Gjest Kattepasser Skrevet 18. september 2006 #1 Skrevet 18. september 2006 En venn av meg tok i mot en kattunge som bare var cirka fire uker. Grunnen til at han gjorde det var at noen kom på døra hans med kattungen og sa at om ikke han tok i mot henne, så ville hun bli avlivet. Hun hadde nettopp lært å spise selv, så kanskje hun var yngre. Hun var ikke større enn et garnøste. Nå er hun cirka 5 mnd og følger etter han overalt. Hvis han skal på butikken kan han ikke slippe henne ut, for da følger hun etter han. Det virker som om hun er sterkt knyttet til han, mer enn normalt? Jeg forstår at hun burde fått være hos moren sin og blitt sosialisert og trygg mye lenger, men alternativet var avlivning. Hun får kattemat, både kuler og boksmat men han har dårlig råd så han kjøper den billigste kattematen. Han ga henne også vanlig melk, men jeg sa at katter tåler melk dårlig. Stemmer det? Trenger hun noe ekstra kosttilskudd? Hva kan man gi henne av vanlig mat? Jeg tenker på egg, lever, tran, kokte grønnsaker osv. Hun er begynt på p-piller nå, men han har ikke hatt råd til å gå til dyrlegen så han fikk fire piller av en venn. Men skal en fem mnd gammel kattunge ha p-piller for voksne katter? Er det bivirkninger ved bruk av p-piller som f.eks forstoppelse eller diare? Hun har heller ikke fått markkur ennå. Hva må man tenke på når man har en katt og spesielt en kattunge?
Gjest gjest1 Skrevet 18. september 2006 #2 Skrevet 18. september 2006 En kattunge skal ikke tas fra moren sin så tidlig. Men akkurat denne pusen var kanskje heldig som fikk en eier som tok seg av henne? Nå vet ikke jeg hva alternativet hadde vært for denne pusen, men historiene om både forlatte katter og "egenhendige" avlivning av uønskede kattunger er mange. Når det gjelder mat er ikke den billigste kattematen fra Rema og dess like det beste. Men det er faktsik godkjent som dyrefor, og er neppe til direkte skade for katten. Og om han har fisk eller kjøtt til middag kan jo godt pusen få litt av det? Min spiser ihvertfall med god appetitt både middagsrester, pizzaskorper, rosiner og jordbær. Om katten regarer på noe vil det fort vises på avføringen. Jeg har aldri hatt hunnkatt, så p-piller for katt har jeg ikke den fjerneste aning om. Men i lengden er det kanskje enklere å få henne sterilisert? Jeg gir min katt markkur 1-2 ganger i året. Men han er utekatt, som jakter og spiser det meste han kommer over. I tillegg bør katter vaksineres årlig. "Min" pus flyttet inn her selv, og jeg antar at han var ca 1 1/2 -2 år da han kom. Han følger etter oss som om han var en hund når vi er ute og blir gjerne med på butikken en tur. Det er klart at man forplikter seg ved å ta på seg ansvaret for et dyr. Men det er ikke alltid man kan gi de helt optimale forholdene. Men om katten vokser og trives, er sunn og frisk, får kos og omsorg, er det kanskje ikke noen stor krise om hun spiser billig boksmat?
Gjest beekeeper Skrevet 18. september 2006 #3 Skrevet 18. september 2006 En venn av meg tok i mot en kattunge som bare var cirka fire uker. Grunnen til at han gjorde det var at noen kom på døra hans med kattungen og sa at om ikke han tok i mot henne, så ville hun bli avlivet. Hun hadde nettopp lært å spise selv, så kanskje hun var yngre. Hun var ikke større enn et garnøste. Nå er hun cirka 5 mnd og følger etter han overalt. Hvis han skal på butikken kan han ikke slippe henne ut, for da følger hun etter han. Det virker som om hun er sterkt knyttet til han, mer enn normalt? Jeg forstår at hun burde fått være hos moren sin og blitt sosialisert og trygg mye lenger, men alternativet var avlivning. Hun får kattemat, både kuler og boksmat men han har dårlig råd så han kjøper den billigste kattematen. Han ga henne også vanlig melk, men jeg sa at katter tåler melk dårlig. Stemmer det? Trenger hun noe ekstra kosttilskudd? Hva kan man gi henne av vanlig mat? Jeg tenker på egg, lever, tran, kokte grønnsaker osv. Hun er begynt på p-piller nå, men han har ikke hatt råd til å gå til dyrlegen så han fikk fire piller av en venn. Men skal en fem mnd gammel kattunge ha p-piller for voksne katter? Er det bivirkninger ved bruk av p-piller som f.eks forstoppelse eller diare? Hun har heller ikke fått markkur ennå. Hva må man tenke på når man har en katt og spesielt en kattunge? ← Ikke gi kattungen p-piller enda, den er ikke kjønnsmoden. Den bør ikke drikke melk siden det er laktose i det, og den kan få diare av det. Det beste er å gi den laktosefri melk om du i det hele tatt skal gi den melk. Sett frem en skål med vann, det holder lenge. Siden den er så liten, kan du kjøpe morsmelkerstatning på dyrebutikk, men siden han hadde dårlig råd, er vel det utelukket. Jeg har tatt imot en så liten kattunge, og den ble fryktelig avhengig av meg, og jeg merket at det preget henne. Jeg ville anbefale å legge ut annonser/henge opp lapper og gi den bort. Det er sikkert noen som vil ha en liten kattunge, og det virker som om han ikke har råd til å ha kattunge eller? Den krever sitt økonomisk også! Markkur bør den ha ganske ofte når den er kattunge, der blir det også ekstra utgifter..
Gjest gjest1 Skrevet 18. september 2006 #4 Skrevet 18. september 2006 Så lenge katte spiser det den skal ha trenger den ikke morsmelkerstatning. At hun dilter etter han er forståelig, han er jo "mamma'n" hennes Husk bare på å gi markkur. En pakke koster ca 70 kr
Gjest Kattepasser Skrevet 18. september 2006 #5 Skrevet 18. september 2006 Takk for svar. Hun får middagsrester og fisk når jeg er der i alle fall. Jeg hjelper han med kattungen etter at jeg nettopp har flyttet tilbake til hjembyen så det økonomiske med sterilisering, markkur osv skal jeg klare. Han kan også bidra med litt, men ikke med alt. Jeg skal også kjøpe et reisebur til henne slik at hun blir vant til å være i bur og man kan ta henne med på f.eks fly. Hun trenger vel også vaksiner? Da jeg snakket med dyrlegen sa dyrlegen at hun kunne begynne med p-piller nå. Men hvis det ikke er riktig, må hun være innekatt en stund til. Hun har en liten hage der hun pleier å leke i buskene. Dyrlegen sa at det varierer når en katt får løpetid. Når mener dere at en katt er kjønnsmoden? Det kan være for sent hvis vi ikke oppdager at hun har løpetid, og et kull med kattunger er ikke ønskelig. Nabokatten er en diger hanne og han er allerede i hagen og venter på at hun skal bli kjønnsmoden men hun bare freser og virker ikke interessert.
Gjest Kitten Skrevet 18. september 2006 #6 Skrevet 18. september 2006 Min katt ble kjønnsmoden da hun var 6 1/ 2 mnd, men vet at noen ikke blir det før de nærmer seg året. Du skriver at dyrlegen har sagt hun kan begynne med p- piller, da er det bare å begynne. Dere kan jo gi henne p- piller frem til dere får sterilisert henne. Lykke til med den lille!
Gjest beekeeper Skrevet 18. september 2006 #7 Skrevet 18. september 2006 Da jeg snakket med dyrlegen sa dyrlegen at hun kunne begynne med p-piller nå. Men hvis det ikke er riktig, må hun være innekatt en stund til. Hun har en liten hage der hun pleier å leke i buskene. Dyrlegen sa at det varierer når en katt får løpetid. Når mener dere at en katt er kjønnsmoden? Jeg har hørt mye forskjellig egentlig, men det er nok en del måneder igjen før den er kjønnsmoden. Les litt mer her: kastrering lykke til
Lilith Skrevet 18. september 2006 #8 Skrevet 18. september 2006 Jeg synes vennen din (og du!) høres ut som snille og fornuftige mennesker, og er sikker på at katten blir tatt godt hånd om Sterilisering, vaksinering og markkur er viktig - dette kan du snakke med dyrlegen om. Ellers synes jeg dere bør revurdere å kjøpe 'ordentlig' fôr fra dyrebutikken - det blir faktisk billigst i lengden, ettersom katten vil spise mindre av dette fôret og det dermed varer lengre. Katten trenger heller ikke melk, bare tilgang til friskt vann. Heldige pusen! Lykke til videre
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #9 Skrevet 18. september 2006 Markkur kan dere kjøpe reseptfritt på apoteket, katten kan ha fått mark fra moren sin, så hun har godt av en kur. Ellers ville jeg også kjøpt en sekk med kattungefôr fra dyrebutikk (eller via olivers.no), det er bedre og mye drøyere fôr, så det blir ikke dyrt i det hele tatt i praksis, selv om det er dyrere i innkjøp. Angående melk tror jeg faktisk små kattunger tåler litt vanlig melk, men som de aller fleste andre dyr mister de evnen til å bryte ned laktose ganske tidlig (når de ikke drikker melk fra moren og dermed ikke har behov for det). Derfor bør dere ikke fortsette å gi katten melk nå. Kjøp evt laktoseredusert melk/geitmelk/kattemelk for kosens skyld. Katter som er tatt for tidlig fra moren kan få atferdsforstyrrelser. Samboern min hadde en kattunge da han var barn, som trolig var tatt for tidlig fra moren. Den suttet intenst på hud og klær. og fulgte etter folk ved enhver anledning. En dag hadde den nok fulgt etter noen fremmede og rotet seg bort Men "friske" katter kan også være slik til en viss grad; katten vår blir gjerne med oss på tur... jeg ville sett det an til den ble voksen, først da kan man si noe sikkert om den er "unormal" eller ei. Det er jo ikke sikkert det blir noe problem.
Gjest beekeeper Skrevet 18. september 2006 #10 Skrevet 18. september 2006 Katter som er tatt for tidlig fra moren kan få atferdsforstyrrelser. Samboern min hadde en kattunge da han var barn, som trolig var tatt for tidlig fra moren. Den suttet intenst på hud og klær. og fulgte etter folk ved enhver anledning. En dag hadde den nok fulgt etter noen fremmede og rotet seg bort Men "friske" katter kan også være slik til en viss grad; katten vår blir gjerne med oss på tur... jeg ville sett det an til den ble voksen, først da kan man si noe sikkert om den er "unormal" eller ei. Det er jo ikke sikkert det blir noe problem. ← Med min katt gikk det helt greit, men jeg merket fort at det var veldig mye arbeid med den i forhold til andre kattunger. Den var veldig krevende, og ble knyttet til meg på en veldig rar måte! Den stolte på en måte ikke på andre enn meg, og jeg var den eneste som fikk kose med den. Dette gikk heldigvis over etter en periode, men det var litt slitsomt. Den mjauet også konstant, hele tiden. Og den var veldig bråkjekk i forhold til andre katter og biler o.l. Det er sikkert veldig forskjellig fra katt til katt, men man får nok en helt ålreit katt selv om den blir litt preget av å ha blitt tatt fra mamman sin så tidlig.
Gjest Kattepasser Skrevet 18. september 2006 #11 Skrevet 18. september 2006 Takk for svar. Jeg vet at det i lengden er bedre å gi kattungen kattemat som er kjøpt hos dyrebutikk eller veterinær. Jeg har lest litt her om katter før og kattepus spiser og spiser... Hun er nok litt spesiell, for hun har jo ikke hatt søsken å leke med og ingen mor som fikk tid til å oppdra henne, så hun tror at mennesker er søskenflokken som hun kan rase villkatt med. Hun finner på alt mulig tull og krever mye oppmerksomhet bortsett fra når hun sover. Jeg vet at kattunger er lekne, og har hatt katt for 25 år siden men de var ikke i nærheten av hvor vill og spretten hun kan være. Hun kan finne på å gjemme seg og plutselig hoppe fram slik at man nesten blir sjokkskadet. Hun er veldig morsom, men skal være med på alt og følger med alt man gjør.
Gjest beekeeper Skrevet 18. september 2006 #12 Skrevet 18. september 2006 Takk for svar. Jeg vet at det i lengden er bedre å gi kattungen kattemat som er kjøpt hos dyrebutikk eller veterinær. Jeg har lest litt her om katter før og kattepus spiser og spiser... Hun er nok litt spesiell, for hun har jo ikke hatt søsken å leke med og ingen mor som fikk tid til å oppdra henne, så hun tror at mennesker er søskenflokken som hun kan rase villkatt med. Hun finner på alt mulig tull og krever mye oppmerksomhet bortsett fra når hun sover. Jeg vet at kattunger er lekne, og har hatt katt for 25 år siden men de var ikke i nærheten av hvor vill og spretten hun kan være. Hun kan finne på å gjemme seg og plutselig hoppe fram slik at man nesten blir sjokkskadet. Hun er veldig morsom, men skal være med på alt og følger med alt man gjør. ← så fint!
Caramia Skrevet 25. september 2006 #13 Skrevet 25. september 2006 Bare et lite ekstra punkt: Hvis katten spiser mye matrester må du/dere passe på at maten ikke er for salt. Katter skal ikke ha så mye salt, og ettersom mennesker ofte bruker mye salt i matlagingen er dette noe man burde være oppmerksom på. Høres ut som om pus har fått et kjærlig hjem, lykke til med oppdragelsen
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #14 Skrevet 30. september 2006 Ikke gi kattungen p-piller enda, den er ikke kjønnsmoden. ← Katter kan bli kjønnsmodne ved 5-6 måneders alder.
liv Skrevet 30. september 2006 #15 Skrevet 30. september 2006 Katter kan bli kjønnsmodne ved 5-6 måneders alder. ← ja og noen før! katta til sjefen fødte kattunger da hun var 6 mnd og det tar jo litt tid før ungene kommer ut og!
Gjest beekeeper Skrevet 30. september 2006 #16 Skrevet 30. september 2006 Hjelp! Jeg merket nå at jeg har sett feil.. Jeg trodde katten var 4 uker, ikke 5 måneder!! Unnskyld!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå