Gå til innhold

GOURMET

Gjest FRUSTRERT FRUE

Anbefalte innlegg

Gjest FRUSTRERT FRUE
Skrevet

Hei!

Jeg har nettopp blitt vervet med i en gourmetklubb med 12 damer rundt 40 år. hver av oss har alle til middag 1 gang hver 6 uke og neste gang er det min tur.

man skal servere 3 retter med drikke til. Alt skal danderes pent og serveres på tallerken.

Jeg er ingen stor kokk og vil gjerne ha forslag til forrett, hovedrett og dessert som kan lages enkelt og lekkert. Gjerne også vinforslag!

Trenger å være ute i god tid, for jeg må jo prøve å lage rettene en gang på forhånd også.

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kamskjell til forrett er godt, enkelt og litt fancy. Til dessert ville jeg ha valgt noe som f.eks chilibakt ananas eller kombinasjonen sjokolade og chili som er veldig spennende. Oppskrifter har jeg ikke for hånden, men det burde ikke være noe problem å google. Til hovedrett passer det kanskje med lam siden det er sesong? Du kan jo lage noe av lammefilet.

Skrevet

Forrett: kremet gresskarsuppe, eller skogsoppsuppe. Tørr sherry vil nok fungere bra til.

Hovedrett: Ovnsbake lammeskanker med rotgrønnsaker og sellerirot og hvitløkspotetmos. Har ikke noe rødvinsforslag i hodet, men bruker fyldig fransk selv.

Dessert: Fyldig mørk sjokoladekake med to sauser, bringebærcoulis og pasjonsfruktcoulis, melisdryss og kanskje noe fruktbiter dyppet i sjokolade som pynt på tallerken. Må serveres med portvin. ;)

Ellers er mitt råd å planlegge NØYE, som regel er det timingen som slår sprekker når man lager gourmetmat til mange! Husk å varme tallerkene du skal bruke, så blir ikke maten du legger opp kald før den når bordet!;)

Forøvrig har Gastronomisk institutt i Stavanger gitt ut en fin kokebok, "mat og vin i utsøkt harmoni" (?) som har fine oppskrifter OG vinforslag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...