Gå til innhold

Legge inn operativ systemet på nytt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi oppnår stadig blå skjerm og jeg har insett at jeg nok bør legge inn hele windows på nytt.

Men hva er fremgangsmåten, bør jeg slette det gamle først?

Prøvde bare å starte CD'n for å legge inn i går, men fikk da beskjed om at operativsystemet på maskina var nyere enn på CD'n... (maskina er 3,5 år, så ikke så rart det er litt nyere, med en del oppdateringer... ;) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var meg da... KG har en lei tendens til å logge meg ut igjen når jeg poster...

Skrevet

Hvilken versjon av Windows bruker du? XP? Er du sikker på at det er rikitg cd du har puttet inn? Har du XP på maskina di nå, og du har en XP cd, så skal det ikke være noe problem. Det at du har oppdatert windowsen skal ikke ha noe å si for versjonen.

Skrevet

Du sletter det gamle operativsysmetet ved hjelp av CD'en du har. Du vil få spørsmål om det underveis. Hvordan startet du CD'en? Du må boote fra CD, du kan ikke starte windows og så starte CD'en.

For å boote på CD må du kanskje endre på bootrekkefølge i BIOS. Noen maskiner krever også at du trykker på en tast for at den skal boote fra CD. Det vil da komme opp tekst om dette på skjermen når du starter maskinen.

Skrevet

Har akkurat installert Windows XP på nytt må min stasjonære PC. Der ble jeg spurt om jeg ville legge Windows på samme sted som før og slette den opprinnelige installasjonen eller legge det på et annet sted. Valgte selvsagt det første - altså at installasjonsprogrammet søker gjennom og fjerner tidligere installasjoner. Ellers blir det lett krøll!

Skrevet
Du sletter det gamle operativsysmetet ved hjelp av CD'en du har. Du vil få spørsmål om det underveis. Hvordan startet du CD'en? Du må boote fra CD, du kan ikke starte windows og så starte CD'en.

For å boote på CD må du kanskje endre på bootrekkefølge i BIOS. Noen maskiner krever også at du trykker på en tast for at den skal boote fra CD. Det vil da komme opp tekst om dette på skjermen når du starter maskinen.

Jeg startet den fra Windows. Men startet PC'n på nytt (Den hang noen ganger...), CD'n overtok ikke da...

Får følge med når jeg starter PC'n neste gang. Takk for svar

Skrevet
Jeg startet den fra Windows. Men startet PC'n på nytt (Den hang noen ganger...), CD'n overtok ikke da...

Får følge med når jeg starter PC'n neste gang. Takk for svar

Meg som nok en gang ble logget ut når jeg skulle svare...

Men igjen, takker. Blir så håpløst irritert når PC'n ikke funker som den skal...

Skrevet

Hvis ikke du får valget om å starte fra CD, så må du som sagt endre boot-rekkefølge i BIOS. For å komme inn i BIOS må du trykke en F-tast under oppstart. Det hvilken det er, men det er forskjellig fra maskin til maskin. Noen har F1, noen F8 og noen F10.

Skrevet

Blå skjerm betyr som oftest feil på driver eller elektronikk i PC. Oppdater drivere eller legg inn sp2 hvis du har XP, er det første jeg ville ha gjort. Sjekk også hendelsesloggen. Skal du legge inn operativsystem på nytt må du huske å ta backup. Det beste rådet er å bruke kvinnelist til å lure en datakyndig til å hjelpe deg :-)

Datamann.....

Skrevet

Det beste er å ikke lære seg noe selv fordi menn kan gjøre det så mye bedre? :)

Skrevet
Det beste er å ikke lære seg noe selv fordi menn kan gjøre det så mye bedre? :)

Hos oss er det i hvert fall ingen tvil om hvem som gjør det best... Min kjære har ikke peiling på data, så ingen hjelp der... Litt dårlig med muligheter til å lure mer datakyndige om dagen også. Men jeg er ikke helt dum da... Skjønner selv at jeg må ta backup... (Men jeg tenker det samme med PC'er som med biler. De skal bare fungere. Er ikke interessert i en masse krangel...) Men i følge min svoger så måtte han legge inn operativsystemet på nytt når han fikk samme melding.

Hadde egentlig ikke hatt noen problemer hvis ikke det var for at den CD'n krangler. Har kun en CD med operativsystem hjemme. Det er Windows XP fra 2003 eller no. Dette er en Dell maskin, og CD'n er også fint merket med Dell. Men når jeg får i gang CD'n sier den at det ligger en nyere versjon av operativsystemet på PC'n og stopper der... Jeg skjønner ikke helt at det kan hjelpe å endre rekkefølgen i BIOS, da jeg får PC'n i gang. Prøvde så vidt i går, men fikk det ikke helt til. Men så kuttet PC'n ut igjen... Så ble litt lei

Skrevet

Høres rart ut, er det originalcd som fulgte med datamaskinen ? Jeg har to boote-cder med min pc - en for win XP og en for de andre applikasjonene osm fulgte med maskinene. Jeg brukte begge under reinstalleringen.

Prøv å poste spørsmålet på underforumet her - hardware.no. Der sitter det mange flinke folk med erfaring. Har hjulpet meg et par ganger.

Skrevet
Høres rart ut, er det originalcd som fulgte med datamaskinen ? Jeg har to boote-cder med min pc - en for win XP og en for de andre applikasjonene osm fulgte med maskinene. Jeg brukte begge under reinstalleringen.

Prøv å poste spørsmålet på underforumet her - hardware.no. Der sitter det mange flinke folk med erfaring. Har hjulpet meg et par ganger.

Ja, CD'n fulgte med. Har brukt den en gang før da jeg måtte ha ny hard disk. Ingen problemer den gangen...

Jeg har i tillegg et par restore CD'er som er merket med min tidligere arbeidsplass sitt navn(hjemme PC ordning der...). Er litt usikker på hva de inneholder, men de fikk jeg ikke kjørt i det hele tatt...

Skrevet (endret)

Dersom du skal installere Windows på nytt, så setter du inn installasjons-CDen for Microsoft Windows, slår av og starter den på nytt fra CD-ROM. Deretter er det bare å følge anvisningene. De fleste nyere maskiner kan starte fra CD-ROM. Er du usikker på hva du holder på med, så bør du ikke rote så mye med BIOS. Man kan endre bootsekvens, men i de aller fleste tilfeller er ikke dette nødvendig.

Vær imidlertid oppmerksom på at ting som eldre profildata og filsystem ikke nødvendigvis slettes eller legges inn på nytt ved en formattering. Dersom du ønsker at absolutt alt skal klinkes inn på nytt, noe som kan lønne seg dersom du har problemer med ditt nåværende system, er å "wipe" harddisken din først. Altså å fjerne absolutt alle data fra HDen før du setter inn Windows-CDen.

Selv bruker jeg Darik's Boot and Nuke til dette:

http://dban.sourceforge.net/

Dersom du ikke skal overskive dataene på disken, så holder det med en "fast wipe". Les dokumentasjonen!!

Endret av Pokerfjes
Skrevet
Hos oss er det i hvert fall ingen tvil om hvem som gjør det best... Min kjære har ikke peiling på data, så ingen hjelp der... Litt dårlig med muligheter til å lure mer datakyndige om dagen også. Men jeg er ikke helt dum da... Skjønner selv at jeg må ta backup... (Men jeg tenker det samme med PC'er som med biler. De skal bare fungere. Er ikke interessert i en masse krangel...) Men i følge min svoger så måtte han legge inn operativsystemet på nytt når han fikk samme melding.

Hadde egentlig ikke hatt noen problemer hvis ikke det var for at den CD'n krangler. Har kun en CD med operativsystem hjemme. Det er Windows XP fra 2003 eller no. Dette er en Dell maskin, og CD'n er også fint merket med Dell. Men når jeg får i gang CD'n sier den at det ligger en nyere versjon av operativsystemet på PC'n og stopper der... Jeg skjønner ikke helt at det kan hjelpe å endre rekkefølgen i BIOS, da jeg får PC'n i gang. Prøvde så vidt i går, men fikk det ikke helt til. Men så kuttet PC'n ut igjen... Så ble litt lei

Du kan ikke reinstallere OS'et fra Windows. Du må reinstallere før maskinen kommer så langt at Windows startes. Derfor spiller det ingen rolle om du får startet CD'en fra Windows. Du må BOOTE fra CD'en, og det er noe helt annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...