Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #1 Skrevet 18. september 2006 Må bare blåse ut litt her nå. Jeg irriterer meg bare så innmari over dårlig språkbruk her på KG. Eksempler er feil bruk av og/å, folk som setter punktum i stedet for spørsmålstegn, folk som bruker punktum i stedet for komma (f.eks. "Da han kom hjem. Så laget jeg middag til ham."), feil bøyning av ord (f.eks. "det var mange feiler i stilen") og ellers dårlig grammatikk og feilskrevne ord. Blir bare så utrolig slitsomt å lese innlegg når de er dårlig skrevet! Hva skjedde med norskkunnskapene liksom? Og nei, jeg sikter ikke til typiske tastefeil, som kan skje den beste.
Gjest gjesta Skrevet 18. september 2006 #2 Skrevet 18. september 2006 Jeg skriver ofte fort når jeg skriver innlegg, og det oppstår da fort både kommafeil og trykkleifer. Det synes jeg er greit, men det blir noe helt annet når det virker som om enkelte aldri har lært seg norsk. Det er også veldig irriterende med de som skriver på dialekt, det er bare slitsomt å lese.
Gjest gjest1 Skrevet 18. september 2006 #3 Skrevet 18. september 2006 Må bare blåse ut litt her nå. Jeg irriterer meg bare så innmari over dårlig språkbruk her på KG. Eksempler er feil bruk av og/å, folk som setter punktum i stedet for spørsmålstegn, folk som bruker punktum i stedet for komma (f.eks. "Da han kom hjem. Så laget jeg middag til ham."), feil bøyning av ord (f.eks. "det var mange feiler i stilen") og ellers dårlig grammatikk og feilskrevne ord. Blir bare så utrolig slitsomt å lese innlegg når de er dårlig skrevet! Hva skjedde med norskkunnskapene liksom? Og nei, jeg sikter ikke til typiske tastefeil, som kan skje den beste. ← Skal skjerpe meg når utkastet til roman blir sendt inn... Seriøst, det er sikkert rom for forbedring hos mange, også meg. Men om kravene til perfeksjon skal være så store, tror jeg mange hadde blitt utelukket fra å bruke forum på nettet. Det er mange årsaker til at folk skriver som de gjør, ikke bare slurv. Bare folk gjør seg forstått er det greit for meg. Liksom.
Gjest gjesta Skrevet 18. september 2006 #4 Skrevet 18. september 2006 Bare folk gjør seg forstått er det greit for meg. Liksom. ← Lissom, mente du
Gjest gjest1 Skrevet 18. september 2006 #5 Skrevet 18. september 2006 Lissom, mente du ← Nei... ta en titt i det første innlegget. Lærte meg et eksempel på godt språk der.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #7 Skrevet 18. september 2006 Må bare blåse ut litt her nå. Jeg irriterer meg bare så innmari over dårlig språkbruk her på KG. Eksempler er feil bruk av og/å, folk som setter punktum i stedet for spørsmålstegn, folk som bruker punktum i stedet for komma (f.eks. "Da han kom hjem. Så laget jeg middag til ham."), feil bøyning av ord (f.eks. "det var mange feiler i stilen") og ellers dårlig grammatikk og feilskrevne ord. Blir bare så utrolig slitsomt å lese innlegg når de er dårlig skrevet! Hva skjedde med norskkunnskapene liksom? Og nei, jeg sikter ikke til typiske tastefeil, som kan skje den beste. ← Så leit du må ha det Kan jeg få anbefale deg å lese her fremfor på KG i fortsettelsen? Vil tro språkbruken er bedre der. Virker forresten litt ugreit å irritere seg over andres ubetydelige feil. Å irritere seg over noe man ikke kan gjøre noe med, er kun til skade for en selv.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #8 Skrevet 18. september 2006 Grønn er forresten ikke så veldig fin farge heller.
Gjest gjest1 Skrevet 18. september 2006 #9 Skrevet 18. september 2006 "Hilsen Berit?" Spørsmålstegn? Er du ikke sikker på om du faktisk heter Berit? I TS innlegg stod det "liksom". Derfor skrev jeg liksom og ikke "lissom". En liten spøk sett i lys av temaet for tråden.
Gjest Sandoz Skrevet 18. september 2006 #10 Skrevet 18. september 2006 Hva mener du. Hilsen Berit? ← Jeg synes det er slitsomt med folk som synes det er slitsomt at andre privatpersoner ikke er flinkest i klassen i norsk. Jeg irriterer meg stort over skrivefeil på skilt o.l., men jeg forventer ikke at alle andre har de samme interessene/evnene som meg. Be meg regne et superenkelt mattestykke, og jeg driter meg fullstendig ut.
Gjest Fjellsippa Skrevet 18. september 2006 #11 Skrevet 18. september 2006 Hva man vil irritere seg grønn over velger man selv. Det er også kun en selv som har vondt av det. Ingen andre bryr seg nemlig. Jeg synes det er veldig bra at det er masse skrivefeil, feil tegnsetting osv. her. Det betyr at forumet er for alle, og ikke bare for de med toppkarakter i norsk, og de velformulerende. Jeg tror mange nok er redd for å uttrykke seg skriftlig, ikke bare på slike forum, men generellt. Derfor er det ekstra synd at noen skal henge seg opp i andres skivefeil, og anse det som sin soleklare plikt/rett å kommentere det. Kanskje noen har dysleksi. Andre var kanskje ikke flinkest i klassen i norsk. Det skal ikke utestenge dem fra diskusjonsforum. Så fritt fram for flere skrivefeil her. Øvelse gjør imidlertid som kjent til mester.
BMD Skrevet 18. september 2006 #12 Skrevet 18. september 2006 I TS innlegg stod det "liksom". Derfor skrev jeg liksom og ikke "lissom". En liten spøk sett i lys av temaet for tråden. ← Der "liksom" som er korrekt skrivemåte: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j
Gjest Help me.. Skrevet 18. september 2006 #13 Skrevet 18. september 2006 Hvem har en enkel og/å regel til meg? -Seriøst altså..
Gjest gjest1 Skrevet 18. september 2006 #14 Skrevet 18. september 2006 Der "liksom" som er korrekt skrivemåte: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j ← Ja, det tror jeg vi alle vet. Men nå tenkte jeg heller på språket til TS som helhet. "Liksom" er et unødvendig fyllord, og det var det som ble sikta til siden TS skrev det slik. Lamadama mente at hvis man skulle dra stilen helt ut så ble det "lissom". Men jeg kunne ikke bryte med den originale stilen, for da ble poenget borte.
BMD Skrevet 18. september 2006 #15 Skrevet 18. september 2006 Jeg tror mange nok er redd for å uttrykke seg skriftlig, ikke bare på slike forum, men generellt. Derfor er det ekstra synd at noen skal henge seg opp i andres skivefeil, og anse det som sin soleklare plikt/rett å kommentere det.Her må jeg si meg enig med deg. Det er mye bedre å skrive fullt av feil enn å ikke tørre å uttrykke seg i det hele tatt. Så fritt fram for flere skrivefeil her. Øvelse gjør imidlertid som kjent til mester. ←Her er jeg sterkt uenig med deg. Språket mitt har blitt _mye_ dårligere etter at jeg begynte å lese mye på nettet. Når en stor andel av det man leser er fullt av feil og dårlig sptåk, går man til slutt surr i hva som er riktig og hva som er galt.
Gjest Kaffomann Skrevet 18. september 2006 #16 Skrevet 18. september 2006 Der "liksom" som er korrekt skrivemåte: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j ← Selv synes jeg at bruk av det ordet "liksom" viser dårlig språk. Jeg irriterer meg grønn, gul og blå av slikt. Jeg vurderer derfor å skaffe meg et liv.
Gjest Fjellsippa Skrevet 18. september 2006 #17 Skrevet 18. september 2006 (endret) Her er jeg sterkt uenig med deg. Språket mitt har blitt _mye_ dårligere etter at jeg begynte å lese mye på nettet. Når en stor andel av det man leser er fullt av feil og dårlig sptåk, går man til slutt surr i hva som er riktig og hva som er galt. ← Og konklusjonen på det blir? Endret 18. september 2006 av Fjellsippa
BMD Skrevet 18. september 2006 #18 Skrevet 18. september 2006 Ja, det tror jeg vi alle vet. Men nå tenkte jeg heller på språket til TS som helhet. ← OK. Da skjønner jeg. Lurte veldig på om dere var seriøse eller ikke. Puster lettet ut over at jeg tok feil
Gjest gjest1 Skrevet 18. september 2006 #19 Skrevet 18. september 2006 Selv synes jeg at bruk av det ordet "liksom" viser dårlig språk. Jeg irriterer meg grønn, gul og blå av slikt. Jeg vurderer derfor å skaffe meg et liv. ← Å neida. Du får ikke et liv før du irriterer deg rød også, liksom. *prøver bare å hjelpe til jeg, altså*
Gjest gjest1 Skrevet 18. september 2006 #20 Skrevet 18. september 2006 OK. Da skjønner jeg. Lurte veldig på om dere var seriøse eller ikke. Puster lettet ut over at jeg tok feil ← Så nå kan du trekke pusten dyyyyyyypt inn. Å kom igjen. Eeeeen.... osv. Godstolen, neste
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå