Gå til innhold

Er Te sunt?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Det som kan være skadelig med det er koffein, at enkelte urteteer kan virke negativt i store doser (nevner her spesielt salvie som virker rensende i små doser, men det bygges opp et giftstoff med høy og langvarig bruk. Salvie skal heller ikke inntas under graviditet). Drikker du mye urtete, eller er gravid bør du søke litt rundt på nett for å se egenskapene til den aktuelle urten.

Syre er også et problem for emaljen. Gjerne drikk et glass vann etter tekoppen, da skyller du ned mesteparten av syren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Så vil dere anbefale eller fraråde å drikke 4 kopper pr dag?

Tviler på at det skal gjøre noen skade. Unntakene er som sagt salvie, da kan 4 kopper daglig over lang tid bli i meste laget, og enkelte urteteer om du er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lovegeckos

Jeg mener at te har noen sunne egenskaper. Svart te har masse antioksidanter, så om dette konsumeres med måte er te en del av et variert kosthold.

Grønn te er forøverig mye bedre enn svart te. Liker man svart te er roobush et godt alternativ, igjen fullpakket med antioksidanter og uten koffein.

Sukker og søtningsstoffer i te er selvsagt best å unngå, men må du ha noe søtt i teen kan honning være et bedre alternativ siden GI nivået i honning er lavere enn i sukker pluss at det inneholder næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm... merkelig tråd... Grønn, hvit, rooibosh og urtete er sunt (men vær som tidligere nevnt oppmerksom på at enkelte typer urtete kan ha innvirkning på enkelte kroppsfunksjoner). Det er mer sunt enn usunt å drikke f. eks. fire kopper grønn te om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... merkelig tråd... Grønn, hvit, rooibosh og urtete er sunt (men vær som tidligere nevnt oppmerksom på at enkelte typer urtete kan ha innvirkning på enkelte kroppsfunksjoner). Det er mer sunt enn usunt å drikke f. eks. fire kopper grønn te om dagen.

Hvorfor er tåden merkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Vi vet ikke om antioksidanter egentlig er så veldig bra.

Te kan virke dehydrerende, så drikk mye vann eller melk i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke om antioksidanter egentlig er så veldig bra.

Te kan virke dehydrerende, så drikk mye vann eller melk i tillegg.

Dette var et rart svar. Drikke mye MELK?

Dersom du er på bulk, så er det å drikke mer melk et triks i ludo. Dersom du er på slank er dette veldig dumt.

Te er mest vann og det inneholder få kcal. Av te som er laget av teblader er det svart te som har mest koffein. Grønn har litt mindre og hvit har minst.

Te inneholder også antioksidanter, men hvorvidt det tas opp av kroppen i store mengder strides de lærde om. Det er ingen tvil om at antioksidanter har en viktig funksjon i kroppen, så det skader vel ikke å prøve?

Vær oppmerksom på at hyppig tedrikking kan føre til skader på tennene. På samme måte som all annen drikke med lavere ph enn vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mer komplisert enn som så. Noen få av påstandene i bloggartikkelen din er direkte feil. Noen er riktige. De fleste er antageligvis kanskje riktige, men kanskje ikke.

Grønn te hjelper for eksempel ikke med vektnedgang. Det er en myte fundert i én studie som i høyeste grad er diskutabel. hvis man gjennomgår det som finnes av forskning på området, så viser det jevnt over at grønn te kanskje har en bitteliten effekt, men neppe nok til å utgjøre noen reell påvirkning i vektnedgang. Det finnes noen indikasjoner på at oolong-te kan øke forbrenningen, men det er fortsatt en svakt dokumentert påstand. Når det gjelder te og forebygging av kreft så er det meg bekjent langt fra konklusivt. Man har noen studier som viser at ja, jo, kanskje det forebygger litt, og noen studier som viser det motsatte.

Desverre er det sånn at forskning sjeldent gir endelige og konklusive svar, og veien til relativt sikre og godt dokumenterte påstander er lang. Mye av forskningen er basert på lab- eller dyreforsøk og ikke større, kontrollerte studier på mennesker, og har dermed ingen garanti for overføringsverdi. Videre gir ikke én studie noen sikre svar, til det trengs det flere studier med lignende resultater. Også har man det evige problemet med kvaliteten på selve studiene, dte finnes godt utført forskning og det finnes dårlig utført. Jo bedre utført, jo sikrere svar.

Javisst har man gode indikasjoner på endel ting, men dette er en såpass kompleks problemstilling at å komme med enkle påstander som at "te forebygger kreft" blir for lettvint. Man har bare såvidt begynt å skrape i overflaten når det gjelder kunnskap om antioksidanter. Det er et kjempekomplisert tema der man ikke har noen fullstendig oversikt over virkningsmekanismene i kroppen, sammenheng og påvirkning på andre mekanismer og stoffer, i hvilken grad antioksidantene fra ulike matvarer i det hele tatt kan tas opp i kroppen og så videre.

Interessant nok finnes det også studier som indikerer at grønn te faktisk potensielt kan øke oksidativt stress (link), men igjen er dette basert på labtesting og ikke større studier på mennesker, så det er vanskelig å si om teorien har noe for seg. i tillegg finnes det studier som viser det motsatte. Slike motsigelser burde ihvertfall være nok til at man tar et lite forbehold før man anbefaler folk å bøtte nedpå litervis med te hver dag. te inneholder også stoffer det ikke er gunstig å få i seg masse av, for eksempel oxolater og muligens tannin.

Jeg legger også merke til at mange av studiene er basert på te-ekstrakter. Her er det slutt på min kunnskap: er det noen som vet om forskning på ekstrakter har direkte overføringsverdi til inntak av vanlig te?

Jeg har ikke satt meg nok inn i temaet til at jeg kan uttale meg veldig skråsikkert, men jeg har da inntrykk av at et moderat inntak av te kan være sunt. Det skader ihvertfall ikke, smaker godt og er kos - særlig på denne årstiden. <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'> Og mens vi snakker om forskning: en studie viser faktisk at å holde på noe varmt, for eksempel en kopp med te, kan gjøre oss mer vennligsinnet og generøse mot andre mennesker! :happy:

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...