Gå til innhold

Irriterer meg grønn...

Fremhevede innlegg

Skrevet
Og konklusjonen på det blir?

Selv om jeg er uenig i ett av premissene dine, mener jeg det andre er såpass mye viktigere at konklusjonen blir den samme. En bør prøve å skrive så riktig en kan, men ikke bli så opphengt i språkproblematikk at det hindrer en i å uttrykke seg.
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Så nå kan du trekke pusten dyyyyyyypt inn. Å kom igjen. Eeeeen.... osv.

Godstolen, neste  :ler:

Takk. Det hjalp :)

*venter på at noen skal kommentere ufullstendige setninger*

Skrevet
Må bare blåse ut litt her nå. Jeg irriterer meg bare så innmari over dårlig språkbruk her på KG. Eksempler er feil bruk av og/å, folk som setter punktum i stedet for spørsmålstegn, folk som bruker punktum i stedet for komma (f.eks. "Da han kom hjem. Så laget jeg middag til ham."), feil bøyning av ord (f.eks. "det var mange feiler i stilen") og ellers dårlig grammatikk og feilskrevne ord.

Blir bare så utrolig slitsomt å lese innlegg når de er dårlig skrevet! Hva skjedde med norskkunnskapene liksom?

Og nei, jeg sikter ikke til typiske tastefeil, som kan skje den beste.

Enig. Jeg synes folk bør skjerpe seg, selv om de ikke "skriver på en roman". Det er ingen god grunn til å slurve.

Gjest Kaffomann
Skrevet
Enig, jeg synes folk bør skjerpe seg. Selv om de ikke "skriver på en roman", er det ingen god grunn til å slurve.

*Hjelpsom*

Gjest Fjellsippa
Skrevet
En bør prøve å skrive så riktig en kan, men ikke bli så opphengt i språkproblematikk at det hindrer en i å uttrykke seg.

Hvis det er noen som virkelig gjør sitt ytterste for å skrive så riktig som mulig, så må det vel være de som har skriveproblemer. Så den problemstillingen tenkte jeg ikke på. Uttrykte meg vel uklart da....

Egentlig er vi vel kanskje enig da ..... det skal være fritt fram for alle å skrive innlegg. Ikke bare for de mest velformulerende.

Skrevet
Enig. Jeg synes folk bør skjerpe seg, selv om de ikke "skriver på en roman". Det er ingen god grunn til å slurve.

Problemet er at man ikke vet hvorfor folk "slurver". Hvem vet om det ligger noe annet bak som dysleksi eller andre kognitive eller fysiske problemer? Jeg, for eksempel, har "noe" nevrologisk som gjør at ting krøller seg. Det er ikke der alltid, men kan dukke opp når som helst. Folk skal ikke behøve å sette i signaturen en unnskyldning for språket sitt. Tenk hvor hemmende det hadde vært. Heller et levende forum med spontant språk, enn et hvor folk må kjøre hvert innlegg i Word sin stavekontroll før de legges inn. Da vil man miste noe av "hvem" folk er.

Skrevet
Hvis det er noen som virkelig gjør sitt ytterste for å skrive så riktig som mulig, så må det vel være de som har skriveproblemer. Så den problemstillingen tenkte jeg ikke på. Uttrykte meg vel uklart da....

Egentlig er vi vel kanskje enig da ..... det skal være fritt fram for alle å skrive innlegg. Ikke bare for de mest velformulerende.

Jeg tror vi er veldig enige. Forøvrig må jeg bare presisere at jeg absolutt ikke mener man bør anstrenge seg til "det ytterste". En bør ha det i bakhodet, men ikke la språket komme i veien for det man vil formidle. Språket er tross alt kun et verktøy, ikke et mål i seg selv.
Skrevet
Hvem har en enkel og/å regel til meg?

-Seriøst altså..

Å brukes foran verb.

Eks.:

Jeg skulle lære meg å sykle

Jeg liker så godt å danse

Det er koselig å kose med pus

Og bruker når man skal "binde sammen" to eller flere ting.

Eks.:

Jeg liker både katter og hunder

Har du spurt henne om hun vil ha både te og melk?

Også kommer den vanskelige:

Jeg elsker _ kose med både katter _ hunder, samtidig som jeg drikker både te _ melk.

:ler:

Skjønte du det?

Gjest Kaffomann
Skrevet (endret)
Å brukes foran verb.

Å brukes foran infinitiv og kun foran infinitiv: Jeg sitter og sykler. Jeg liker å sykle.

Sykler - presens

Sykle - infinitiv

Hvis man har to infinitiv som skal bindes sammen, bruker man og.

F. eks: Jeg liker å gå og tenke.

Endret av Kaffomann
Skrevet

og jeg syns trådstarter har et poeng.....

Greit nok at man ikke trenger nobelpris i skriftspråk for å skrive innlegg her, og også at trykkleifer og sånt skjer. Samtidig så skygger et utpreget dårlig språk for innholdet. Ønsker man å uttrykke en mening så vil jeg påstå det er et poeng at mottaker forstår meningen - og ikke henger seg opp i uttrykksmåten.

Er det mange feil, dialektord etc. så kan det ende med at jeg iallfall rett og slett ikke gidder å lese innlegget..... :sjenert:

Som en annen skrev: språket er et redskap. Jepp - men det blir mye mer effektivt om man bruker det sånn noenlunde riktig.

Skrevet
Hva skjedde med norskkunnskapene liksom?

Finn feilen, kjære trådstarter! PS: Har med tegnsetting å gjøre! :ler:

Skrevet

Så de med dysleksi burde ikke få ytre seg her på KG fordi det blir irriterende for andre å lese??

Blir for dumt...

Skrevet
Tenk dansk ;)

Bytt ut "å" med "at". "Og" forblir "og".

Da hører du med en gang at man kan si at man liker "at sykle", men ikke at man er ute "at sykler"- der må du bruke "og".

Gammelt triks fra min lærer på ungdomsskolen...

Sikkert godt tips for dem med godt språkøre, men jeg hører ikke at man ikke kan si ''at sykler'' på dansk... Hehe. :ler:

Skrevet
I slike tilfeller kommer man ikke langt med det tipset, nei :ler:

Men høres det så feil ut med ''jeg er ute at sykler'' altså? :sjenert:

Skrevet
Hvem har en enkel og/å regel til meg?

-Seriøst altså..

Tenk engelsk! "Å" = "to" , "og"= and! (Hvis du ikke bruker dansk ;) )

Skrevet
Så de med dysleksi burde ikke få ytre seg her på KG fordi det blir irriterende for andre å lese??

Blir for dumt...

Det mener ikke jeg, iallfall.

Samtidig så har jeg skjønt at det finnes f.eks. staveprogram som også dyslektikere kan bruke, slik at en god del feil elimineres. Og har man dysleksi vil man vel være interessert i å bruke det, skulle jeg tro.

Dessuten er vel en dyslektiker like interessert i å få ut sitt budskap som enhver annen. Dermed skulle jeg tro at en med dysleksi ville være interessert i å bruke de hjelpemidler som finnes for å unngå at folk ikke skjønner hva h*n skriver.

Ellers syns jeg det virker som dysleksi har blitt en folkesykdom av dimensjoner, og må ærlig inrømme en viss skepsis til at det er sååååå utrolig mange som er rammet..... Man er ikke dyslektiker fordi om man inimellom staver feil, eller stokker bokstavene.

Skrevet

Ellers syns jeg det virker som dysleksi har blitt en folkesykdom av dimensjoner, og må ærlig inrømme en viss skepsis til at det er sååååå utrolig mange som er rammet..... Man er ikke dyslektiker fordi om man inimellom staver feil, eller stokker bokstavene.

Så klart er man ikke det. Og grunnen til at dysleksi virker mer utbredt nå er fordi det er mer sosialt akseptert - noe jeg synes er flott!!

Det skrives mer om det, og det igangsettes flere tiltak for å hjelp de som har det.

Tviler sterkt på at mennesker sier de har dysleksi hvis de i virkeligheten ikke har det.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Ja, tydelig at dette vakte en del reaksjoner. Og det er helt tydelig at mesteparten av dere har misforstått hva jeg mener. Jeg mener IKKE at man skal ha en nobelpris i språk for å kunne skrive på forum. Jeg synes heller ikke det gjør noe med en og annen småfeil i et innlegg. Det jeg sikter til er innlegg hvor hele teksten er preget av dårlig tegnsetting, unødvendige forkortelser (f.eks. oxo i stedet for også) osv. Da blir det rett og slett vanskelig og slitsomt å lese.

Jeg har også full respekt for folk med dysleksi. Jeg synes ærlig talt det er mange innlegg som tydelig ikke er skrevet av en dyslektiker, men av en som ikke har giddet å lære seg skriftspråket ordentlig.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Enig i dette.

For all del, det er mange som plages av sin dysleksi, det tviler jeg ikke på. Og det er jo bare fint at det er blitt mer akseptert å snakke om dette enn før.

Allikevel deler jeg følelsen regine har, om at det har blitt vel lettvint å skylde på dysleksi- gjerne av den egendiagnostiserte typen- dersom man skriver dårlig. Glemmer ikke en godt voksen dame som unnskyldte sine ganske graverende stavefeil med et skuldertrekk og kommentaren "Men det er ikke min feil, skjønner du, jeg er bare litt dyslektisk på dobbel konsonant, jeg!" :forvirret:

Trådstarter understreker jo også over at det ikke er dyslektikere som er problemet, men de som slurver i overkant mye. Jeg synes selv det er utrolig slitsomt å lese innlegg uten store bokstaver og punktum, og som er fulle av sms-forkortelser. Det må det være lov å mene uten at man skal framstilles som noen slags "språk-nazi", som hugger hodet av folk ved første feilplasserte komma ;)

Takk, Nigo-san, du skjønte hva jeg mente ;)

Skrevet

Man trenger ikke ha dysleksi for å bare ikke være spesielt flink i grammatikk. Jeg synes ikke det er noen forbrytelse heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...