langt nær alle butikker og kiosker som følger.

Edit: Emballasjen må ha pantemerke, leselig strekkode, og den må være så rund at den kan rulle for at man skal få pant for den. Hvis man har flasker som ikke tilfredsstiller dette går det an å be butikkpersonalet legge de rett i plastsekken som de flaskene går i, så blir den resirkulert.

Endret av Druscilla
Skrevet

he he, dere misset poenget... jeg gikk i en annen butikk, dyttet flaskene uten lapp inn i maskinen der og fikk registrert pant der.

hvorfor fungerer dette da i andre butikker men ikke hos coop ? når de har samme maskintype ?

så lenge butikken faktisk selger samme typen flasker så har de ikke lov å nekte å ta imot panten og det er ganske vanskelig å ta feil av ei colaflaske ;)

Skrevet

Er du sikker på at du fikk pant for de flaskene som det ikke var lapp på. Noen maskiner tar imot flasken, men registrerer den ikke.

De plastflaskene som kan være vanskelige i maskinen, er alt utenom vanlige 1/2 litere og 1,5 litere, fordi disse går rett i krøsteren og blir lagt i sekk.Så da har de (panteautomat-produsenten) valg å heller gi flaskene tilbake til kunden, nettopp fordi pantemerket er ødelagt, enn å ta i mot flasken og ikke gi ut panten.

Det står klart på flaskene at pantemerket skal stå på for å få igjen panten. Det er jo så mange typer plastflasker, som det ikke er pant for, så det er jo greit at systemet er sånn. Eller?

Skrevet
Er du sikker på at du  fikk pant for de flaskene som det ikke var lapp på. Noen maskiner tar imot flasken, men registrerer den ikke.

De plastflaskene som kan være vanskelige i maskinen, er alt utenom vanlige 1/2 litere og 1,5 litere, fordi disse går rett i krøsteren og blir lagt i sekk.Så da har de (panteautomat-produsenten) valg å heller gi flaskene tilbake til kunden, nettopp fordi pantemerket er ødelagt, enn å ta i mot flasken og ikke gi ut panten.

Det står klart på  flaskene at pantemerket skal stå på for å få igjen panten. Det er jo så mange typer plastflasker, som det ikke er pant for, så det er jo greit at systemet er sånn. Eller?

jepp, jeg puttet på 4 halvliters colaflasker uten lapp og fikk pant for alle 4.

det var disse coop ikke ville ta imot.

systemet er tydeligvis slik bare hos coop

Skrevet
jepp, jeg puttet på 4 halvliters colaflasker uten lapp og fikk pant for alle 4.

det var disse coop ikke ville ta imot.

systemet er tydeligvis slik bare hos coop

Men, halvlitersflasker med cola har jo ikke disse lappene som vi snakker om...

Skrevet
Men, halvlitersflasker med cola har jo ikke disse lappene som vi snakker om...

nei men det var det som var problemet til coop.. de ville ikke ta imot halvlitersflasker uten lapp... :forvirret:

Skrevet
nei men det var det som var problemet til coop.. de ville ikke ta imot halvlitersflasker uten lapp...  :forvirret:

Hvilken coop var dette? Hverken min Prix eller Mega har samme problemet... Jeg vasker ofte flaskene i oppvaskmaskinen, så panter flasker uten etikketter stadig vekk.

Skrevet
Hvilken coop var dette? Hverken min Prix eller Mega har samme problemet... Jeg vasker ofte flaskene i oppvaskmaskinen, så panter flasker uten etikketter stadig vekk.

Eeh... Av ren nysjerrighet: Hvorfor i alle dager vasker du flaskene i maskin før du leverer dem til panting?

Skrevet

er ikke helt sikker, en liten lokal sjappe her i området.. men ikke prix ihvertfall.

Skrevet
Eeh... Av ren nysjerrighet: Hvorfor i alle dager vasker du flaskene i maskin før du leverer dem til panting?

Fordi jeg bruker de til å ha hjemmelaget saft i først :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...