Gjest gjesta Skrevet 26. september 2006 #41 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Man blir automatisk innmeldt i statskirka når man blir født så sant foreldrene er\har vært medlemmer. Man trenger ikke å bli døpt eller noe for dette. Sykt system - ja! Endret 26. september 2006 av Lamadama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 26. september 2006 #42 Del Skrevet 26. september 2006 HÄR: http://www.kirken.no/Bakgrunn/medlemskap_i_kirken.cfm finns det mer information om när och hur man blir medlem - samt hur och var man avanmäler sig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. september 2006 #43 Del Skrevet 27. september 2006 Takk for den linken, Furstina. Det var vel i grunn noe uklart det med hvordan småbarn blir innmeldt, men jeg fant også dette helt nederst på siden: Yrkesmessig vil en utmelding få betydning bare i helt spesielle tilfeller. Kirkemedlemskap kreves stort sett bare av kirkelige tjenestemenn. Minst halvparten av Regjeringens medlemmer må dessuten tilhøre Den norske kirke. En rekke kirkelige organisasjoner krever at ansatte i visse stillinger skal være medlemmer av Den norske kirke. Bare det er for meg god nok grunn til at kirke og stat må skilles øyeblikkelig. Det er ikke trosfrihet i praksis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 27. september 2006 #44 Del Skrevet 27. september 2006 Ei venninne av meg og mannen var utmeldt av statskirka når de fikk barn. Ingen av barna er døpt. Likevel sto alle tre barna som medlemmer i statskirka... var avisoppslag her for noen måneder siden... Håper de har rydda opp i rotet sitt nå, får lyst til å melde meg ut bare pga slikt.. går ikke an å drive noe som helst på den måten!! ← Ja, det er en haug med slike saker. Det er brudd på både lov og teologi, for begge deler er meget klare på at dåp er det eneste kriterium for medlemsskap i Den norske kirke. Og så kommer disse gråsonetilfellene som nå henger igjen etter formannskapslovgivningen fra midten av 1800-tallet og som har resultert i at utdøpte barn regnes som tilhørende kirken når en eller begge foreldrene er døpte. Men dette siste er ikke det samme som å være medlem av kirken. Slik er i alle fall teorien. Det kan se ut som om praksis er noe helt annet. Det er i så fall tragisk, og nok en grunn til at hver enkelt av oss tar en oppgjør med kirken og sier i fra. Husker forresten at det for ikke så lenge siden kom fram at også den nyinnsatte katolske biskop var medlem av Den norske kirke! Det er jo tragikomisk og absurd. Han var visst utmeldt, men pytt ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 27. september 2006 #45 Del Skrevet 27. september 2006 Det har vært mye tull med medlemslistene til DNK. Det er ikke til å stikke under en stol. Jeg jobber selv på et menighetskontor - om ikke med akkurat dette - og vet at det ikke er så fort gjort å rette opp igjen alle disse feilene som har blitt begått. Det jeg også kan si, er at man gjør så godt man kan med å rette feilene. Jeg tror det er et unntakstilfelle at det blir sendt ut falsk utmeldingsattest, og at det ikke kan være gjort med overlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 27. september 2006 #46 Del Skrevet 27. september 2006 Det har vært mye tull med medlemslistene til DNK. Det er ikke til å stikke under en stol. Jeg jobber selv på et menighetskontor - om ikke med akkurat dette - og vet at det ikke er så fort gjort å rette opp igjen alle disse feilene som har blitt begått. Det jeg også kan si, er at man gjør så godt man kan med å rette feilene. Jeg tror det er et unntakstilfelle at det blir sendt ut falsk utmeldingsattest, og at det ikke kan være gjort med overlegg. ← Nåja, føringer fra Statens side får ha like mye - om ikke større - skyld her enn et menighetskontor. Men det får så være. Det har i denne tråden vært snakk om falsk utmeldingsattest. Å snakke om noe slikt er feil, etter min mening. En attest er gyldig i det øyeblikk den er utfylt som den skal med riktige opplysninger, på rett skjema, stemplet med rett stempel og underskrevet av den som har fullmakt til å underskrive og datert. I det øyeblikk er utmeldingsattesten gyldig og vedkommende som har fått den er de jure utmeldt av kirken. At vedkommende ikke er blitt bokført som utmeldt i registrene, er egentlig en helt annen sak som ikke har noe med utmeldingsattesten å gjøre. Attesten er nemlig helt ekte og utmeldelsen er et faktum selv om man står oppført i registeret. At man allikevel blir stående i registeret kan ha flere årsaker helt fra bevisst svindel til saksbehandlingsfeil (dårlig hukommelse inkludert). Vi bør nok holde tunga meget rett i munnen her, for en falsk utmeldelsesattest er egentlig en attest som er forfalsket. Jeg tror neppe noen gidder gå til det skrittet å skaffe seg falske stempler og underskrifter for å få seg en utmeldelsesattest :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 27. september 2006 #47 Del Skrevet 27. september 2006 Enig med siste innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 27. september 2006 #48 Del Skrevet 27. september 2006 Likevel bør det vise igjen i kirkebøkene at en person er utmeldt, slik at man ikke får henvendelser man ikke skulle hatt fra kirken osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #49 Del Skrevet 27. september 2006 Nåja, føringer fra Statens side får ha like mye - om ikke større - skyld her enn et menighetskontor. Men det får så være. Det har i denne tråden vært snakk om falsk utmeldingsattest. Å snakke om noe slikt er feil, etter min mening. En attest er gyldig i det øyeblikk den er utfylt som den skal med riktige opplysninger, på rett skjema, stemplet med rett stempel og underskrevet av den som har fullmakt til å underskrive og datert. I det øyeblikk er utmeldingsattesten gyldig og vedkommende som har fått den er de jure utmeldt av kirken. ← Jaha. La oss si at jeg driver et eget firma og skriver ut attester (f.eks. sluttattester ved opphør av arbeidsforhold) med jevne mellomrom. Tenk deg at jeg skriver ut en slik attest til en person som aldri har vært ansatt hos meg, daterer og underskriver (jeg har jo fullmakt til å skrive under på slike attester) og stempler med firmaets offisielle stempel. Er da attesten i det øyeblikket gyldig og vedkommende er de jure tidligere ansatt hos meg? Ærlig talt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 27. september 2006 #50 Del Skrevet 27. september 2006 Jaha. La oss si at jeg driver et eget firma og skriver ut attester (f.eks. sluttattester ved opphør av arbeidsforhold) med jevne mellomrom. Tenk deg at jeg skriver ut en slik attest til en person som aldri har vært ansatt hos meg, daterer og underskriver (jeg har jo fullmakt til å skrive under på slike attester) og stempler med firmaets offisielle stempel. Er da attesten i det øyeblikket gyldig og vedkommende er de jure tidligere ansatt hos meg? Ærlig talt... ← Jeg kan ikke se at dette er en relevant analogi av følgende grunner 1) vi snakker ikke om å skrive attester for personer som ikke har vært ansatt i et privat firma, men om ikke å stryke medlemmer av et kirkesamfunn ut av et register og 2) forvaltningsloven som her ligger til grunn for kirkelig embetsførsel godkjenner en utmeldingsattest som gyldig i det øyeblikk den er riktig stemplet og underskrevet og utfylt og datert. Den samme forvaltning gjelder her ikke for private firma. 3) Det er omdiskutert hvorvidt et privat firma kan sammelignes med et trossamfunn. Sikkert er i alle fall at lovgivningen vil følge forskjellige lover. Det hjelper altså ikke at du har fullmakt i ditt tenkte eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #51 Del Skrevet 27. september 2006 Jeg kan ikke se at dette er en relevant analogi av følgende grunner 1) vi snakker ikke om å skrive attester for personer som ikke har vært ansatt i et privat firma, men om ikke å stryke medlemmer av et kirkesamfunn ut av et register og 2) forvaltningsloven som her ligger til grunn for kirkelig embetsførsel godkjenner en utmeldingsattest som gyldig i det øyeblikk den er riktig stemplet og underskrevet og utfylt og datert. Den samme forvaltning gjelder her ikke for private firma. 3) Det er omdiskutert hvorvidt et privat firma kan sammelignes med et trossamfunn. Sikkert er i alle fall at lovgivningen vil følge forskjellige lover. Det hjelper altså ikke at du har fullmakt i ditt tenkte eksempel. ← Så siden dette dreier seg om et trossamfunn kan de lage papirer som ikke stemmer overens med handlinger, fakta og registre så mye de vil, og ha falske medlemmer som de mottar støtte for i sine medlemsregistre uten å måtte stå til ansvar for det. Merkelig "regel", siden jeg bestemt mener å huske at ansvarlige i andre typer organisasjoner som har gjort nøyaktig det samme har blitt dømt for dette og har måttet sone ganske lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 27. september 2006 #52 Del Skrevet 27. september 2006 Så siden dette dreier seg om et trossamfunn kan de lage papirer som ikke stemmer overens med handlinger, fakta og registre så mye de vil, og ha falske medlemmer som de mottar støtte for i sine medlemsregistre uten å måtte stå til ansvar for det. Merkelig "regel", siden jeg bestemt mener å huske at ansvarlige i andre typer organisasjoner som har gjort nøyaktig det samme har blitt dømt for dette og har måttet sone ganske lenge. ← Det er nok slik at sakene blandes sammen her i tråden. det er veldig viktig at vi skiller mellom hva en utmeldelsesattest er og hva registerføring er. I praksis har dette ikke så mye å si for de statlige overføringer til kirken fordi den foreldes ut fra en gitt pott. Uansett har jeg nå sagt mitt om dette i tråden. Dere finner innleggene der. har ikke mer å legge til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 28. september 2006 #53 Del Skrevet 28. september 2006 I dag fikk jeg utmeldelsesattesten i posten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå