Gå til innhold

Steke laksefilet i ovnen

Gjest Tonni

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg skulle kjøpe en side (heter det det?) laksefilet til middag, og steke den i folie i ovnen. Salt, pepper, smør og purre inni, noen andre forslag? Hva har jeg til? Er kokte poteter, agurksalat og rømme greit? Tar gjerne imot forslag... Og hvor lenge steker jeg denne fisken, og i hvor varm ovn?

...er ingen gourmet nei, men prøver å gå litt bort fra halv- og helfabrikatamiddagene her i huset. Må jo begynne et sted, kan ikke åpne Bagatelle II med en gang;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg bruker bare aa legge filetene i en ildfastform, smore litt olje paa dem og krydre med salt og sitronpepper.. ca 175 grader i 16 til 18 min.. eller naar den ser ferdig ut.. :) veldig godt.. Ogsaa har vi ofte poteter med romme til eller eventuelt woket kokte nudler eller kokt ris med gronsaker til.. og kesam i stedet for romme om du vil vaere litt sunnere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks i folie er kjempegodt :) Og med laks synes jeg faktisk det enkleste er det beste. Det er ikke for ingenting at rømme, poteter og agurksalat er en slager i de fleste familier.

Purre er dessuten nyyydelig i slike laksepakker. Når den stekes i ovn får den en nesten litt søtlig smak. Jeg ville ha laget pakkene med kun laks, purre, en liten smørkladd og salt/pepper. Men andre grønnsaker som også gjør seg godt i slike pakker er sukkererter, paprika (gul eller rød), squash, gulrøtter og løk. Det er bare å bruke fantasien. Det meste blir kjempegodt. Og ekstra godt blir det med litt friske krydderurter. Til dine laks/purre pakker ville jeg hatt litt frisk dill.

Stek de på 200 grader i 15 - 20 minutter. Når fisken ligger i alufolie blir den ikke tørr, så det er ikke så veldig viktig med steketiden.

God middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...