Gå til innhold

Irriterer meg grønn...

Fremhevede innlegg

Skrevet
Man trenger ikke ha dysleksi for å bare ikke være spesielt flink i grammatikk. Jeg synes ikke det er noen forbrytelse heller.

Nei, men alle vet da at det skal være spørsmålstegn etter et spørsmål! Og det er latskap å skrive "d" i stedet for "det". Og det er heller ikke snakk om å være dårlig i grammatikk hvis man presterer å skrive et helt innlegg uten et eneste punktum :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Å brukes foran infinitiv og kun foran infinitiv: Jeg sitter og sykler. Jeg liker å sykle.

Sykler - presens

Sykle - infinitiv

Hvis man har to infinitiv som skal bindes sammen, bruker man og.

F. eks: Jeg liker å gå og tenke.

Ser den... ;)

Jeg holder ikke oversikt over hva infinitiv og sånt er (fikk sperre for sånne ting i tysktimene på ungdomsskolen), men tar og/å på gehøret (har så og si aldri og/å feil heller, så det er mye man kan gjøre på gehør/feeling -man bare vet det liksom). Forsøkte imidlertid å lage en enkel regel som Gjest kunne forholde seg til.

Men takk for at du minnet meg på hva infinitiv er. :)

Skrevet
Nei, men alle vet da at det skal være spørsmålstegn etter et spørsmål! Og det er latskap å skrive "d" i stedet for "det". Og det er heller ikke snakk om å være dårlig i grammatikk hvis man presterer å skrive et helt innlegg uten et eneste punktum  :forvirret:

Er vel ikke bare latskap hvis man skriver kun med to pekefingre og må lete i evigheter på tastaturet for å finne bokstavene... :ler:

Skrevet
Må bare blåse ut litt her nå. Jeg irriterer meg bare så innmari over dårlig språkbruk her på KG. Eksempler er feil bruk av og/å, folk som setter punktum i stedet for spørsmålstegn, folk som bruker punktum i stedet for komma (f.eks. "Da han kom hjem. Så laget jeg middag til ham."), feil bøyning av ord (f.eks. "det var mange feiler i stilen") og ellers dårlig grammatikk og feilskrevne ord.

Blir bare så utrolig slitsomt å lese innlegg når de er dårlig skrevet! Hva skjedde med norskkunnskapene liksom?

Og nei, jeg sikter ikke til typiske tastefeil, som kan skje den beste.

Jeg er så utrolig glad for at alle som føler for det skriver innlegg på KG uten å være redd for å få pekefinger for språkbruken sin.

Jeg blir provosert av at noen skriker opp om andre som ikke behersker rettskriving, tegnsetting og korrekt å/og. Ca like provosert som jeg blir over harselering med enkeltes dårlige engelsk-uttale.

Syns det er flott at folk synger med den stemmen de har, og man kan ha mye interessant å melde selv om man ikke har korrekt tegnsetting!

Gjest Gjest_Snufsa_*
Skrevet

Jeg irriterer meg både grønn, gul og blå over folk som irriterer seg grønne over dårlig språkbruk her på KG.

Fy søren asså, dette er virkelig et problem for meg. :ironi:

Skrevet

"Må bare blåse ut litt her nå"

Trådstarter, denne setningen ville du nok ikke fått godkjent av norsklæreren din. Den mangler nemlig subjekt. ;)

Skrevet
Må bare blåse ut litt her nå. Jeg irriterer meg bare så innmari over dårlig språkbruk her på KG. Eksempler er feil bruk av og/å, folk som setter punktum i stedet for spørsmålstegn, folk som bruker punktum i stedet for komma (f.eks. "Da han kom hjem. Så laget jeg middag til ham."), feil bøyning av ord (f.eks. "det var mange feiler i stilen") og ellers dårlig grammatikk og feilskrevne ord.

Blir bare så utrolig slitsomt å lese innlegg når de er dårlig skrevet! Hva skjedde med norskkunnskapene liksom?

Og nei, jeg sikter ikke til typiske tastefeil, som kan skje den beste.

Det er typisk gjest å ta opp dette emne.

Skrevet

Hva er vitsen, i å henge seg sånn opp i slike bagateler? Om vi skriver feil, å har noen kommafeil, er det vel ikke verdens undergang liksom. Syns jeg. Hva blir det neste. Og komentere avatarene eller nickene våre liksom. :roll:

Skrevet

Jeg er delvis enig med trådstarter her, jeg. Det er ikke snakk om å ikke ha noe liv eller reagere fordi noen ikke er "best i klassen" i norsk. Å ha et tydelig og klart språk er viktig for å unngå flest mulig misforståelser. Spesielt på et skriftlig forum, hvor man ikke kan høre/se den andres tonefall og kroppspråk.

I tillegg er det lettere å lese innlegg som er bra formulert og inneholder få skrivefeil. Hvorvidt man velger å "irritere seg grønn" over slikt er en annen ting. Man kan uansett ikke klandre andre for ens egne reaksjoner.

Skrevet

Ser virkelig ikke problemet jeg. Dropp og les innlegg der dere mener språket er for "dårlig" da.

Forum blir på mange måter ett muntlig fora så jeg skjønner godt at mange skriver på sms-språk, dialekt osv. Det er også med på å skape særpreg til hver enkelt bruker. :)

Skrevet

:overrasket: TS.. Jeg er fryktelig dårlig til å formulere meg riktig når jeg skriver innelgg.. Mye jeg ikke finner ord på, som blir erstattet med noe annet forståelig. Det viktigste er vel at leserne forstår eventuelle problemstillingen jeg skulle ha (ser dere hva som skjer når jeg bruker "store ord" :ler: )

Her skal alle kunne stille spørsmål, komme med råd tips o.l, uten at de skal bli hakka på fordi de skriver dårlig!

Klart at noen innlegg er heeeeelt way out there, noen mer,noen mindre, men at du gidder å irritere deg "grøn"n på grunn av det? Kan du ikke heller bruke energien på noe annet?

Næj, nå må jæi nesten byne å jobbe ijen før åppgavene hoper seg til en stor mega byll på pulten min..

Syns bare at det er andre ting som går an å diskutere enn skriveleifene!

(Men slurving er faktisk litt fy-fy) ;)

hæv a nais dæj!

Skrevet
Ser virkelig ikke problemet jeg. Dropp og les innlegg der dere mener språket er for "dårlig" da. Forum blir på mange måter ett muntlig fora så jeg skjønner godt at mange skriver på sms-språk, dialekt osv. Det er også med på å skape særpreg til hver enkelt bruker.  :)

Personlig så er det akkurat det jeg gjør...... jeg irriterer meg verken gul eller grønn, men jeg leser rett og slett ikke innleggene hvis det er for mange feil/dialekt/sms-språk el. Fordi jeg ikke orker å bruke tid på å prøve og få tak på budskapet i sånne tilfeller, selv om det er aldri så bra eller interessant.

Folk må forsåvidt skrive som de vil.

Samtidig - ønsker du å kommunisere noe, og at mottaker skal SE hva du skriver og hva du ønsker svar på, ja da er det et poeng at mottaker 1) orker å lese innlegget ditt og 2) forstår hva som faktisk står der.

Skrevet

Jeg irriterer meg ikke over de som ikke kan "å og Og" reglene, eller punktum eller orddeling (kanskje litt på orddeling da, men ikke nevneverdig).

Det som derimot irriterer meg er folk som ikke kan norsk, som f.eks skriver "rønken", "skjelden" og de som skriver på dialekt. Sistnevnte er veldig tunglest og vanskelig å forstå, og det er en uting! Synes folk burde slutte med den tullete dialektskrivingen, hva er poenget med det? Ikke blir man tatt særlig seriøst om man skriver på dialekt heller, logisk nok. Dialektskriving og forkortelser hører hjemme i sms-verden, og egentlig (synes ihvertfall jeg) hører det ikke til der engang ...

Og jeg er enig med trådstarter, det er viktig å kunne skrive tydelig og forståelig, for tross alt er dette et debattforum, og for å kunne debattere og kommunisere må man forstå hverandre!

Skrevet

Jeg bryr meg lite om kommafeil, stavefeil osv. Gidder ikke henge meg opp i å/og-feil, men er enig i at de innleggene som skrives på dialekt er tungleste, og da hopper jeg over å lese de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...