Gå til innhold

Ikke opplyst om økende husleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat kjøpt og overtatt leilighet.

På kontraktsmøtet spurte vi om det var kommet opplysninger om økning av husleie i nærmeste fremtid, noe både selger og megler svarte klart nei på. De visste heller ikke om planlegging av større arbeid i borettslaget. I taksten stod det en høyere husleie enn i kontrakt og slagsoppgave, og jeg antok dermed at denne var feil og glemte å spørre megler om dette.

Men ved overtagelse gir selger oss et brev de hadde funnet i postkassen samme dag. (Det er et dødsbo som selges av datteren). Det var en lapp fra styret som ble levert ut i juli. Der stod det om flere utbedringer som skulle gjøres (bla riving og oppbygging av garasjeannlegg), og dermed også en økning av husleie på 10% fra 1 okt (det tilsvarer ca 230 kr i mnd).

Hva har vi krav på? Dette innrømmet megler at han helt klart burde kjent til, og han skulle se nærmere på det og kontakte meg på nytt.

Burde vi forlange prisavslag, eller kan vi bare forvente å få dekket den ekstra husleien en liten periode? Vi føler oss ganske lurt ettersom vi snakket mye om dette på kontraktsmøtet :forvirret: Ville ikke salgsprisen antagelig vært noe lavere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er for liten økning til at dere kan forvente noen erstatning.

Skrevet

Veldig kjipt dette her, og et klart brudd på meglers opplysningsplikt, men som sagt over er nok ikke beløpet betydelig nok til at man kan kreve noen form for erstatning/avslag.

Skrevet

Har vært i kontakt med andre meglere som mener at jeg har det...

Vel megler skulle kontakte meg i morgen når han har sett nærmere på saken. Selv om summen ikke er enorm, vil det jo ha påvirkning når jeg skal selge, og dermed burde taksten vært lavere, og antagelig ville prisen blitt noe lavere under en budrunde. Leiligheten ble tross alt kjøpt for 100 000 over prisantydning...

Skrevet

Nåja, det kan jo hende det nye garasjeanlegget gjør taksten høyere da...

Skrevet

Tror du? min oppfatning er at slike ting spiller liten rolle inn på hver enkelt leilighet... Det er ikke noe høyere pris på denne leiligheten enn de uten garasjeplass i det hele tatt... :forvirret:

Skrevet

Da antar jeg du ikke bor i Oslo eller steder med dårlig parkering ;)

Husleieøkningen er på 2700 kroner i ÅRET ca - så jeg tror ikke det vil ha mer negativ effekt på eiendomsverdien enn den positive effekten ved et garasjeanlegg som både fungerer og ser bedre ut. :)

Uansett - dette er ikke store nok beløp til at du vil få noen erstatning. Du må gjerne klage for å "få det ut"...

Skrevet

Vel nå har det løst seg veldig fint!

Megler var veldig bekymret fordi han visste at han hadde gjort en feil, men han har funnet ut at den husleien vi har fått oppgitt er inkl økningen! Så da har takstmannen gjort feil. han har lagt på 10% på den nye husleien og har dermed vurdert leiligheten etter det, og der betyr at leiligheten er mer verdt enn det står i prospektet :sjarmor:

Flott for oss, synd for selger som ikke følger med på hva han selger ;) Megler var ufattelig lettet og jeg var superglad!

Skrevet
Vi har akkurat kjøpt og overtatt leilighet.

På kontraktsmøtet spurte vi om det var kommet opplysninger om økning av husleie i nærmeste fremtid, noe både selger og megler svarte klart nei på. De visste heller ikke om planlegging av større arbeid i borettslaget. I taksten stod det en høyere husleie enn i kontrakt og slagsoppgave, og jeg antok dermed at denne var feil og glemte å spørre megler om dette.

Men ved overtagelse gir selger oss et brev de hadde funnet i postkassen samme dag. (Det er et dødsbo som selges av datteren). Det var en lapp fra styret som ble levert ut i juli. Der stod det om flere utbedringer som skulle gjøres (bla riving og oppbygging av garasjeannlegg), og dermed også en økning av husleie på 10% fra 1 okt (det tilsvarer ca 230 kr i mnd).

Hva har vi krav på? Dette innrømmet megler at han helt klart burde kjent til, og han skulle se nærmere på det og kontakte meg på nytt.

Burde vi forlange prisavslag, eller kan vi bare forvente å få dekket den ekstra husleien en liten periode? Vi føler oss ganske lurt ettersom vi snakket mye om dette på kontraktsmøtet :forvirret: Ville ikke salgsprisen antagelig vært noe lavere?

En økning på 10 % må man regne med. Du burde tatt kontakt med styret etter visning for å høre selv om planer fremover.

Skrevet
Har vært i kontakt med andre meglere som mener at jeg har det...

Vel megler skulle kontakte meg i morgen når han har sett nærmere på saken. Selv om summen ikke er enorm, vil det jo ha påvirkning når jeg skal selge, og dermed burde taksten vært lavere, og antagelig ville prisen blitt noe lavere under en budrunde. Leiligheten ble tross alt kjøpt for 100 000 over prisantydning...

verdien blir jo høyere også når det er snakk om rehabilitering av laget. man tenker vel ikke på salg før man selv flytter inn?

Skrevet

sånne store endringer i BRL, som gir økning i husleie, har vært tatt opp og vedtatt på generalforsamlingen. At garasjeanlegg skulle bygges hadde du funnet opplysninger om i referatene fra generalforsamlingen. Lurt å ta kontakt med BRL-leder for å høre. Han er nøytral, og vil gi deg riktige opplysninger og dokumentasjon. Be også om vedlikeholdsplan for BRL, så ser du hva slags planer(og husleieøkninger) du kan forvente deg.

Skrevet

Uansett så er det ikke noe problem siden det var takstmannen som hadde rota, men megler har faktisk opplysningsplikt om slikt, og når man kjøper en leilighet på 2 timer (fra man ser annonse til forkjøpsretten går ut) rekker man ikke å sjekke slike ting ;) Vi spurte megler om alle mulige tenkelige ting, og han innrømmet at det ble hans problem å fikse opp i.

Skrevet
...når man kjøper en leilighet på 2 timer rekker man ikke å sjekke slike ting

Ikke for å frita megler for ansvar altså - for det har han, men slike utsagn skremmer vannet av meg. :overrasket:

Du er klar over at man som kjøper har undersøkelsesPLIKT, og at ting du BURDE ha sjekket faktisk er ditt ansvar om de er feil?

Skrevet
Ikke for å frita megler for ansvar altså - for det har han, men slike utsagn skremmer vannet av meg. :overrasket:

Du er klar over at man som kjøper har undersøkelsesPLIKT, og at ting du BURDE ha sjekket faktisk er ditt ansvar om de er feil?

Joda, vi sjekket alt som burde blitt sjekket av oss på en visning, leste alle papirer osv.

Kjenner flere som har kjøpt usett ;)

Vi har vært på 20-30 visninger det siste året så vi visste godt hva vi skulle sjekke ut.

Skrevet

Må legge til at vi kjente litt til borettslaget fra før. Vi har vært på mange visninger der i tilsvarende leiligheter, og har ei venninne som har bodd i den samme blokka og samme type leilighet. Så å kjøpe et oppussingsobjekt der man vet at alt tas er ikke så veldig skremmende.

Skrevet

Å kjøpe usett verner faktisk til en viss grad kjøper. Man kan da hevde at alt som ikke står i takst er ukjent. Går du inn i huset - forutsettes det at du ser utette rør, fliser som falmer etc. etc. Har du med fagmann på visning, forutsettes det at du ser enda mer, så det er ikke alltid så lurt å si fra at det er det han er, han som følger etter deg ;)

Uansett ser det ut som dere har det under kontroll :) skvatt bare litt.

Skrevet

Megler sa faktisk at vi ikke hadde større rettigheter selv om vi kjøpte usett, og det forventet jeg heller ikke.

Mange som har blitt overrasket av impulskjøpet vårt ja :ler:

Skrevet
sånne store endringer i BRL, som gir økning i husleie, har vært tatt opp og vedtatt på generalforsamlingen. At garasjeanlegg skulle bygges hadde du funnet opplysninger om i referatene fra generalforsamlingen. Lurt å ta kontakt med BRL-leder for å høre. Han er nøytral, og vil gi deg riktige opplysninger og dokumentasjon. Be også om vedlikeholdsplan for BRL, så ser du hva slags planer(og husleieøkninger) du kan forvente deg.

Min kommentar var ment som en generell kommentar om temaet. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...