GĂ„ til innhold

Koldtbord til 25 pers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det finnes mange sÄnne trÄder her, men jeg spÞr igjen lilkevel. jeg skal lage koldbord til barnedÄp. Det starter i kirka kl. 11 og mange har et stykke Ä kjÞre. Regner derfor med at de fleste er veldig sultne nÄr vi skal spise i halv 2- tida. Det er 25 gjester, av dem er det fire barn under 8 Är.

Dette er det jeg har tenkt Ă„ servere:

Varm- mat:

Kylling ( filet eller lÄr..)

Paella med grĂžnnsaker, ris og krepsehaler.

Spekemat

Kald elgstek

RĂžkt laks

KjĂžttboller

lefser med fyll ( salat, rĂžmmedressing og skinke.)

Halve egg med reker

EggerĂžre

Potetsalat

Waldorfsalat

Pastasalat med skinke

GrĂžnn salat

Ulike typer brĂžd: valnĂžttbrĂžd, tomat- og olivenbrĂžd, loff osv

Ulike dressinger

Er det noe mer jeg bĂžr ha med?

Hva kan jeg servere til kjÞttbollene? Kan jeg ta to boller pÄ et grillspyd f.eks? Tenker at dette skal vÊre mest til barna egentlig.

Og fremfor alt, hvor mye skal jeg beregne av hver ting. HVor mange kyllingfileter, hvor mange egg i eggerÞra, er det nok med ei lakseside, hvor mye spekemat, hva slags spekemat? HVa gÄr det mest av pÄ sÄnne koldtbord? HVor mange brÞdskiver per pers?

Fryktelig mange spÞrsmÄl her, men hÄper noen tar seg tid til Ä svare pÄ noe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom igjen da folkens...Det er da sikkert mange her som har laget koldtbord selv. Dere trenger ikke Ä svare pÄ alt. ;)

Hvor mange brĂždskiver regner dere per pers f.eks?

Er det nok med en bit kylling per pers?

VÊÊÊr sÄ snill.... :)

Skrevet

Bedre Ä ha for mye enn for lite ihvertfall... Jeg er ikke sÄ god pÄ beregninger, kanskje du kan ringe et cateringfirma?

ellers; lag MYE mer eggerĂžre enn du tror du trenger. I alle de selskapene jeg har vĂŠrt i blir det alltid tomt for eggerĂžre. SĂ„ og si alle spiser dette

Skrevet

Beregn ca 250 g kjĂžtt/fisk/paella per person

EggerĂžre av 2x25 egg

3 loffskiver per person

KjÞttboller kan tres pÄ grillspyd sammen med sherrytomater, druer og ostebiter.

Kyllingfilet kan deles i to, marineres, stekes og tres pÄ grillspyd.

nero

Skrevet
ellers; lag MYE mer eggerĂžre enn du tror du trenger. I alle de selskapene jeg har vĂŠrt i blir det alltid tomt for eggerĂžre. SĂ„ og si alle spiser dette

:enig_anim:

jeg er fryktelig dÄrlig pÄ Ä beregne, men altsÄ masse egg (jeg synes 2x25 er lite, samme med 3 loffskiver pr pers), heller for mye enn for lite.

uff, dette var ikke til mye hjelp ser jeg.--

Skrevet

Jeg ville nok beregnet fem skiver til hver... Men jeg er av typen som alltid lager for mye mat da...

Det fine med koldtbord er jo at vertsskapet kan spise opp resten de pÄfÞlgende dagene, sÄ det er ikke sÄ krise om det blir noe igjen liksom ;)

Skrevet

Her er eksempel pÄ en meny jeg fant pÄ nettet:

Roastbiff, 60 g per porsjon

RĂžkt skinke, 60 g per porsjon

Karbonade med lĂžk, 1 stk per porsjon

Paté, 40 g per porsjon

Spekemat, 80 g per porsjon

EggerĂžre, 1 egg per porsjon

Kabaret, 40 g per porsjon

GrĂžnn salat, 40 g per porsjon

Potetsalat, 40 g per porsjon

Waldorfsalat, 40 g per porsjon

Cumberlandsaus, 10 g per porsjon

RĂžmme, 20 g per porsjon

Remulade, 10 g per porsjon

Reker, 60 g per porsjon

Kokt Ăžrret, 60 g per porsjon

Pepperrotkrem, 20 g per porsjon

"Beregn ca 500-600 g mat per person inkludert tilbehĂžr, ca. halvparten bĂžr vĂŠre fisk/kjĂžtt"

Tviler sterkt pÄ at det er noen som spiser 5 loffskiver i tillegg til dette, pleier selv Ä nÞye meg med 1 eller 2.

nero

Skrevet
:enig_anim:

jeg er fryktelig dÄrlig pÄ Ä beregne, men altsÄ masse egg (jeg synes 2x25 er lite, samme med 3 loffskiver pr pers), heller for mye enn for lite.

uff, dette var ikke til mye hjelp ser jeg.--

Jeg kommer fra en ganske storspist familie, og de gangene jeg har laga koldtbord har det vÊrt mer enn nok med 1 egg per person til eggerÞre. Spesielt nÄr jeg ser at du skal ha masse annet ogsÄ. Blir sikkert noe helt annet pÄ et spekebord.

Skrevet
Jeg  kommer fra en ganske storspist familie, og de gangene jeg har laga koldtbord har det vÊrt mer enn nok med 1 egg per person til eggerÞre.

jeg hadde koldtbord her i jula, var 13 stk og lagde eggerĂžre av 24 egg. det ble fort tomt!

husk at eggerĂžre er noe de aller fleste eter, tilogmed kresne barn ;) samme med karbonader, jeg synes det var lite Ă„ beregne 1 pr pers.

TS gjÞr som hun vil, men jeg ser at hver gang det er spÞrsmÄl om koldtbord her trekker mange fram at man bÞr lage MYE eggerÞre.

Skrevet

Tusen takk for mange fine tips! :)

tror jeg kommer til Ă„ regne mer enn et egg per pers. Kanskje jeg lager av 40 egg f.eks.

Ville dere spist tortillalefser med fyll pÄ et koldtbord? Har aldri fÄtt det jeg, men liker det kjempegodt, og tenker at det kanskje er mer for "ungdommen"...Blir en del ungdommer nemlig, og de liker kanskje sÄnne ting bedre en gravlaks og roastbiff? Dersom jeg deler en tortillalefse i to deler, hvor mange biter mÄ jeg regne med da tro? Det kan jo ikke fryses heller..

Ellers er det jo greit med alt som kan fryses. Det er absolutt bedre Ä lage for mye enn for lite. Og jeg er av den typen som lager altfor mye ;) Da jeg laget tapas til 9 personer, var det mat til dobbelt sÄ mange..

Er det forresten noe dere synes mangler her?

Skrevet

Jeg savner mer sjĂžmat. Trenger ikke vĂŠre mye, men kanskje noe i tillegg til rĂžykalaks.

F. eks kjÞp noen pakker frossen kreps(40 kr kg pÄ ikea), de er bare Ä tine og legge opp pÄ fat i lag med noen bÄter sitron.

Skrevet

Med tanke pÄ eggerÞre: hadde koldtbord i juli og vi var da ca 15 personer. lagde eggerÞre av en kartong (12 egg). Det ble ihvertfall alt for lite, men var sÄ mye som min svigermor vanligvis lager til sÄ mange personer. Og den familien er storspisere uten like.

Bedre Ä lage litt for mye av maten generelt om det er som du sier at mange vil vÊre veldig sultne etter kirka. Siden det er sÄ sent som halv to, vil det kanskje vÊre "middagstid" for enkelte slik at de spiser mye?

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...