Fioletta Skrevet 19. september 2006 Forfatter #21 Skrevet 19. september 2006 Til gjest- Miele Nespresso: Tusen takk for svar- får nå mer og mer lyst på Miele sin innbygg. maskin! Og til siste gjest: Forstår at jeg ikke må kjøpe innbyggingsmaskin for å få god kaffe, men det er flere ting som spiller inn her.
Fioletta Skrevet 19. september 2006 Forfatter #22 Skrevet 19. september 2006 Ved sammenligning av maskiner (uansett bordmodell eller integrert), bør man ta med i regnestykket om den er helautomatisk (stor forskjell, og kan ikke sammenlignes hverken pris- eller bruksmessig). Også greitt å ta med i vurderingen om den også lager vanlig kaffe, siden man da slipper å ha egen trakter ved siden av. ← Gode tips
Gjest Linker Skrevet 19. september 2006 #23 Skrevet 19. september 2006 Noen linker til integrerte kaffemaskiner + priser: Bosch (helautomatisk) 12698,-, jfr. http://www.x-tra.no/index.html?bizurl=%2Fe...3D333%23pid1822 AEG 10698,-, jfr. http://www.x-tra.no/index.html?bizurl=%2Fe...%3D216%23pid910 Gorenje kr 11.995,-, http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321355 Miele (Nespresso - helautomatisk) kr. 11.490,-, jfr. http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....d=6143&cid=5631 Gaggeanu kr. 13 640 kr, jfr. http://no.kelkoo.com/b/a/ss_kaffemaskin_kaffetraktere.html (vvskupp har den ikke inne, men ser ca. pris den har blitt solgt for) Siemens kr. 13.495,-, jfr. http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....=13372&cid=5632 Til slutt diskusjonsforum der Nespresso-kaffe får positiv tilbakemelding: http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB....;num=1141033168
lillesky Skrevet 19. september 2006 #24 Skrevet 19. september 2006 Jeg ville absolutt ha kjøpt Miele sin innebygde! Jeg velger heller bort kjøleskap med isvann/isbiter (som er så pop nå). Jeg synes Nespresso-kapslene er utrolig kjekke. Og kaffen holder seg godt i kapslene, de finnes i flere forskjellige smaker (selv om de er litt dyrere enn "vanlig" kaffe).
Gjest Første gjest her Skrevet 19. september 2006 #25 Skrevet 19. september 2006 Jeg ville absolutt ha kjøpt Miele sin innebygde! Jeg velger heller bort kjøleskap med isvann/isbiter (som er så pop nå). ← Litt på siden av tråden: Vi har begge deler (Miele Nespresso + Gaggenau kjøl/frys med vann- og isdispenser). Det er mye annet her i livet jeg heller hadde valgt bort enn de to maskinene - elsker både kjøl/frysen og kaffemaskinen. Det står nesten daglig "kø" av egne barn, nabobarn og voksne som vil ha vann med isbiter, og ikke noe er bedre enn det. Vi drikker nå kun vann til middagen. Tidligere var det ikke så ofte.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #26 Skrevet 19. september 2006 Hvor kjøper man disse kapslene med kaffe?
lillesky Skrevet 19. september 2006 #27 Skrevet 19. september 2006 Ang. isbit/vann i kjøleskapet; så har vi så godt vann her jeg bor, at vi ikke trenger det. Men jeg ser absolutt fordelen med et slikt skap! Men hvis jeg skulle velge... I dag har jeg nemlig ikke råd til noen av delene... Kapslene kan man kjøpe på nett bl.a.
Gjest Første gjest her Skrevet 19. september 2006 #28 Skrevet 19. september 2006 Hvor kjøper man disse kapslene med kaffe? ← Nespresso-kapslene kjøpes her: http://www.nespresso.com/precom/home_no_no.html (Kort leveringstid. Vi opplever det helt greitt å bestille.).
Gjest niomi Skrevet 19. september 2006 #29 Skrevet 19. september 2006 (endret) Spurte om frittstående vs. innbygde kaffemaskiner på forumet til www.temperato.no, og fikk disse svarene: Spørsmålet jeg stilte: "Hei, Noen jeg kjenner skal pusse opp kjøkkenet, og nå fabler de om å kjøpe innbygd espressomaskin. Jeg rygger litt ved tanken, da jeg vet at disse maskinene jevnt over lagde dårligere kaffe enn frittstående, som man får til en helt annen penge. Deler av sitatet er slettet ihht KGs regler om kopibeskyttet materiale. Legg gjerne inn en link dersom du ønsker å formidle noe fra et annet nettsted. Mie (mod) Endret 19. september 2006 av Mie
Gjest Helautomatisk Skrevet 19. september 2006 #30 Skrevet 19. september 2006 ....Vil jo gjerne hjelpe disse folkene, da, for jeg syns det er dumt hvis de bruker 5-10.000 mer for en dårligere maskin...." ← Hvis du ønsker å hjelpe trådstarter, bør du avklare hvilken "bruker/kjøper" du har foran deg. Man kan f.eks. dele en "bruker/kjøper av espressomaskiner" inn i to grupper. Den ene består av unge og urbane mennesker, gjerne menn, som ser på kaffelaging som et håndverk. De foretrekker å lage espressoen fra bunnen av, og drikker kaffen uten å blande i masse melk. Disse kjøper de manuelle maskinene. Den andre gruppen består av folk som skal ha ting så lettvint som mulig, og som gjerne vil ha muligheten til å lage cappuccino til far, caffè mocha til mor og steamet melk med smakssirup til barna. Denne kundegruppen går for de helautomatiske maskinene, gjerne som en integrert del av kjøkkenløsningen, jfr. http://www.boarding.no/art.asp?id=17045 Personlig har jeg prøvd meg på ulike maskiner, og har erfart at for min del er det kun helautomatisk som funker. Enkelt og greitt. For de som elsker alt rundt kaffelaging, og som har tid og lyst, blir det noe helt annet.
Gjest Helautomatisk Skrevet 19. september 2006 #31 Skrevet 19. september 2006 Tilleggsvar: .... Disse leverer jevnt over mye dårligere resultat på espressoen enn en manuell maskin i 5-6000 kr klassen (Silvia)....← Skal love at jeg hadde laget dårligere espresso med en manuell maskin, enn den helautomatiske jeg har. "Selv den beste espressomaskinen kan lage dårlig kaffe i ukyndige hender. Det er mye å lære, særlig på de manuelle maskinene". Svogeren min gikk forresten barista-kurs. Etterpå sluttet han å lage espresso. Vi får nå kun servert traktekaffe. Han ble for kritisk, og maskinen han tidligere elsket å lage espresso på var ikke bra nok. Gemalen forteller om en på jobben som fikk mast seg til en dyr manuell maskin på jobben. Han bruker gjerne 10 minutter bare for å lage en kopp espresso. I mine øyne er det mye snobberi ute å går... Men hver sin hobby.
Gjest niomi Skrevet 19. september 2006 #32 Skrevet 19. september 2006 Så klart. Og de vurderingene vil man fint kunne ta utfra svarene jeg siterte. Selv kunne jeg ikke levd uten min halvautomatiske. Elsker god espresso, og ser på kaffe med melk som noe jeg tar til søndagsfrokosten. Mine foreldre, derimot, hadde sikkert villet ha en helautomatisk maskin med kaffetrakter. Cappuccino til mor og traktekaffe til far.
lillesky Skrevet 19. september 2006 #33 Skrevet 19. september 2006 Hvis du ønsker å hjelpe trådstarter, bør du avklare hvilken "bruker/kjøper" du har foran deg. Man kan f.eks. dele en "bruker/kjøper av espressomaskiner" inn i to grupper. ← Enig! Og TS spør om erfaringer når det gjelder innebygde kaffemaskiner, så jeg gidder ikke å foreslå en moccamaster. Svogeren min gikk forresten barista-kurs. Etterpå sluttet han å lage espresso. Vi får nå kun servert traktekaffe. Han ble for kritisk, og maskinen han tidligere elsket å lage espresso på var ikke bra nok. I mine øyne er det mye snobberi ute å går... Men hver sin hobby. ← Ble for kritisk? :klø: Til hva da? Det er helt sikkert mange som vil ting fordi det ser stilig ut etc., men når vi diskuterer hva som er bra, fordeler, ulepemer, så synes jeg det blir dumt å dra inn snobberi. Jeg har lyst på en innebygd Miele kaffemaskin fordi: 1. Miele er et veldig godt merke 2. jeg drikker mye kaffe 3. det tar kortere tid enn manuell laging av caffe latte 4. det tar ikke plass på benken, og ser samtidig pen ut Elsker god espresso, og ser på kaffe med melk som noe jeg tar til søndagsfrokosten. Mine foreldre, derimot, hadde sikkert villet ha en helautomatisk maskin med kaffetrakter. Cappuccino til mor og traktekaffe til far. ← Og den innebygde til Miele (er to modeller, mulig det bare er den ene), kan man innstille, slik at et valg heter nimoi-hverdag (espresso), niomi-søndag (caffe latte), niomi-mamma (cappuccino). Kjempekjekt! Enda en fordel med maskinen, nå gjelder det bare å overbevise mannen i huset (mitt)!
Gjest Helautomatisk Skrevet 19. september 2006 #34 Skrevet 19. september 2006 Så klart. Og de vurderingene vil man fint kunne ta utfra svarene jeg siterte. ← Jeg siktet til at hvis du ville hjelpe, så hadde det kanskje vært lurt å først spørre trådstarter hvilken type bruker hun er, før du la ut (for meg nedlatende formulert, ref. til ord/setninger som "fabler" og "rygger ved tanken på") spørsmål på andre forum.
Gjest niomi Skrevet 19. september 2006 #35 Skrevet 19. september 2006 Og den innebygde til Miele (er to modeller, mulig det bare er den ene), kan man innstille, slik at et valg heter nimoi-hverdag (espresso), niomi-søndag (caffe latte), niomi-mamma (cappuccino). Kjempekjekt! Enda en fordel med maskinen, nå gjelder det bare å overbevise mannen i huset (mitt)! ← Blir dårlig og platt niomi-hverdag da, altså. For jeg er veldig sær på espressoen. På de aller fleste kafeer velger jeg meg heller traktekaffe enn espresso, da espressoen rett og slett ikke er god nok. Min samboer og jeg lager vår egen kaffeblanding, og maler kaffen vår selv. Særinger? Tja, kanskje det? Men de fleste jeg kjenner, hadde nok helst villet hatt en helautomatisk maskin, ja.
onyx Skrevet 20. september 2006 #36 Skrevet 20. september 2006 Jeg er som niomi og foretrekk GOd kaffe fremfor bare kaffe, og dermed liker jeg også manuelle maskiner best. Ikke trenger man barristakurs for å lære seg å lage god kaffe på en manuell maskin heller, men man må være litt tålmodig og akseptere at det kanskje ikke blir full klaff på første forsøk! Synes selv jeg lager en god espresso selv om jeg "bare" har en Gaggia classic (men jeg vurderer å avansere ja..), men den maskinen er i bruk flere ganger om dagen. Nå sier ikke ts noe om hvor interessert hun er i kaffe, hvor mye egeninnsats hun gidder å legge ned i en kaffe latte, eller hvor mye hun kan tenke seg å bruke, men ut fra alle svarene burde det jo gå greit å finne ut hva som passer for henne! Men å prøvesmake kaffen fra ulike maskiner er likevel lurt!
Fioletta Skrevet 20. september 2006 Forfatter #37 Skrevet 20. september 2006 Oi, her var det jammen mange engasjerte kaffe- elskere! Tusen takk for erfaringer og tips alle sammen. Ja, nå nå jeg et godt grunnlag til å kunne velge! Kan jo si det at jeg ikke er noen avansert kaffeperson, har heller ingen espressomaskin fra før av. Jeg er interessert i en maskin hvor jeg slipper å bruke lang tid for å lage kaffe, ha flere muligheter til type kaffe, samtidig som den smaker godt og er stilig å se på. Og innebygde maskiner er etter min smak stilige og se på. Tror nok jeg går for den helautomatiske til Miele, da vi kommer til å kjøpe andre Miele hvitevarer. Så får vi se hva mannen sier da, får vel kanskje et ord med i laget han også
onyx Skrevet 20. september 2006 #38 Skrevet 20. september 2006 Høres ut som du har definert dine behov og da er det me større sjanse for å bli fornøyd! Anbefaler likevel at du prøver innebyggingsmaskiner fra ulike merker siden både kvalitet og brukervennlighet nok kan variere. Vær også obs på det med renhold, skitten maskin gir dårlig kaffe! Lykke til med valget!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå