Gå til innhold

Koldtbord til 25 pers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det finnes mange sånne tråder her, men jeg spør igjen lilkevel. jeg skal lage koldbord til barnedåp. Det starter i kirka kl. 11 og mange har et stykke å kjøre. Regner derfor med at de fleste er veldig sultne når vi skal spise i halv 2- tida. Det er 25 gjester, av dem er det fire barn under 8 år.

Dette er det jeg har tenkt å servere:

Varm- mat:

Kylling ( filet eller lår..)

Paella med grønnsaker, ris og krepsehaler.

Spekemat

Kald elgstek

Røkt laks

Kjøttboller

lefser med fyll ( salat, rømmedressing og skinke.)

Halve egg med reker

Eggerøre

Potetsalat

Waldorfsalat

Pastasalat med skinke

Grønn salat

Ulike typer brød: valnøttbrød, tomat- og olivenbrød, loff osv

Ulike dressinger

Er det noe mer jeg bør ha med?

Hva kan jeg servere til kjøttbollene? Kan jeg ta to boller på et grillspyd f.eks? Tenker at dette skal være mest til barna egentlig.

Og fremfor alt, hvor mye skal jeg beregne av hver ting. HVor mange kyllingfileter, hvor mange egg i eggerøra, er det nok med ei lakseside, hvor mye spekemat, hva slags spekemat? HVa går det mest av på sånne koldtbord? HVor mange brødskiver per pers?

Fryktelig mange spørsmål her, men håper noen tar seg tid til å svare på noe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom igjen da folkens...Det er da sikkert mange her som har laget koldtbord selv. Dere trenger ikke å svare på alt. ;)

Hvor mange brødskiver regner dere per pers f.eks?

Er det nok med en bit kylling per pers?

Vææær så snill.... :)

Skrevet

Bedre å ha for mye enn for lite ihvertfall... Jeg er ikke så god på beregninger, kanskje du kan ringe et cateringfirma?

ellers; lag MYE mer eggerøre enn du tror du trenger. I alle de selskapene jeg har vært i blir det alltid tomt for eggerøre. Så og si alle spiser dette

Skrevet

Beregn ca 250 g kjøtt/fisk/paella per person

Eggerøre av 2x25 egg

3 loffskiver per person

Kjøttboller kan tres på grillspyd sammen med sherrytomater, druer og ostebiter.

Kyllingfilet kan deles i to, marineres, stekes og tres på grillspyd.

nero

Skrevet
ellers; lag MYE mer eggerøre enn du tror du trenger. I alle de selskapene jeg har vært i blir det alltid tomt for eggerøre. Så og si alle spiser dette

:enig_anim:

jeg er fryktelig dårlig på å beregne, men altså masse egg (jeg synes 2x25 er lite, samme med 3 loffskiver pr pers), heller for mye enn for lite.

uff, dette var ikke til mye hjelp ser jeg.--

Skrevet

Jeg ville nok beregnet fem skiver til hver... Men jeg er av typen som alltid lager for mye mat da...

Det fine med koldtbord er jo at vertsskapet kan spise opp resten de påfølgende dagene, så det er ikke så krise om det blir noe igjen liksom ;)

Skrevet

Her er eksempel på en meny jeg fant på nettet:

Roastbiff, 60 g per porsjon

Røkt skinke, 60 g per porsjon

Karbonade med løk, 1 stk per porsjon

Paté, 40 g per porsjon

Spekemat, 80 g per porsjon

Eggerøre, 1 egg per porsjon

Kabaret, 40 g per porsjon

Grønn salat, 40 g per porsjon

Potetsalat, 40 g per porsjon

Waldorfsalat, 40 g per porsjon

Cumberlandsaus, 10 g per porsjon

Rømme, 20 g per porsjon

Remulade, 10 g per porsjon

Reker, 60 g per porsjon

Kokt ørret, 60 g per porsjon

Pepperrotkrem, 20 g per porsjon

"Beregn ca 500-600 g mat per person inkludert tilbehør, ca. halvparten bør være fisk/kjøtt"

Tviler sterkt på at det er noen som spiser 5 loffskiver i tillegg til dette, pleier selv å nøye meg med 1 eller 2.

nero

Skrevet
:enig_anim:

jeg er fryktelig dårlig på å beregne, men altså masse egg (jeg synes 2x25 er lite, samme med 3 loffskiver pr pers), heller for mye enn for lite.

uff, dette var ikke til mye hjelp ser jeg.--

Jeg kommer fra en ganske storspist familie, og de gangene jeg har laga koldtbord har det vært mer enn nok med 1 egg per person til eggerøre. Spesielt når jeg ser at du skal ha masse annet også. Blir sikkert noe helt annet på et spekebord.

Skrevet
Jeg  kommer fra en ganske storspist familie, og de gangene jeg har laga koldtbord har det vært mer enn nok med 1 egg per person til eggerøre.

jeg hadde koldtbord her i jula, var 13 stk og lagde eggerøre av 24 egg. det ble fort tomt!

husk at eggerøre er noe de aller fleste eter, tilogmed kresne barn ;) samme med karbonader, jeg synes det var lite å beregne 1 pr pers.

TS gjør som hun vil, men jeg ser at hver gang det er spørsmål om koldtbord her trekker mange fram at man bør lage MYE eggerøre.

Skrevet

Tusen takk for mange fine tips! :)

tror jeg kommer til å regne mer enn et egg per pers. Kanskje jeg lager av 40 egg f.eks.

Ville dere spist tortillalefser med fyll på et koldtbord? Har aldri fått det jeg, men liker det kjempegodt, og tenker at det kanskje er mer for "ungdommen"...Blir en del ungdommer nemlig, og de liker kanskje sånne ting bedre en gravlaks og roastbiff? Dersom jeg deler en tortillalefse i to deler, hvor mange biter må jeg regne med da tro? Det kan jo ikke fryses heller..

Ellers er det jo greit med alt som kan fryses. Det er absolutt bedre å lage for mye enn for lite. Og jeg er av den typen som lager altfor mye ;) Da jeg laget tapas til 9 personer, var det mat til dobbelt så mange..

Er det forresten noe dere synes mangler her?

Skrevet

Jeg savner mer sjømat. Trenger ikke være mye, men kanskje noe i tillegg til røykalaks.

F. eks kjøp noen pakker frossen kreps(40 kr kg på ikea), de er bare å tine og legge opp på fat i lag med noen båter sitron.

Skrevet

Med tanke på eggerøre: hadde koldtbord i juli og vi var da ca 15 personer. lagde eggerøre av en kartong (12 egg). Det ble ihvertfall alt for lite, men var så mye som min svigermor vanligvis lager til så mange personer. Og den familien er storspisere uten like.

Bedre å lage litt for mye av maten generelt om det er som du sier at mange vil være veldig sultne etter kirka. Siden det er så sent som halv to, vil det kanskje være "middagstid" for enkelte slik at de spiser mye?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...