Fioletta Skrevet 18. september 2006 #1 Skrevet 18. september 2006 Vi skal ha nytt kjøkken, og sikler på en innebygd kaffemaskin. Noen som kan dele erfaringer? Hvilken type har du? Er den enkel å bruke? Blir kaffen god? osv.. Glad for svar
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #2 Skrevet 18. september 2006 Vi har denne - http://www.miele.no/product.cfm?path=2,9&pcat=4&id=568 - fra Miele. Elsker maskinen, men den er dyr i bruk - kan kun bruke Nespresso-kapsler, og de koster ca. kr. 3,- pr. stk, jfr. http://www.nespresso.com/precom/home_no_no.html Kjempegod maskin, der melkeskummeren er veldig bra - en av grunnene til at vi kjøpte den. I praksis kan man lage cappucino ved å ta espresso og melkeskummet i samtidig. Enkelt i bruk, lite vedlikehold, og lett å rengjøre (kun melkeskummeren som skal vaskes etter bruk, elles tørker man (utvendig og innvendig) ved behov - ikke etter hvert bruk). For en "demonstrasjon" (se til venstre): http://www.nespresso.com/precom/sima/fiche...60_1_no_no.html I dag hadde jeg imidlertid kjøpt den siste maskinen fra Miele (har samme melkeskummeren, men slipper Nespresso-kapslene): http://www.miele.no/product.cfm?path=2,9&pcat=4&id=1009 Vi bruker også maskinen til tevann eller varmt vann til kakaoen.
Gjest Revenka Skrevet 18. september 2006 #3 Skrevet 18. september 2006 Mamma har en miele hun også. Den er kjempegod. Tror hun betalte 16.000,- for sin for ca 1.5 år siden.
Krista83 Skrevet 18. september 2006 #4 Skrevet 18. september 2006 mener å tro at siemens har en innebygd kaffemaskin som er mye billigere en miele sin rundt 7-8000 eller noe...
Gjest Første gjest her Skrevet 19. september 2006 #5 Skrevet 19. september 2006 Mamma har en miele hun også. Den er kjempegod. Tror hun betalte 16.000,- for sin for ca 1.5 år siden. ← Vi kjøpte for snart 2 år siden, og betalte kr. 10.500,-. Det var gjennom HTH, og de hadde en kampanje (sparte ca. kr. 3.000,-). Riktig som Krista83 skriver, der finnes rimeligere enn Miele + det finnes dyrere f.eks. Gaggenau (som har noen av de lekreste hvitevarene) - http://www.gaggenau.com/NO_no/Coffee-Maker...ntentId=5971578
Fioletta Skrevet 19. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 19. september 2006 Tusen takk for svar dere! Ja, den til Gaggenau så jo kjempeflott ut, men er redd vi ikke kan gå for det dyreste her. Det sies jo at man bør velge samme merke i alle hvitevarer pga. like fargenyanser osv. Vi kommer til å velge enten Miele eller Bosch, har ikke bestemt oss enda. Har med pris å gjøre det også, vet ikke hvor mye bedre Miele faktisk er ifht. prisen.. Men vi kommer nok til å gå for en kaffemaskin uansett tenker jeg. Takk for tips, folkens!!
Gjest niomi Skrevet 19. september 2006 #7 Skrevet 19. september 2006 (endret) Vi kjøpte oss kaffemaskin for et par år siden. Naturligvis ikke innbygd, da ingen av oss hadde særlige planer om å bli boende der vi gjorde lenge. Vi har en Isomac i 7-8.000 kr's-klassen, og den ble med på flyttelasset nå når vi fikk oss egen leilighet. Innbygd kaffemaskin av aldri et tema en gang, da vi syns det er litt fjasete. Dessuten er kaffemaskinen det fineste møbelet vi har på kjøkkenet, og når vi skal pusse opp, vil vi legge stilen så kaffemaskina passer best mulig inn. Syns ikke det er verdt å betale så mye ekstra for innbygd maskin, vi. Hadde besøk av en kompis, og han er misunnelig. De kjøpte nemlig innbygd kaffemaskin da de bygde hus, og vår maskin lager eksepsjonelt mye bedre kaffe enn hans innbygde, som kostet 10 lapper mer... Endret 19. september 2006 av niomi
Gjest gjest1 Skrevet 19. september 2006 #8 Skrevet 19. september 2006 Ja, er litt enig med siste innlegg her, innebygd kaffemaskin er ikke noe jeg ville ha hatt faktisk. De er MYE dyrere en veldig mye bedre løse maskiner, det er noe herk hvis de må byttes/går istykker, og man kan ikke ta de med når man flytter! Men det var vel kanskje ikke det tråden handlet om?
tuji Skrevet 19. september 2006 #9 Skrevet 19. september 2006 Det handler også om hvor mye man har lyst til å ha på kjøkkenbenken.
Fioletta Skrevet 19. september 2006 Forfatter #10 Skrevet 19. september 2006 Jeg trenger alle typer tilbakemeldinger, jeg! Bare bra Men er det slik fremdeles, at "vanlige" kaffemaskiner lager bedre kaffe enn innebygde? Mye skjer jo selv på to år, mener jeg... Flere som har erfaringer?
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #11 Skrevet 19. september 2006 Innbygd kaffemaskin av aldri et tema en gang, da vi syns det er litt fjasete. Dessuten er kaffemaskinen det fineste møbelet vi har på kjøkkenet, og når vi skal pusse opp, vil vi legge stilen så kaffemaskina passer best mulig inn. ← Jeg har erfaring med begge deler. Dvs. espressomaskin på benk og innebygd maskin. Vi ønsker minst mulig på benken, samt har til gode å se en espressomaskin vi vil ha stående på kjøkkenbenken. Kaffen er minst like god. Melkeskummeren kan man ikke sammenligne en gang. Oppsummert så er det for vår del verdt å bruke ekstra penger på en innebygd maskin. Heldigvis er vi forskjellige, og det noen finner praktisk vil andre aldri ha, slik er det bare.
Gjest gjest1 Skrevet 19. september 2006 #12 Skrevet 19. september 2006 Jeg trenger alle typer tilbakemeldinger, jeg! Bare bra Men er det slik fremdeles, at "vanlige" kaffemaskiner lager bedre kaffe enn innebygde? Mye skjer jo selv på to år, mener jeg... Flere som har erfaringer? ← I forhold til pris så synes jeg løse maskiner gir bedre kaffe, ja. Innebygde maskiner er ofte kraftig overpriset i forhold til den kvaliteten de leverer, og med de andre ulempene i forhold til eventuelle reprasjoner, at du ikke kan ta den med etc, så foretrekker jeg løse maskiner.
Fioletta Skrevet 19. september 2006 Forfatter #13 Skrevet 19. september 2006 I forhold til pris så synes jeg løse maskiner gir bedre kaffe, ja. Innebygde maskiner er ofte kraftig overpriset i forhold til den kvaliteten de leverer, og med de andre ulempene i forhold til eventuelle reprasjoner, at du ikke kan ta den med etc, så foretrekker jeg løse maskiner. ← At jeg ikke kan ta med meg maskinen, ser jeg ikke på som et problem, da vi bygger oss et hus som vi forhåpentligvis vil bo i lenge. Men jeg tar med meg råd om at vanlige kaffemaskiner gir bedre kaffesmak. Dette er helt klart et stort poeng. Vil gjerne ha svar fra flere angående dette. Takk for svar, onyx! På en annen side er jeg ikke fan av kjøkkenmanskiner på benken, så dette veier også ganske tungt..
Gjest gjest1 Skrevet 19. september 2006 #14 Skrevet 19. september 2006 Altså det med smaken er jo til en viss grad ut fra prisen også, siden innebygde maskiner er dyrere enn løse. For eksempel vil kanskje en innebygd maskin til 12000 ikke gi noe bedre kaffe enn en løs maskin til halve prisen. Men hvis pengene ikke spiller noen rolle, er det jo de andre faktorene, som plass, reprasjoner og flyttbarhet, som avgjør? Eneste jeg absolutt vil fraråde er maskiner der du må bruke ferdigpakker med kaffe! Det er dyrt og mindre valgfrihet i forhold til kaffen. Kjøp en kvern og mal egne bønner, mye morsommere og bedre + at du kan lage din egen hemmlige spesialmiks!
Fioletta Skrevet 19. september 2006 Forfatter #15 Skrevet 19. september 2006 Altså det med smaken er jo til en viss grad ut fra prisen også, siden innebygde maskiner er dyrere enn løse. For eksempel vil kanskje en innebygd maskin til 12000 ikke gi noe bedre kaffe enn en løs maskin til halve prisen. Men hvis pengene ikke spiller noen rolle, er det jo de andre faktorene, som plass, reprasjoner og flyttbarhet, som avgjør? Eneste jeg absolutt vil fraråde er maskiner der du må bruke ferdigpakker med kaffe! Det er dyrt og mindre valgfrihet i forhold til kaffen. Kjøp en kvern og mal egne bønner, mye morsommere og bedre + at du kan lage din egen hemmlige spesialmiks! ← Ja, jeg forstår at det ikke er kaffesmaken jeg betaler for når jeg kjøper en innebygd maskin. Men får man en dårligere kaffe med en slik maskin, er jo poenget borte, for det er jo tross alt kaffe man skal ha i bunn og grunn! Men så er det sånn at i tillegg til dette, har mange av de andre faktorene også mye å si for oss. Og er helt enig; vil ikke gå for en maskin med slike kapsler. Vil også lage min egen hemmelige kaffespesialmiks!
Gjest gjest1 Skrevet 19. september 2006 #16 Skrevet 19. september 2006 Det burde ikke være noe problem å prøve maskinene i butikken før du kjøper, så ta med deg et par stykker (gubbe og venninner) og prøv ulike maskiner! Da får du sammenlignet smak og brukervennlighet, som faktisk også er et viktig punkt.
Fioletta Skrevet 19. september 2006 Forfatter #17 Skrevet 19. september 2006 Det burde ikke være noe problem å prøve maskinene i butikken før du kjøper, så ta med deg et par stykker (gubbe og venninner) og prøv ulike maskiner! Da får du sammenlignet smak og brukervennlighet, som faktisk også er et viktig punkt. ← God idé
Gjest Miele Nespresso Skrevet 19. september 2006 #18 Skrevet 19. september 2006 Ja, jeg forstår at det ikke er kaffesmaken jeg betaler for når jeg kjøper en innebygd maskin. Men får man en dårligere kaffe med en slik maskin, er jo poenget borte... ← Jeg har smakt espresso'er fra ulike maskiner. Miele sin "Nespresso-maskin" lager like god espresso og vanlig kaffe som en frittstående fra Nespresso. Det var en "Nespresso-maskin" som vant testen til Forbrukerrådet, jfr. http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/1109683353.66 (Den vant forøvrig over dyrere maskiner.). Jeg har også smakt espresso og vanlig kaffe fra innebygd Miele med kvern. Espressoen smaker nydelig med ferske kaffebønner, og den "vanlige" kaffen er milevis unna vanlig traktekaffe. Vi ville ha en kaffemaskin som kan lage både espresso m.m. og "vanlig" kaffe. Det fikk vi med innebygd maskin fra Miele. Espressomaskinen vi tidligere hadde lagde kun espresso, og det var tungvint (og vanskelig) å lage melkeskum. Nå får vi alltid perfekt skum. Innebygd fra Miele er også mer lettvint. Tidligere når vi hadde bordmodell, ble det nesten aldri til at vi lagde en espresso. Nå trykker vi kun på en knapp, og kaffen er klar. Vil vi ha cappucino, tar vi melk i glassbeholderen. Setter den i maskinen - koppen under. Trykker på kaffe, deretter (eller samtidig) drar spaken ned, og cappucinoen er klar. Alt er så lettvint. Det er fort gjort å ta ut en innebygd maskin. Vi gjorde det i forbindelse med bytte av kjøkken. Klarte meg forresten ikke uten maskinen, så den var i bruk hver dag under ombyggingen. Som du sikkert nå forstår er jeg avhengig av vår maskin, og Moccamasteren + espressomaskinen er parkert for godt i en bod (tror vi må gi de vekk snart.). Etter min mening er det feil å si at innebygde maskiner lager dårligere kaffe. Det som bør tas med i avgjørelsen om man velger bordmodell eller innebygd maskin er om man ønsker å ha den innebygd (og betale ekstra for det + ikke mulighet til å ta med seg ved evt. flytting + man slipper to maskiner på benken, dvs. trakter og espressomaskin) eller om man vil ha den på benken. Lykke til med valget!
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #19 Skrevet 19. september 2006 I forhold til pris så synes jeg løse maskiner gir bedre kaffe, ja. Innebygde maskiner er ofte kraftig overpriset i forhold til den kvaliteten de leverer... ← I forhold til pris så gir en Nespresso C190 til kr. 3.500,- bedre kaffe enn en Gaggia til nesten kr. 13.000,-. Når innebygd Miele Nespresso maskin koster ca. til samme som Gaggia sin, og Miele sin lager like god kaffe som Nespresso C190, så blir det feil. Det er ikke bare innebygde maskiner som er kraftig overpriset i forhold til kvaliteten de leverer. Forbrukerrådet sin test viser at det gjelder også bordmodeller som t.d. Gaggia sin, jfr. http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/1109683353.66
Gjest Tips! Skrevet 19. september 2006 #20 Skrevet 19. september 2006 Ved sammenligning av maskiner (uansett bordmodell eller integrert), bør man ta med i regnestykket om den er helautomatisk (stor forskjell, og kan ikke sammenlignes hverken pris- eller bruksmessig). Også greitt å ta med i vurderingen om den også lager vanlig kaffe, siden man da slipper å ha egen trakter ved siden av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå