Gjest regine Skrevet 19. september 2006 #1 Skrevet 19. september 2006 Inspirert av tråden om lommepenger til 15-åringer begynte jeg å tenke på HVA skal lommepengene dekke? Ser at noen i den tråden gir x antall kr. samtidig som ungen får en sum til mobiltelefonen + busskort. Men så lurer jeg på om da lommepengene kun skal gå til barnets egen "kos", som f.eks. blader, godterier, kino, lommepenger til skoleturer Eller også til annet som vennegaver til bursdager, (bidrag til) egne klær, sparing til ferie........ Min er 12 - og jeg har en stadig diskusjon med meg selv om hvor mye lommepenger h*n bør få og hva jeg kan forvente at dette skal dekke. Bl.a. fordi jeg ønsker jo at ungen skal lære seg det med å forvalte penger, og at h*n ser at penger ikke vokser på trær. Så - hvordan gjør dere det? Hvor mye får ungen pr. mnd/uke og hva skal summen dekke?
Gjest gjesta Skrevet 19. september 2006 #2 Skrevet 19. september 2006 (endret) Min får 400 kr i måneden som han fritt disponerer til gotteri og brus, kino, mat på skolen etc. Jeg dekker klær, men vil han ha noe ekstra dyrt så må han dekke mellomlegget. Alt vedrørende skole betaler jeg, inkludert lommepenger på skoleturer. Betaler presanger til venner, turer som vi tar sammen, nødvendige pc-deler for at pc'n skal være oppe og gå og sikkert mye mer Synes ikke 400 kr i måneden er mye. Endret 19. september 2006 av Persille
Kykkelikokos Skrevet 19. september 2006 #3 Skrevet 19. september 2006 (endret) Jeg synes ikke lommepenger skal dekke presanger til venner, men det meste annet av det du nevner. Det kommer jo helt an på hvor mye ungen får. Du kan gi han 2000kr og be han dekke sin egen mat (ganske uaktuelt, men dette er bare et eksempel) eller du kan gi han 50kr og si at det kun skal dekke godteri. Endret 19. september 2006 av darkness|
Gjest Gjesta Skrevet 19. september 2006 #4 Skrevet 19. september 2006 Min får hundre kroner uka (åttendeklassing) som skal dekke alt hun vil ha. det være seg mat på skolen, kontantkort, klær som hun ønsker seg men ikke har behov for, presanger til venner, kino, godteri..... Stort sett det meste. Vi betaler så klart treninga, den koster ca 700 pr mnd, i tillegg betaler vi bokklubben som er 200 pr mnd. Så jeg syns hun får nok, når vi kjøper alt hun trenger av klær ved siden av. (Alt av skolepenger betaler jeg, med unntak av kantinematen)
Gjest squeeky Skrevet 19. september 2006 #5 Skrevet 19. september 2006 Jeg ville dekket alt som har med skole å gjøre. Barnet skulle jeg helst sett fikk matpakke med seg på skolen, da jeg vet av erfaring at pengene til mat ofte går til brus og skoleboller. Jeg ville gitt barnet mitt en kontantkort telefon, og dette måtte barnet ha dekket selv. Sminke, dill og dall, kino etc. skulle også ha blitt dekket gjennom lommepengene. Presanger eller andre typer ting ville jeg ha dekket. Vil ungen ha dyrere merkeklær, så skulle de enten ha gjort seg fortjent til det(gode karakterer, hjelpe til hjemme etc) eller jeg hadde dekket et viss beløp så måtte de ha spart resten selv.
Kykkelikokos Skrevet 19. september 2006 #6 Skrevet 19. september 2006 Jeg er i mot belønning av gode karakterer. For noen kommer gode karakterer lett, mens andre må jobbe for det. Det er også noe ungdom bør greie å se verdien av selv. Alt betaler seg ikke i penger.
Gjest squeeky Skrevet 19. september 2006 #7 Skrevet 19. september 2006 Jeg synes ikke det er galt å belønne mot karakterer...(per semester da vel og merke)...vi blir jo belønnet med gode resulateter i arbeidslivet. Om det er forfremmelse, høyere lønn eller bonuser....
Kykkelikokos Skrevet 19. september 2006 #8 Skrevet 19. september 2006 Jeg synes ikke det er galt å belønne mot karakterer...(per semester da vel og merke)...vi blir jo belønnet med gode resulateter i arbeidslivet. Om det er forfremmelse, høyere lønn eller bonuser.... ← Belønningen for gode karakterer er at man enten kommer lettere inn på skole, eller får lettere jobb. Jeg synes det bør være nok. Som sagt, alt betaler seg ikke i kroner her i livet.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #9 Skrevet 19. september 2006 Jeg har ikke så store barn selv enda, men på den alderen synes jeg det er greit at de lærer å disponere penger. Jeg vet mange får en hundrelapp hver gang de skal på kino, til billett, brus og godteri. Men jeg synes det er bedre at de får en sum hver mnd, og om de bruker den opp første uka - vel, så er det tomt. Det er jo slikt det fungrerer i den virkelige verden, men da med litt verre konsekvenser enn at du ikke kan gå på kino. Broren min er nesten 30, men greier fortsatt ikke å disponere lønnen sin
Gjest regine Skrevet 19. september 2006 #10 Skrevet 19. september 2006 Takk for inspill! Nå mener jeg at verken husarbeid eller karakterer skal man få "betalt" for, så det er for oss uaktuelt. Imidlertid kan jeg godt gjøre noe ekstra for ungen om h*n har lagt seg ekstra i selen, om det er på den ene eller andre måten. Jeg syns det er interessant å se hvordan andre løser det, og ikke minst hvor mye penger det er "normalt" at unge tenåringer har. Det jeg iallfall ikke vil er at ungen skal få penger "hver gang det er noe", som f.eks. kino, da tror jeg både at det lett blir et høyt forbruk på den unge og lite kunskap om hvordan strekke pengene. Og det tror jeg egentlig er nyttig kunnskap for de fleste.
Kykkelikokos Skrevet 19. september 2006 #11 Skrevet 19. september 2006 Det blir ikke høyt forbruk om du sier nei til at han kan gå på kino to ganger i uka. Tror det avhenger litt av hvilken type unge du har. Tidligere bestevenninnen min fikk ikke noen form for ukepenger eller månedslønn. Hun fikk penger hvis hun trengte det, men det var ikke ofte hun gikk på kino eller slike ting.
Gjest regine Skrevet 19. september 2006 #12 Skrevet 19. september 2006 Darkness: selvsagt kan jeg si nei. Den retten har jeg jo selv om ungen får lommepenger og sånn sett "har råd til" å gå på kino så ofte h*n vil. Nå var det ikke antall kinoer som var poenget heller da, mer at ungen får bedre "økonomistyring" hvis h*n får lommepenger som skal rekke en viss periode. Andre må selvsagt gjøre hva de vil. Nå var imidlertid spørsmålet jeg stilte om hvor mye man evt. gir i lommepenger og hva man da forventer at ungen betaler selv.
Gjest Kristin_ Skrevet 22. september 2006 #13 Skrevet 22. september 2006 Jeg synes ikke det er galt å belønne mot karakterer...(per semester da vel og merke)...vi blir jo belønnet med gode resulateter i arbeidslivet. Om det er forfremmelse, høyere lønn eller bonuser.... ← Dette synes jeg blir latterlig. Om man må bestikke ungene sine med penger for å gidde å gjøre en innsats på skolen ligger problemet hos foreldrene, ikke ungene. I tillegg vil du venne ungene til at de kan kreve betalt for alt de gjør som burde vært en selvfølge. Skolearbeid er ikke en handelsvare.
Gjest Tweek Skrevet 22. september 2006 #14 Skrevet 22. september 2006 Jeg er i mot belønning av gode karakterer. For noen kommer gode karakterer lett, mens andre må jobbe for det. Det er også noe ungdom bør greie å se verdien av selv. Alt betaler seg ikke i penger. ← Ja, men da kan man se litt ann hvilken karakterer ungen pleier å få. Er det vanelig med 3+ og sånn, kan han jo få belønning hvis han få en 4. Barnet kan få beølnning når det er gode karakterer forhold til det barnet pleier å få Ikke at jeg slka ha unge snart, men jeg syntes lommepenger burde dekke godteri, kino og andre ting som koster man gjør med venner. Sminke osv. Kontantkort syntes jeg foreldre av og til skal dekke, eller at foreldre og barn spleiser. Jeg fikk lite penger syntes jeg. Da jeg var 17 år, fikk jeg rundt 200 på 1 1/2 uke. Da måtte jeg velge å ha det litt gøy, eller å kjøpe ting jeg trengte. Og jeg fikk aldri klær, så det kjøpte jeg da jeg fikk penger til jul og bursdag. Ellers kunne det være jeg fikk 200 kr. til å kjøpe bukse. Jeg ønsket meg jobb, men jeg fikk ikke og det syntes jeg var utrolig kjiipt. Men det kommer alltid ann på hvor gammel barnet er. Men når barnet er 16 så vanligvis begynner man å drikke da, så da er det vel noen ekstra ting man må tenke på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå