Gjest gjest1 Skrevet 18. september 2006 #1 Skrevet 18. september 2006 (endret) Jeg oppdager til stadighet at folk bruker ordet i setninger, som at "jeg er litt schizofren" eller "det er litt schizofrent" osv. for å forklare at man er splittet eller har ulike sider ved seg selv. Men det ordet blir jo helt feil å bruke i den forbindelse, fordi Schizofren i seg selv ikke betyr at man er splittet i det hele tatt. Det er helt ok at folk bruker ordet, men da burde det brukes korrekt. Schizofreni er en samlet lidelse for folk som sliter med psykoser og vrangforestillinger. Les her. Splittet personlighet, eller dissosiativ identitetsforstyrrelse som det heter på fagspråket, kan leses om her. Ikke at det er så fryktelig viktig når det blir brukt i en setning, men meningen blir jo helt feil for de som vet forskjellen på hva ordene betyr. Har ikke tro på at ordet kommer til å bli brukt korrekt med det første, men det er kanskje ok å vite hva det betyr? Dagens ytring. Endret 18. september 2006 av Hope
Gjest minnu Skrevet 18. september 2006 #2 Skrevet 18. september 2006 Schizofren er nok et av de uttrykkene som blir mis/feilbrukt mest. Det er fryktelig synd.. Schizofreni er en alvorlig lidelse som ikke er så uvanlig heller. Det er i tillegg noen andre ord som mange bruker uten kritisk gangsyn. Hvor mange har ikke ekser som er psykopater.. Og så har man alle som er deprimerte fordi fotballaget tapte. Angst-begrepet blir også misbrukt av noen, men her er det vanskelig å skille mellom de som faktisk har angst mot noe, og de som bare sier det. Jeg så forresten en tråd på kultur-forumet hvor dette ble diskutert. Det virker ikke som om folk vil gi slipp på schizofreni i betydningen splittet personlighet...
Arkana Skrevet 18. september 2006 #3 Skrevet 18. september 2006 Jeg har også reagert på feil bruk av ordet schizofren. Jeg tenker også på den vitsen som går "Jeg er schizofren, og det er jeg også." De som vet hva schizofren betyr vil jo selvsagt ikke le i det hele tatt, for vitsen gir ingen mening. Nå betyr jo faktisk ordet schizofren "splittet sinn", så det er kanskje derfra denne misoppfatningen har kommet fra?
Gjest gjest1 Skrevet 18. september 2006 #4 Skrevet 18. september 2006 Nå betyr jo faktisk ordet schizofren "splittet sinn", så det er kanskje derfra denne misoppfatningen har kommet fra? ← Jeg har mine tvil på at almuen går rundt og vet at det betyr "splittet sinn". Jeg vet ikke hvorfor sånne ord blir brukt feil. Handler det om kunnskaper? Gammel vane? Enig i dere som sier det med psykopater også. Eller det å bli deprimert over fotballkampen. Eller å få "helt angst" av den kvisa på nesa osv. Alle disse tingene er jo sykdommer.
T.S Skrevet 18. september 2006 #5 Skrevet 18. september 2006 Vi kan lage en _lang_ liste over betegnelser som etter hvert går over til å også beskrive andre ting enn det de var ment til. Sånn er det bare.
Arkana Skrevet 18. september 2006 #6 Skrevet 18. september 2006 Jeg har mine tvil på at almuen går rundt og vet at det betyr "splittet sinn". ← Jeg tenkte mer på at dette kanskje var opprinnelsen til feilbruken, tror nok heller ikke de fleste er klar over betydningen. Ellers enig i dette med psykopater. Det virker som om mange (særlig kvinner) er raskt ute med å stemple andre (særlig menn) som psykopater, spesielt ekser. Jeg vet ikke om disse kvinnene er klar over hvilken alvorlig sykdom psykopati (eller personlighetsforstyrrelse, som det jo heter) egentlig er. Jeg synes ikke man skal gå rundt og slenge om seg med diagnoser på denne måten, spesielt ikke når man ikke vet hva de betyr. 1
Gjest minnu Skrevet 18. september 2006 #7 Skrevet 18. september 2006 Vi kan lage en _lang_ liste over betegnelser som etter hvert går over til å også beskrive andre ting enn det de var ment til. Sånn er det bare. ← Jeg er enig i det første du skriver. Men det betyr ikke at man ikke skal prøve å forandre på det. Og sånn er det bare? Sånn er det da slettes ikke. Språket er i evig forandring, men også til det BEDRE. Både kunnskap og språk er makt. Og kunnskap kan føre til at språket forandrer seg
T.S Skrevet 18. september 2006 #8 Skrevet 18. september 2006 Jeg er enig i det første du skriver. Men det betyr ikke at man ikke skal prøve å forandre på det. Og sånn er det bare? Sånn er det da slettes ikke. Språket er i evig forandring, men også til det BEDRE. Både kunnskap og språk er makt. Og kunnskap kan føre til at språket forandrer seg ← Språket forandrer seg ja. Sånn er det bare. Og språket forandres ikke av fornuft alene.. Eller overhode...
Gjest minnu Skrevet 18. september 2006 #9 Skrevet 18. september 2006 Språket forandrer seg ja. Sånn er det bare. Og språket forandres ikke av fornuft alene.. Eller overhode... ← Hm...jeg får ikke helt med meg hva du mener nå. Språket forandrer seg? Men aldri til det bedre..? Da er jeg uenig. Folk snakker da sjeldent om hemma/mongoloide barn mer.
T.S Skrevet 18. september 2006 #10 Skrevet 18. september 2006 Hm...jeg får ikke helt med meg hva du mener nå. Språket forandrer seg? Men aldri til det bedre..? Da er jeg uenig. Folk snakker da sjeldent om hemma/mongoloide barn mer. ← Nei, nå bruker de ordet homo i stedet.... Jeg sier at språket forandrer seg, men ikke nødvendigvis til de du eller jeg tenker på som til det bedre.
Gjest Emera Skrevet 18. september 2006 #11 Skrevet 18. september 2006 Vi har fått en del slike uttrykk etter hvert. "Litt schizofren." "Altzheimer light." "Sinnsykt." Jeg tror det kan ha noe med folks behov for å ufarliggjøre. Sånn har det alltid vært. Ved å spøke med alvorlige sykdommer som faktisk kan ramme hvem som helst, så virker det ikke så farlig. Det brukes jo galgenhumor om forferdelige hendelser også, som 9/11 for eksempel. Husker en animasjonsfilm som gikk rundt på nettet, der tårnene bøyde seg unna da flyene kom. Det har eksistert sånne uttrykk alltid. Det gamle utbruddet "jeg tror jeg får fnatt," brukes jo ennå. Fnatt betyr skabb, noe som var en stor plage en gang i tiden. "Vanvittig" er et gammelt uttrykk vi også bruker ennå, og det er jo det samme som "sinnsykt..." Eller "åh, jeg blir GAL/SPRØ!" Forstår at meningen med tråden er at folk bruker ordet schizofren feil. Men jeg tror ikke vi kan forvente at alle skal lære seg definisjonen av den diagnosen. Spesielt ikke når den riktige betegnelsen er "dissosiativ identitetsforstyrrelse ..."
Kelsey Skrevet 18. september 2006 #12 Skrevet 18. september 2006 Det finnes haugevis av slike uttrykk, men akkurat når det gjelder schizofreni så reagerer jeg litt, fordi de fleste som bruker det i feil setting vet faktisk ikke at det er feil. Tror det er mange som tror at schizofreni faktisk betyr splittet personlighet. 1
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #13 Skrevet 18. september 2006 Det kan kanskje være noe i det at man prøver å ufarliggjøre, og jeg ser heller ikke det virkelig store problemet i å bruke ord som "deppa" når man har en dårlig dag - så lenge en vet at det som ligger i diagnosen deprimert er langt mer omfattende enn det en feiler selv en regnværsdag. (jeg har overhørt eksempler på det motsatte når noen ikke tar en syk person på alvor..) Samtidig er det jo veldig mange som har helt feil oppfatning av hva som ligger i diagnosen schizofren lidelse. Et eksempel på arbeidsplassen til samboeren min hvor de har en nyansatt som har schizofren lidelse. Flertallet av de ansatte har som utgangspunkt at vedkommende har flere personligheter og liknende "populæroppfatninger" av diagnosen, noe som faktisk ikke stemmer i det hele tatt. Det gjør det både vanskeligere for personen som har diagnosen, og kanskje for de med feiloppfatningene, å omgåes på riktige premisser. DET kan jo være litt alvorlig.
Gjest gg Skrevet 18. september 2006 #14 Skrevet 18. september 2006 Ufarliggjøring? For HVEM? For de som har lidelsen er det ikke så morsomt at folk tror de har multiple personligheter akkurat. For å ikke nevne deres familie og venner. Det er veldig synd at diagnoser blir utvannet. Hvordan skal folk vite hvem som faktisk er deprimerte, og hvem som bare sier det fordi de er litt lei seg..? Dette går igjen utover de som lider av depresjon. Det skulle ikke forundre meg om råd som "bare kom over det, det er da ikke så vanskelig" henger sammen med at folk misbruker deppa-ordet.
Gjest Emera Skrevet 18. september 2006 #15 Skrevet 18. september 2006 Ufarliggjøring? For HVEM? For de som har lidelsen er det ikke så morsomt at folk tror de har multiple personligheter akkurat. For å ikke nevne deres familie og venner. ← For de som bruker uttrykket. Det er en måte å forholde seg til problemet på det og. Og jeg tror ikke det er ment som latterliggjøring av dem som sliter under en slik diagnose. Stort sett i hvertfall.
Gjest Gjest_Frk Åberg_* Skrevet 18. september 2006 #16 Skrevet 18. september 2006 Jeg også er litt lei av at folk slenger om seg med sykdomsbetegnelser de ikke vet hva betyr. Jeg blir ikke voldsomt provosert av at noen sier at de føler seg litt schizofrene, men jeg tenker at de er litt uvitende. Lurer på om de ville tullet med det om de visste hva sykdommen går ut på. Man vanner jo også ut begrepene. Hvordan skal andre reagere på at du sier du er deprimert, når "alle" er litt deppa en gang i blant? Blir man tatt på alvor av omgivelsene når man er ordentlig syk da?
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #17 Skrevet 18. september 2006 Jeg også er litt lei av at folk slenger om seg med sykdomsbetegnelser de ikke vet hva betyr. Jeg blir ikke voldsomt provosert av at noen sier at de føler seg litt schizofrene, men jeg tenker at de er litt uvitende. Lurer på om de ville tullet med det om de visste hva sykdommen går ut på. Man vanner jo også ut begrepene. Hvordan skal andre reagere på at du sier du er deprimert, når "alle" er litt deppa en gang i blant? Blir man tatt på alvor av omgivelsene når man er ordentlig syk da? ← Det er på en måte snakk om to forskjellige ting her; det ene er å bruke ordet schizofren med helt feil innhold, fordi man tror det ligger noe annet i diagnosen enn det faktisk gjør. Det andre er å "vanne ut" diagnosebegreper ved å bruke dem i dagligspråket og om seg selv (inkludert schizofreni med feil betydning). Jeg synes det første egentlig er mer alvorlig enn det andre, fordi man på en måte "sprer" feilkunnskap om diagnosen. Greit nok at lidelsen kan arte seg på mange måter og at de fleste av oss her inne ikke ville vært i stand til å diagnostisere en person, men det er enda vanskeligere å rette opp slike mistolkninger når det er så mange som tror "tv-versjonen" av scizofreni der den syke har flere personligheter som ikke kjenner til hverandre osv er riktig og dekkende. Når det gjelder å bruke slike uttrykk til daglig og om "hver minste ting" kan det vel slå flere veier. På den ene side tror jeg det er bra at man faktisk uttrykker hvordan man føler seg, selv om man ikke er klinisk syk. I de fleste tilfelle vil det vel også framgå av konteksten hvor alvorlig (eller lite alvorlig) man mener det. Det viktigste er vel uansett at det blir tatt på alvor når noen faktisk _er_ syke. Jeg har opplevd mennesker som går skikkelig hardt inn for å avfeie at andre faktisk er langvarig deprimerte, med å si at "alle kan ha en dårlig dag", eller at "alle kan være deppa innimellom". Det er jo ikke særlig bra... Men om det skyldes at endel bruker utrykket "for ofte", at det i visse miljøer og media er mote å klage over alle grader av psykisk ubalanse, eller om vedkommende rett og slett var ute av stand til å se at andre kan være mer alvorlig syke enn en selv har vært, skal jeg ikke si for sikkert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå