Gjest Anonym akkurat nå Skrevet 15. januar 2003 #1 Skrevet 15. januar 2003 Hei! Jeg lurer på om dere kan svre meg på et kanskje dumt spørsmål. Jeg sluttet på p pillen for snart 2 måneder siden. Hadde da en syklus på ca 37 dager (fra siste mens dag til første mens dag). Første dag av siste mens var 1 januar. Mannen min og jeg var litt uheldige med prevensjonen for to dager siden (kondomen falt av i det han trakk seg ut). I hele da har jeg hatt murrende "mens smerter" i maven. Eneste forskjellen er at jeg ikke har vondt i ryggen. Nå lurer jeg på : 1)Kan dette være eggløsningsmerter (har gått på pillen i ca 8 år så jeg husker knapt hvordan det var -men mener at det var mer som en skarp smerte? 2)En venninne av meg mente at dette kan være festesmerter. Hva er det og tror dere det kan være det? 3) Tror dere at det er sannsynlig å bli gravid når kondomen falt av "i åpningen av sjeden"? Altså det kom ikke sæd annet enn helt å åpningen 1-2 cm inn. Dette er kanskje dumme spørsmål, men jeg får ikke sove. Lurer så veldig
gla Skrevet 15. januar 2003 #2 Skrevet 15. januar 2003 Spermiene vet hvor målet er, så det er (desverre?) godt mulig...
*nora* Skrevet 15. januar 2003 #3 Skrevet 15. januar 2003 Hei! Jeg lurer på om dere kan svre meg på et kanskje dumt spørsmål. Jeg sluttet på p pillen for snart 2 måneder siden. Hadde da en syklus på ca 37 dager (fra siste mens dag til første mens dag). Første dag av siste mens var 1 januar. Mannen min og jeg var litt uheldige med prevensjonen for to dager siden (kondomen falt av i det han trakk seg ut). I hele da har jeg hatt murrende "mens smerter" i maven. Eneste forskjellen er at jeg ikke har vondt i ryggen. Nå lurer jeg på : 1)Kan dette være eggløsningsmerter (har gått på pillen i ca 8 år så jeg husker knapt hvordan det var -men mener at det var mer som en skarp smerte? 2)En venninne av meg mente at dette kan være festesmerter. Hva er det og tror dere det kan være det? 3) Tror dere at det er sannsynlig å bli gravid når kondomen falt av "i åpningen av sjeden"? Altså det kom ikke sæd annet enn helt å åpningen 1-2 cm inn. Dette er kanskje dumme spørsmål, men jeg får ikke sove. Lurer så veldig Ingen spørsmål er for dumme :D 1) ja det kan være eggløsningsmerter. Disse er forskjellig fra kvinne til kvinne, noen har smerter, som menssmerter, mens andre merker det på at de er ekstra kåte, andre igjen får vondt i ryggen, mens noen merker ingenting! 2)Det kan vel også være festesmerter. Når et egg er blitt befruktet, kjenner mange at egget fester seg i livmoren. Jeg har kjent dette på de tider jeg skal ha mensen, altså ca 15 dager etter befruktning, og ca 1 mnd etter siste mens. Disse smertene er (hos meg) omtrent som menssmerter. 3)Ja, det er sannsynlig å bli gravid på den måten du nevner. Alt kan skje Råder deg til å vente iallefall til du venter mens igjen, også kan du ta en graviditets test, for å sjekke om du er gravid. Skal jeg være helt ærlig, virker det for meg som om du kanskje er litt tidlig i syklusen din, til å kunne ha eggløsning. Men den trenger jo ikke være regelmessig enda, siden du har brukt p-piller. OG- jeg er på ingen måte noen eksperter, jeg bare skriver det jeg tror, utifra min erfaring når JEG har vært gravid...
Gjest Anonym akkurat nå Skrevet 15. januar 2003 #4 Skrevet 15. januar 2003 Tusen takk for raske svar dere:) Har tre til : 1)Når er det man som regel kjenner feste smerter? 2)Er det mulig å ha eggløsning så tidlig som et par dager etter mensen er over?
*nora* Skrevet 15. januar 2003 #5 Skrevet 15. januar 2003 Tusen takk for raske svar dere:) Har tre til : 1)Når er det man som regel kjenner feste smerter? 2)Er det mulig å ha eggløsning så tidlig som et par dager etter mensen er over? 1)Jeg kjente festesmerter (som tidligere skrevet) ca når jeg ventet mensen igjen, altså ca 15 dager etter befruktning, og 1 mnd etter siste mens. 2)Jeg har aldri hørt at det kan skje, men som sagt, jeg er ingen ekspert! 3)...du glemte å skrive spørsmålet...
Gjest Zalomine Skrevet 16. januar 2003 #6 Skrevet 16. januar 2003 Joda, altså, syklusen begynner jo på første mensdag (så det er totalt feil å telle en syklus som 37 dager fra siste mensdag til først emnsdag, du skal telle fra første til første, men det er en annen sak) Dersom mensen varer i ei lita uke, så har du kommet til sånn ca dag 9 da (8-10) et par dager etter at mensen slutter, helt avhenig av hvor lang mens du har selvsagt. Varer den bare 3 dager har du jo bare kommet til dag 5.... Vel, poenget er, etter at du har sluttet på p-piller så kan du ha svært uregelmessig syklus, så det er vanskelig å si når du kan ha EL, dag 10 er vel meget mulig. I den HELT GJENNOMSNITTELIGE syklus skjer EL dag 14, 14 dager før neste mens (i en syklus på altså 28 dager). Men helt gjennomsnittelig er det ikke så mange som er. Og spesielt ikke 2 måneder etter p-pilleslutt. Jeg vil si at det ER mulig å ha EL rundt dag 10, spesielt i dit tilfelle, men at det tross alt er mer vanlig med LANGE sykluser enn KORTE etter p-pilleslutt. Kan bare si det som sagt over. Vent til du venter mens, og ta en test. Prøv å ikke tenke så altfor mye på det, for kroppen er en merkelig ting... (Vet det er umulig da, men prøv) Vips, så kommer mensen sent, uten at du er gravid. Du føler deg kjempekvalm og andre graviditetstegn dukker opp. Bare fordi du går og tenker sånn på det.... Lykke til, jeg krysser fingrene.
Kosepia Skrevet 16. januar 2003 #7 Skrevet 16. januar 2003 Hei! Jeg kan prøve å svare deg så godt jeg kan Du sier du hadde første mensdag 1.januar. Da er du på dag 16 i dag. Jeg lurer litt på en ting. Hadde du en syklus på ca 40 dager når du gikk på pilla? Eller var det sist syklus etter pilleslutt? Ja.. også regner man syklus ut fra den første dagen man blør når man får mens. Fredagsbarn: skjønner ikke helt det du sier at om du blør i 7 dager så er du på dag 9? Du er jo på dag 7 i syklusen da... Kan ikke legge på ekstra dager Ok.. så litt svar på spørsmålene 1. Ja, det kan absolutt være eggløsning. Etter p-pille slutt kan det ta mange sykluser før man kommer inn i en normal syklus på cac 28-30 dager. Noen har også lengre sykluser. De fleste har eggløsning ca 14 dager FØR mensen kommer. Hvor lang tid dette er fra dag 1 kommer ann på hvor mange dagers syklus du har. Jeg synes også det er litt tidlig for eggløsning i følge syklusen din, men nå skal det sies at kroppen blir litt forvirret etter at den slutter med pillene... Slik at eggløsningen kan komme på ulike tidspunkt noen måneder før den stabiliserer seg. 2. For det første er det de færreste som kjenner til disse festesmertene. Men noen gjør det jo Igjen kommer det ann på hvor i syklusen du er. Men jeg ville nok tippet på at det var eggløsning fremfor festesmerter. Slik jeg har forståt det så får man festesmerter når egget graver seg ned i livmoren, noe som kan oppstå ca 1 uke etter eggløsning. 3. Ja, jeg vil tro at sædcellene kan finne veien oppover da 4. Angående når man kan ha eggløsning: Tja.. Jeg vet faktisk ikke om det er mulig å ha det så tidlig.. Egget skal jo produseres og slippes. Har ikke hørt om noen som har hatt så korte sykluser... Har hørt om de som har eggløsning på ca dag 10. Nei, ta en test når du forventer mens. Det er eneste måten å være helt sikker Ønsker deg lykke til! Enten du vil eller ikke vil bli gravid
Gjest Gjest i dag Skrevet 16. januar 2003 #8 Skrevet 16. januar 2003 Hei! Ut fra hva du forteller så hadde jeg omtrent samme type smerte/murringer/kvalme osv. et par mnd. etter jeg sluttet på p-piller. Hadde gått på dem i en del år, og var kjempe-happy, trodde jeg var gravid.... Men det var bare kroppen min som "stabiliserte seg" etter mange år med tilførte hormoner. Ta en test, men ikke bli overrasket om den er negativ.... Vi brukte ingen beskyttelse, da vi håpet på en snarlig graviditet, men til tross for iherdig innsats, har vi ikke kommet i mål enda. Men dette varierer så veldig fra person til person! Ta en test når du venter mens, så får du nok svaret! Lykke til, uansett hva slags utfall det blir!
Gjest Zalomine Skrevet 16. januar 2003 #9 Skrevet 16. januar 2003 Fredagsbarn: skjønner ikke helt det du sier at om du blør i 7 dager så er du på dag 9? Du er jo på dag 7 i syklusen da... Kan ikke legge på ekstra dager La meg gjenta det jeg skrev da: "Dersom mensen varer i ei lita uke, så har du kommet til sånn ca dag 9 da (8-10) et par dager etter at mensen slutter". Et par dager etter at mensen slutter! Altså, to dager etter at mensen slutter er dag 9, derosm mensen varer i 7 dager, sant? Mensen slutter da dag 7, som du sier, og to dager senere er dag 9. Dette formulerte jeg på den måten fordi hun lurte på om det var mulig å ha EL så tidelig som et par dager etter at mensen slutter. Dersom man har litt lang mens vil altså "et par dager etter at mensen slutter" fort komme opp irundt dag 8-10, og da KAN man ha EL, som jeg skrev lengre ned i teksten. Altså, jeg la på et par dager fordi hun snakket om "et par dager etter at mensen slutter", og da MÅ man jo legge til et par dager for å komme til den dagen hun snakker om Forvirring oppklart, Kosepia?
Kosepia Skrevet 16. januar 2003 #10 Skrevet 16. januar 2003 Hihi Må bare beklage jeg da :oops: jeg er visst ikke helt med for tiden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå