Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #1 Skrevet 18. september 2006 Har et trådløst nettverk av typen Topcom Skyracer WBR754sg. Har fulgt manualen for å sikre nettverket med både WEP og WPA-kryptering, men får ikke til! Hver gang ender det med at jeg må restarte hele dritten fordi jeg stenger meg ute fra nettet. Argh! Detaljer: I feltet hvor det står Radius server 1 og Radius server 2 er det antagelig det krøller seg til. *river meg i håret* Hjelp meg vær så snill
Gjest gjest1 Skrevet 18. september 2006 #2 Skrevet 18. september 2006 Siden du ikke har fått noe hjep til nå, så kan jeg jo forsøke. Jeg er ikke kjent med den routeren du her snakker om, men har den en innebygd switch? Dette ser du dersom det er flere RJ45-utganger på den. Så lenge du skal sette opp et trådløst nettvek, så kan det være greit å gjøre dette ved å koble til via kabel mens du gjør det. Da er det nemlig ikke så nøye i hvilken rekkefølge du gjør det. Pass først på at det trådløse nettverket ditt fungerer dersom krypteringen er av og nettverket ligger åpent. Dersom signalstyrken er dårlig, eller du opplever ustabilitet, så kan du forsøke å bytte litt på kanalene og se om det hjelper. Du kan selvsagt flytte litt på routeren også. Vanligvis er det slik at man får bedre signalstyrke dersom routeren befinner seg litt høyere enn selve datamaskinen. Du kan nå navngi nettverket ditt (SSID). Hva du velger som navn er helt opp til deg. Deretter må du skru på krypteringen. WPA-er selvsagt å anbefale. Her må du angi et såkalt passphrase. Denne kan ha opptil 63 tegn, og jeg anbefaler deg å bruke så mange av dem som overhode mulig. Et godt passord har både tall, bokstaver og andre tegn. Et passord skal heller aldri utgjøre noe navn eller et ord. Deretter kan du gå inn og aktivere MAC-filtreringen. Du må da skrive inn MAC-adressen til de nettverkskortene som skal ha tilgang til nettverket ditt. For å vite hva MAC-adressen er, så gjør du det i Windows på følgende måte: Start -> Kjør -> Skriv inn "cmd" Du har nå åpnet kommandoskallet. Da skriver du inn "ipconfig /all". Nå listes nettverkskortene dine opp, og under trådløs nettverkstilkobling vil du finne noe som heter fysisk adresse. Det er denne du skal skrive inn i listen over tillatte MAC-adresser i oppsettet av routeren. Du kan nå forsøke å opprette en trådløs tilkopling på PCen din. Dersom du søker etter tilgjengelige nettverk, så vil navnet på nettverket ditt dukke opp. Det skal også være angitt at det er et nettverk beskyttet med WPA-kryptering. For å koble til, så må du angi passphrase-passordet som du har angitt i oppsettet i routeren. Du skal nå ha tilgang til nettverket. Du kan også, når koblingen er i orden, slå av SSID-broadcast. Det vil si at routeren vil slutte å si til omverdenen at "her er jeg!". Routeren kan riktignok bli funnet med rett type verktøy, men du reduserer likevel sjangsen noe for at routeren kan bli sett av uvedkommende. Lykke til!
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 18. september 2006 #3 Skrevet 18. september 2006 Takk, Pokerfjes! Ved hjelp av bruksanvisningen din har jeg klart å få i stand det jeg i dag har brukt utallige timer på å ikke få til! :-) Bortsett fra å disable SSID, det har jeg ikke funnet ennå.
Gjest gjest1 Skrevet 18. september 2006 #4 Skrevet 18. september 2006 Hyggelig at du fikk det til Vanligvis er det en knapp, rullgardin eller en radiobutton eller liknende som står i sammenheng med endringen av navnet for nettverket (SSID) der du kan slå av broadcast. Siden jeg ikke er kjent med routeren eller oppsettet til denne routeren, så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg noe mer enn som så. Jeg har ikke letet via Google, da men Det er forsåvidt ingen krise dersom SSID-broadcast er på heller. Et trådløst nettverk kan, som sagt, finnes likevel med den riktige programvaren.
Gjest TS Skrevet 18. september 2006 #5 Skrevet 18. september 2006 Trådstarter her igjen. Dette er kanskje et dumt spørsmål, men skitt au: Hvis ikke navnet på nettverket vises, hvordan får vi koblet til pc'ene vi har på vårt eget nettverk...?
Gjest gjest1 Skrevet 18. september 2006 #6 Skrevet 18. september 2006 Da må du selv angi navnet på nettverket når du kobler til. De som kobler til må derfor altså vite hva nettverket ditt heter for å kunne koble til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå