Gjest Lanyah Skrevet 18. september 2006 #1 Skrevet 18. september 2006 Driver med prosjekt, trenger hjelp til moter på 70- tallet. Viss du vet grunnen ògså er det FLOTT! Finner lite bilder på nett, så forslag til linker ògså er jeg kjempe takknemlig for.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #2 Skrevet 18. september 2006 Grunnen for moten? Har mote noen grunn? PÅ slutten av 70-tallet ble det moderne med merkeklær. Monclairjakker og Milletjakker i dun. 2002 bukser - sorte eller denim, med litt høye liv. Isbastøvler med røde syltestrikker. Busnelgenser. Hvit pologenser hvor merkelogoen var brodert på halsen. 501 Levisbukse. Tidlig på 70-tallet var det hippistilen som var i moten for de unge. Merkevarebyggingen hadde ikke gjort sitt inntog blant den jevne mann i gata på den tiden. Tunika med aplikerte blomster. Terylenebukser på menn.
Gjest Lanyah Skrevet 18. september 2006 #3 Skrevet 18. september 2006 Grunnen for moten? Har mote noen grunn? ← Noen ganger har de en grunn, ja. Vet at på 60- tallet skjedde det ungdomsopprør, òg da ble moten veldig "vi bestemmer". Det er ofte moten blir preget av ting som skjer i våres tides.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #4 Skrevet 18. september 2006 Noen ganger har de en grunn, ja. Vet at på 60- tallet skjedde det ungdomsopprør, òg da ble moten veldig "vi bestemmer". Det er ofte moten blir preget av ting som skjer i våres tides. ← Ok, grunnen til moten på slutten av 70-tallet var at motebutikkene etablerte seg i Norge. På begynnelsen av 70-tallet var det knapt motebutikker for normale mennesker. Da var det mye hjemmesydde og strikkede klær. Og der kom jeg på en mote til fra første halvår av 70 - mariusgenser, mariuslue, mariuspannebånd og mariusstrømper. Og en til - slengbukser. Da var det helt vanlig å splitte opp sidene på de gamle buksene med rette bein og sette inn en trekant med annet stoff så det ble slengbukse. Bukse med v på kneet var en annen mote. Stram på lårene, så var det felt inn et tøystykke som lagde sleng fra kneet og ned. Og islender. Lange perlekjeder, gjerne flere i forskjellig farge. Hull i ørene begynte å bli vanlig på 70-tallet.
Gjest Fjellsippa Skrevet 18. september 2006 #6 Skrevet 18. september 2006 (endret) Mote på 70 tallet ja. Hva var nå det igjen. Tunika i blomstret stoff med bukse i samme. Til konfirmasjon - sid kjole i blomstret krimpline (tror det skrives sånn). Ikke bunad. På vinteren - korte åpne snørestøvletter med slengbuksa inni bak. Helst platå. Og så sånne lodne sko som var moderne for ei stund sida. Så ut som en puddel på hvert bein. Lakk platåsko Høyhalsa pologensere. Gjerne under V gensere i akryl som det sto UCLA på. Sort, rød eller marine. Boblejakker da som nå. Litt sid sommerjakke med belte utenpå. Firskårne bukser. To sømmer forran og to bak (ikke i sidene eller midt forran/bak). Enormt vide var de helt fra låret og ned. Også enormt vide skjørt som var sydd av flere felt tøy som var klippet skeivt. Var trangt oppe over magen. Hadde rutet bommulsbluse utenpå, med stort belte utenpå der igjen. Og så rutete flanellskjorter da. I alle farger. Hjemmestrikka gensere i alle farger og mønstre. Det var da virkelig tykt garn kom for første gang. Stort belte utenpå genseren. Det var det jeg kom på i farta. Ble litt nostalgisk dette. Skal føre på mer etterhvert hvis jeg kommer på noe. Kom også på veldig vide kåper helt på slutten av 70 tallet. De skrånet nesten rett ut. Var enten kort eller sid. Endret 18. september 2006 av Fjellsippa
Krista83 Skrevet 18. september 2006 #7 Skrevet 18. september 2006 Håberg, Kirsten Røvig: Den myke historien – Om tekstiler, klær og mote. Vollen: Tell forlag 2002 Lehnert, Gertrud: Modens historie – i det 20. århundre. Köln: Könemann Verlagsgesellscaft 2000 Buxbaum, Gerda: Icons of Fashion – the 20th century. Munich: Prestel Verlag 1999 Håberg, Kirsten Røvig: Tekstilhistorie. Vollen: Tell forlag 2000 Jeg skrev en oppgave om design og da brukte jeg blant annet disse bøkene. Der mener jeg å tro at det sto forskjellig om de mulige tiårene...
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #8 Skrevet 18. september 2006 I siste halvdel ble de veldig smale beltene moderne, gjerne utenpå gensere. Skinnsekk var også populært i siste halvdel.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #9 Skrevet 18. september 2006 For ikke å glemme Aleksanderjakke. Saueskinnsjakke (ikke afghanerpels, det brukte dophuene). Midten og slutten av 70. Ser platåsko er nevnt, de var moderne midt på 70-tallet.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #10 Skrevet 18. september 2006 Hva heter de tova hattene igjen? De med C-logo foran. De var kjempepopulære. For ikke å glemme lodenfrakkene. Ullkåper med enorm vidde og stort innsnitt i ryggen, stort sett marine eller olivenfarget. Hva het de tova østerriske strikkejakkene? Ytterjakker. Var det lodenjakke? Også veldig populært. Også nesnalobben, for de som ikke hadde råd til isbastøvler.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #11 Skrevet 18. september 2006 ? Ytterjakker. Var det lodenjakke? Også veldig populært.Nei, kanskje det var geigajakker det het? Morsomt å mimre
Gjest Lanyah Skrevet 18. september 2006 #13 Skrevet 18. september 2006 Nå får jeg tankene i sving! Tusen takk for svar alle sammen. Jeg trenger bilder, noen som kan hjelpe meg å finne et typisk 70 tall`s bilde?...
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #14 Skrevet 18. september 2006 http://www.inthe70s.com/generated/clothes.shtml http://www.uossnaps.co.uk/fash_fst.htm http://www.fashion-era.com/1970s/1970s_ski...is_children.htm Ellers tenk Twiggy, musicalen Hair dersom du har sett den, Diana Ross mens hun var med i Supremes, Austin Power's filmene. Hvis du googler 70's fashion finner du sikkert og noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå