Gå til innhold

Melde meg ut av statskirka

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gratulerer !  Alle bør reflektere over sitt forhold til Statskirken og melde seg ut hvis man finner ut at man ikke vil ha noe med den kirken å gjøre.

Pastor Knut - jeg vil bare si at jeg synes du har en veldig flott holdning til dette som jeg personlig skulle ønske flere hadde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pastor Knut - jeg vil bare si at jeg synes du har en veldig flott holdning til dette som jeg personlig skulle ønske flere hadde :)

Nå tipper jeg Pastor Knut også ikke er en del av statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan vel ha en flott holdning likevel? ;)

Joda. Men det virket liksom på deg at at du kanskje trodde han var en av statskirkens menn ;)

Det er jo tross alt ikke en uvanlig holdning å ha hvis man er utenfor statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Men det virket liksom på deg at at du kanskje trodde han var en av statskirkens menn ;)

Det er jo tross alt ikke en uvanlig holdning å ha hvis man er utenfor statskirken.

Nei, det har du rett i. Jeg tenkte mer i forhold til at han er pastor (om han er det IRL da) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
Hvis du ikke er døpt etter en dåpsform som godkjennes av Den norske kirke, kan du aldri bli medlem av Den norske kirke. Det er bare døpte personer som er medlemmer av denne kirken og man må døpes for å bli medlem (hvis man ikke er døpt). Men det er noe som heter "å høre innunder kirken". Det betyr at hvis en av foreldrene er medlem av kirken, da regnes barnet også som tilhørende denne kirken. Det er ikke medlemsskap og tilhørigheten opphører når barnet fyller 18 år.

Jeg trodde også det. Derfor ble jeg ganske forferdet da jeg fikk brev fra Brønnøysundsregisteret der det stod at min datter var medlem av statskirken samtidig som HEF fikk statsstøtten hennes. Hun er som sagt ikke døpt, og vi har begge vært utmeldt i lang tid.

For meg er det fint lite forskjell om hun var meldt inn i statskirken eller stod som medlem i nærmeste moské. Et overgrep er det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for gode ord. Når det gjelder dette med Statskirken og undertegnede, da har jeg i mange år arbeidet i den og vært prest på flere steder her i landet. Det er riktig at jeg nå er pastor et annet sted (http://unitarforbundet.org), men jeg mente akkurat det samme nå som da jeg var prest i Statskirken :-) Jeg har aldri oppfordret til masseutmeldelse av kirken, men jeg synes det står stor - virkelig stor - respekt av mennesker som går til det ærlige skritt å melde seg ut av kirken. Og jeg håper at alle som finner ut at de ikke støtter Statskirkens lære og det denne kirken står for, melder seg ut.

Vel, det er rosh hashana i kveld. Nyttår. Vi forlater året 5766 og går over i 5767. Ønsker alle sammen et godt nytt år. Et godt nyttårsforsett er å melde seg ut av alle kirker, tros- og livssynssamfunn osv. man ikke ønsker å støtte eller på annen måte er dypt uenig i. Er man ikke enig i et kirkesamfunns lære, da oppfordrer jeg alle til å vise sin uenighet ved å melde seg ut. Det er ingen grunn til å bli værende i Den norske kirke bare fordi man en gang i tiden ble tvangsdøpt inn i den. I kirken bør man bare bli værende hvis man deler dens lære og praksis. Og man trenger strengt tatt ikke Statskirken for å være en troende eller kristen. Statskirken er bare nødvendig for de som av egen fri vilje velger å være medlemmer. Ingen andre. Slik tenker jeg.

Shalom og shana tova

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også det. Derfor ble jeg ganske forferdet da jeg fikk brev fra Brønnøysundsregisteret der det stod at min datter var medlem av statskirken samtidig som HEF fikk statsstøtten hennes. Hun er som sagt ikke døpt, og vi har begge vært utmeldt i lang tid.

For meg er det fint lite forskjell om hun var meldt inn i statskirken eller stod som medlem i nærmeste moské. Et overgrep er det uansett.

Ja, du har rett i at det er pent liten forskjell i praksis på dette med å høre inn under kirken og det å være medlem før man fyller 18 år. Og du har helt rett i at det oppleves som et overgrep å få vite at man hører inn under en kirke man ikke vil ha noe med å gjøre. Årsakene til disse to lovordningene for å høre inn under og være medlem går tilbake til 1814, da man videreførte det som kalles den konfesjonelle stat. Senere fikk vi det som er blitt Statskirken, men lovverket har hengt igjen i gammelt tankegods.

Det er å håpe vi alle i fremtiden slipper denne dobbeltbokføringen av mennesker. Det er egentlig snakk om brudd på menneskerettigheter, for hverken tvangsdåp eller tvangstilhørighet samsvarer med menneskerettighetene. Det er ganske pussig at vi her i landet har lange debatter om tvangsekteskap i andre miljø, men overhodet ingen særlig debatt om alle de mennesker som hver søndag blir tvangsdøpt og tvangsinnmeldt i Den norske kirke og andre trossamfunn. Det er oppsiktsvekkende at prester kan gå ut og protestere mot tvangsekteskap og samme helg tvangsdøpe barn.

Jeg både forstår og deler din frustrasjon over det du opplevde. Og hva alle dere andre må ha opplevd av frustrasjon og irritasjon over uventet å finne deres barn i kirkens registre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er å håpe vi alle i fremtiden slipper denne dobbeltbokføringen av mennesker. Det er egentlig snakk om brudd på menneskerettigheter, for hverken tvangsdåp eller tvangstilhørighet samsvarer med menneskerettighetene. Det er ganske pussig at vi her i landet har lange debatter om tvangsekteskap i andre miljø, men overhodet ingen særlig debatt om alle de mennesker som hver søndag blir tvangsdøpt og tvangsinnmeldt i Den norske kirke og andre trossamfunn. Det er oppsiktsvekkende at prester kan gå ut og protestere mot tvangsekteskap og samme helg tvangsdøpe barn.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd at navnet mitt var i medlemsregistrene til Den Norske Statskirke, selv om jeg aldri har blitt døpt. Jeg ringte spesielt og spurt fordi jeg hadde lest saker i nyhetene om dette. Menighetskontoret forklarte det med en feil, men jeg ble ganske forarget og ba dem fjerne meg med en gang. Forhåpentligvis har de gjort det... Kanskje jeg bør sjekke en gang til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om dere faktisk BLIR utmeldt av Statskirken dersom dere sender inn skjema. To ganger opplevde jeg å finne mitt navn i medlemsregisteret deres selv om jeg hadde meldt meg ut. Først den tredje gangen, etter å personlig ha troppet opp på kirkekontoret, ble jeg utmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke er døpt etter en dåpsform som godkjennes av Den norske kirke, kan du aldri bli medlem av Den norske kirke. Det er bare døpte personer som er medlemmer av denne kirken og man må døpes for å bli medlem (hvis man ikke er døpt). Men det er noe som heter "å høre innunder kirken". Det betyr at hvis en av foreldrene er medlem av kirken, da regnes barnet også som tilhørende denne kirken. Det er ikke medlemsskap og tilhørigheten opphører når barnet fyller 18 år.

Ei venninne av meg og mannen var utmeldt av statskirka når de fikk barn. Ingen av barna er døpt. Likevel sto alle tre barna som medlemmer i statskirka... var avisoppslag her for noen måneder siden... Håper de har rydda opp i rotet sitt nå, får lyst til å melde meg ut bare pga slikt.. går ikke an å drive noe som helst på den måten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aaargh :frustrert:

Jeg tenkte jeg skulle sjekke *bare for sikkerhets skyld* at jeg ikke var medlem av statskirken her nå. Det er jeg. Merkelig hvordan så mange kan være feil-registrert. Jeg er verken døpt eller konfirmert, og mine foreldre meldte seg ut før jeg ble født.. kanskje er jeg et mirakel? Den som er usikker oppfordres til å undersøke dette selv, bare å ringe sitt lokale kirkekontor. Selv er jeg ikke sterkt imot kristendommen, men jeg har da virkelig ingen interesse av å være medlem av en kirke jeg ikke tror på, det føles veldig galt! Jeg var stolt av at Mamma og Pappa valgte å ikke døpe meg, slik at jeg kunne velge selv. Jeg var stolt av at jeg etter nøye ettertanke var en av få på hele skolen min som ikke konfirmerte seg. Og i alle årene etterpå har jeg vært stolt av å ha tatt et aktivt valg og ikke passivt, og uten tro, støtte kirken. Trossamfunn burde da være noe man melder seg inn i selv. Jeg lurer foresten på om reaksjonene ville vært annerledes hvis det var jehovas vitner e.l. som hadde gjort denne "tilfeldige glippen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye rot i denne gråsonen, dessverre.

Jeg har aldri vært døpt, og konfirmerte meg borgerlig. Før i år, i en alder av 24 år, fant jeg ut at jeg skulle melde meg inn i HEF. En liten stund senere kom det brev fra statskirken om at siden jeg meldte meg inn i HEF, regnet de med at jeg ikke ville være innmeldt i statskirken lenger, og at jeg kom til å bli utmeldt innen 14 dager hvis jeg ikke meldte ifra. Jeg leste noe på hjemmesidene til den norske kirken (tror jeg det var?) om at da det begynte å bli viktig å finne ut hvor mange medlemmer de hadde, så hadde de ikke helt oversikten, og baserte derfor medlemslisten på folkeregisteret(!). Angivelig utfra at det kom til å ordne seg etterhvert som folk som ikke ville være medlem sa i fra om dette.

Jeg føler også dette som et overgrep. Jeg har aldri villet være medlem av statskirken, og har i alle år sagt at jeg ikke er det. Så viser de seg at jeg hele tiden har vært innmeldt mot min vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt lurt å sjekke - og sjekke igjen - for vips var jeg og barna mine medlemmer - nok en gang - selv om jeg har vært meldt ut siden jeg fylte 16 - barna er ikke døpt osv. Men likevel opplever vi stadig vekk å være "innrullert" i kirkebøkene.

Sist gang endte jeg med å gå helt til departementet - og fikk skriftlig bekreftelse derfra om at vi nok en gang var utmeldt. Men det begynner å bli en stund siden - så kanskje det er på tide å skjekke igjen.

Synes forøvrig den praksisen at de brukte folkeregisteret - vasket mot medlemmer i andre trossamfunn - som grunnlag for oversikten over medlemmer vitner om en rimelig stor mengde maktarroganse. (Og vaskejobben gjorde de ikke særlig godt heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...