Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #1 Skrevet 19. september 2006 Det kryr av dem i leiligheten min... Søpla må jeg sette ut hver dag og kan ikke ha mat stående på bordet, ikke engang glass.. De er overalt! Hundrevis, til og med på badet! Hvordan blir jeg kvitt dem?? Fins det noen spray som kverker dem men som ikke kverker mennesker når jeg sprayer inne?
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #2 Skrevet 19. september 2006 Det er en annen tråd her et eller annet sted om samme emne. Et råd var visst å sette frem en skål med saft, litt eddik og en dråpe zalo. Det skal visst hjelpe.
Montezuma Skrevet 19. september 2006 #3 Skrevet 19. september 2006 Legg potetskiver i vann til stivelsen er trukket ut i vannet. Ta ut potetene, og vann blomstene med det. småfluene liker ikke stivelse. Gjør det i et par uker, så hindrer du også nye egg i å klekkes.
Gjest Gjest1 Skrevet 19. september 2006 #4 Skrevet 19. september 2006 Min mor har satt ut rødvin, men tror ikke det er videre preventivt, det dreper bare de jævlene som allerede surrer rundt
Plonk Skrevet 21. september 2006 #5 Skrevet 21. september 2006 Er det blomsterfluer eller bananfluer? Det finnes flere typer. Blomsterfluene lever i blomsterpottene, så da må du behandle jorden der med noe. Har hørt at salmiakk tvinger jævlene opp, og hvis du da setter fluepapir i pottene, blir du kvitt mange. Ikke la pottene stå i vann, fluene trenger fuktighet. Hvis du som jeg er slapp med å vanne blomster, blir flueproblemet mindre helt av seg selv Bananfluer er litt større og eklere (har litt rød-gul-aktige, runde kropper) og lever av matrester og frukt på kjøkkenet. Vi har hatt massevis av dem i sommer, og jeg holdt på å klikke. Til slutt var det bare én ting å gjøre: Vaske kjøkkenet grundig (benkeplater, gulv, kroker der det samler seg smuler og fett, helle litt klor i avløpet), få ut matrester straks (eller ha dem i en bossbøtte med tett lokk til du kan få dem ut), og ha all mat og frukt i kjøleskapet til du er kvitt plagene. Det hjalp for vårt vedkommende, men du må være standhaftig, for udyrene lever en stund og kan holde seg i andre deler av huset også. Nå ser jeg dem veldig sjelden, så jeg tror vi fikk bukt med den verste plagen. Det viktigste må være å bli kvitt de arenaene der de kan legge egg. Jeg prøvde for øvrig saft-trikset, og det kom ikke én eneste fluejævel oppi, selv ikke etter at jeg hadde gnuret kjøkkenet rent og tørt og det ikke var et fnugg der de kunne spise på...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå