Gjest gjesta Skrevet 19. september 2006 #1 Del Skrevet 19. september 2006 Hvor kan jeg melde meg ut av statskirka, noen som har link eller lignende?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #2 Del Skrevet 19. september 2006 http://www.human.no/templates/Page____168.aspx NOE er da HEF brukandes til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 19. september 2006 #3 Del Skrevet 19. september 2006 Tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 19. september 2006 #4 Del Skrevet 19. september 2006 Hvor kan jeg melde meg ut av statskirka, noen som har link eller lignende?? ← Du melder deg ut av kirken ved å sende et brev til ditt menighetskontor. Der skriver du bare at du vil melde deg ut. Noen grunn behøver du ikke oppgi. Det er også kjekt å legge ved en kopi av din dåpsattest, for da går utmeldingen raskt. Menighetskontoret er pliktig å sende deg utmeldingsattest. Hvis du har barn og vil ha disse ut av kirken, husk da på å gi beskjed om det også. Alternativt kan du bare møte opp på menighetskontoret og melde deg ut der og da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #5 Del Skrevet 20. september 2006 NOE er da HEF brukandes til ← Latterlig kommentar. tusenvis av nordmenn benytter seg av HEF sitt seremonitilbud hvert år, og er strålende fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #6 Del Skrevet 20. september 2006 Greit nok, burde kanskje skrevet “brukendes for allmennheten” eller noe slikt. Slik går det når jeg bruker to sekunder på google, og 3 sekunder på å skrive et innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2006 #7 Del Skrevet 20. september 2006 Et par uker etter at du har meldt deg ut, bør du sjekke om de virkelig har gjort det. Det finnes menighetskontorer som lar være å melde folk ut selv om de ber om det, og som lager falske utmeldingsattester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 21. september 2006 #8 Del Skrevet 21. september 2006 Et par uker etter at du har meldt deg ut, bør du sjekke om de virkelig har gjort det. Det finnes menighetskontorer som lar være å melde folk ut selv om de ber om det, og som lager falske utmeldingsattester. ← Jeg tviler på at det du her skriver er særlig utbredt når det gjelder Den norske kirke. Det vil i så fall være et så alvorlig brudd på forvaltningsloven at det vil være en forsømmelse ikke å anmelde forholdet. Det gjelder forresten om tilsvarende skulle skje ved utmeldelse av ethvert annet registrert tro- og livssynssamfunn her i landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 21. september 2006 #9 Del Skrevet 21. september 2006 Latterlig kommentar. tusenvis av nordmenn benytter seg av HEF sitt seremonitilbud hvert år, og er strålende fornøyd. ← Jeg synes ikke det var en latterlig uttalelse. Både HEF og Den norske kirke er alltids brukendes til noe for oss som står utenfor. Det er da ikke noe latterlig i det hele tatt. Følte du deg personlig støtt av uttalelsen, siden du reagerte slik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. september 2006 #10 Del Skrevet 21. september 2006 Hvis du har barn, og du ikke vil at de skal stå i statskirka, så pass på å få med dem også i utmeldingen - selv om de ikke er døpt. Jenta vår har aldri vært inne i en kirke, og vi var begge utmeldt da hun ble født, men like fullt stod hun som medlem. Hun er født i 2005. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 21. september 2006 #11 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg sendte min utmelding i dag. 5 år etter at jeg bestemte meg for å melde meg ut. Litt treig i avtrekkern, ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #12 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg tviler på at det du her skriver er særlig utbredt når det gjelder Den norske kirke. Det vil i så fall være et så alvorlig brudd på forvaltningsloven at det vil være en forsømmelse ikke å anmelde forholdet. Det gjelder forresten om tilsvarende skulle skje ved utmeldelse av ethvert annet registrert tro- og livssynssamfunn her i landet. ← Jeg vet ikke hvor utbredt det er, men jeg og to venner har anmeldt tre ulike menighetskontorer for dette (og alle sakene ble henlagt, ja, og det var vel ingen overraskelse...). Grunnen til at vi i det hele tatt gadd å sjekke om våre utmeldingsattester var falske eller ikke, var flere store artikler for noen år tilbake i de riksdekkende avisene som alle skrev om denne praksisen, og oppfordret folk til å sjekke om de virkelig var utmeldt. Så helt alene om å ha opplevd dette er jeg nok ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2006 #13 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg er ikke døpt, kan jeg fremdeles være medlem av statskirka? Hvordan kan man evt sjekke om man er det? grøsse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. september 2006 #14 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg tviler på at det du her skriver er særlig utbredt når det gjelder Den norske kirke. Det vil i så fall være et så alvorlig brudd på forvaltningsloven at det vil være en forsømmelse ikke å anmelde forholdet. Det gjelder forresten om tilsvarende skulle skje ved utmeldelse av ethvert annet registrert tro- og livssynssamfunn her i landet. ← Dette skjer faktisk oftere enn man skulle tro. Jeg har ingen tall i hodet, men det har vært skrevet svært mye om dette problemet, så et søk på nettet skulle nok gi flere opplysninger. Jeg synes ikke det var en latterlig uttalelse. Både HEF og Den norske kirke er alltids brukendes til noe for oss som står utenfor. Det er da ikke noe latterlig i det hele tatt. Følte du deg personlig støtt av uttalelsen, siden du reagerte slik? ← Det vedkommende (og jeg) reagerte på, var vel at uttalelsen fikk det til å høres ut som om HEF generelt ikke var noe særlig nyttig. Syntes det var helt greit at Gjest poengterte at vi faktisk er flere som synes HEF er et glimrende tilbud. Men nå sa jo den første gjesten at det kom av at h*n var for rask på avtrekkeren, så da er jo alt i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 21. september 2006 #15 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg vet ikke hvor utbredt det er, men jeg og to venner har anmeldt tre ulike menighetskontorer for dette (og alle sakene ble henlagt, ja, og det var vel ingen overraskelse...). Grunnen til at vi i det hele tatt gadd å sjekke om våre utmeldingsattester var falske eller ikke, var flere store artikler for noen år tilbake i de riksdekkende avisene som alle skrev om denne praksisen, og oppfordret folk til å sjekke om de virkelig var utmeldt. Så helt alene om å ha opplevd dette er jeg nok ikke... ← Dette er helt nye og overraskende opplysninger for meg. Sier dere at menighetskontoret med vitende og vilje sendte dere en falsk utmeldelsesattest? Det er i så fall en så grov forsømmelse av forvaltningsloven at det er kriminelt i lovens forstand. Kan dere si noe om hvilket tiår vi nå snakker om? Hvis det gjelder dagens praksis vil jeg på det sterkeste anmode dere om å kontakte biskopen i det gjeldende bispedømme og legge fram saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 21. september 2006 #16 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Jeg er ikke døpt, kan jeg fremdeles være medlem av statskirka? Hvordan kan man evt sjekke om man er det? grøsse ← Hvis du ikke er døpt etter en dåpsform som godkjennes av Den norske kirke, kan du aldri bli medlem av Den norske kirke. Det er bare døpte personer som er medlemmer av denne kirken og man må døpes for å bli medlem (hvis man ikke er døpt). Men det er noe som heter "å høre innunder kirken". Det betyr at hvis en av foreldrene er medlem av kirken, da regnes barnet også som tilhørende denne kirken. Det er ikke medlemsskap og tilhørigheten opphører når barnet fyller 18 år. Det er mye rot i denne gråsonen, dessverre. Hvis du ønsker å kontrollere om du er medlem av Statskirken, da kontakter du menighetskontoret. I dag er medlemsregisterene tilgjengelige for kontoret på data. De kan med et tastetrykk finne ut om du er medlem hvis du gir dem de opplysningene de trenger for å finne ut dette. Hvorfor grøsse? Endret 21. september 2006 av Pastor Knut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 21. september 2006 #17 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Jeg vet ikke hvor utbredt det er, men jeg og to venner har anmeldt tre ulike menighetskontorer for dette (og alle sakene ble henlagt, ja, og det var vel ingen overraskelse...). ← Hvis det er snakk om politianmeldelse, da er det ingen overraskelse at sakene henlegges. Men det finnes andre veier å gå. Selv ville jeg gått rett til biskopen. Men sørg virkelig for at du har bevismaterialet klart og at det ikke bare er snakk om noe så tåpelig som saksbehandlingsfeil. Det er mulig med forsinkelser mellom utmeldelse og utskriving av utmeldelsesattesten. Det har med saksgang å gjøre, og kvalifiserer ikke til ankalge om falske utmeldelsesattest, som du forteller om. En falsk utmeldelsesattest er noe annet og et alvorlig brudd på forvaltningsloven. Du må holde tungen rett i munnen her. Endret 21. september 2006 av Pastor Knut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 21. september 2006 #18 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg sendte min utmelding i dag. 5 år etter at jeg bestemte meg for å melde meg ut. Litt treig i avtrekkern, ja... ← Gratulerer ! Alle bør reflektere over sitt forhold til Statskirken og melde seg ut hvis man finner ut at man ikke vil ha noe med den kirken å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 21. september 2006 #19 Del Skrevet 21. september 2006 Gratulerer ! Alle bør reflektere over sitt forhold til Statskirken og melde seg ut hvis man finner ut at man ikke vil ha noe med den kirken å gjøre. ← Hehe, jepp. Jeg har hatt "kirkenekt" i hvertfall i fem år, dvs. jeg går ALDRI i kirka med mindre jeg virkelig må, som i bryllup, barndåp og konfirmasjon. Skal si det var ramaskrik de par første årene jeg nektet å bli med i kirka med familien på julaften! Tror min mor mente det bare var en fiks ide. Men nå har hun faktisk tatt det inn over seg at jeg ikke tror på noen gud. Og hun tar det faktisk med fatning. Min samboer tror jeg er utmeldt for lengst, og det trodde jeg også, helt til jeg lette igjennom en eske med papirer, hvor utmeldingsblanketten og dåpsattesten fortsatt lå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #20 Del Skrevet 21. september 2006 Kan dere si noe om hvilket tiår vi nå snakker om? ← I våre tilfeller dreier seg om årene 1999, 2000 0g 2003. Men sørg virkelig for at du har bevismaterialet klart og at det ikke bare er snakk om noe så tåpelig som saksbehandlingsfeil. Det er mulig med forsinkelser mellom utmeldelse og utskriving av utmeldelsesattesten. Det har med saksgang å gjøre, og kvalifiserer ikke til ankalge om falske utmeldelsesattest, som du forteller om. En falsk utmeldelsesattest er noe annet og et alvorlig brudd på forvaltningsloven. Du må holde tungen rett i munnen her. ← Vel, den eldste utmeldingsattesten var over fire år gammel da vi anmeldte dette og den nyeste var godt over et år gammel, så jeg tviler på at det dreide seg om alminnelige forsinkelser. (Er det forresten vanlig praksis å skrive og sende ut attester/bekreftelser på at ting er gjort før man faktisk gjør det? Jeg ville tro det var naturlig å gjøre det motsatt...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå