Gå til innhold

Hvor mye gir man i månedslønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn av ren nysgjerrighet: Hvor mye er det vanlig å gi i månedslønn/ukelønn til en 15-årig gutt/jente?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

15 år og fortsatt ukelønn? Han bør være lagergutt på en dagligvare butikk

Skrevet

trur jeg fikk 100 kr uka..

(men det er 8 ar siden)

Skrevet
Sånn av ren nysgjerrighet: Hvor mye er det vanlig å gi i månedslønn/ukelønn til en 15-årig gutt/jente?

Kommer helt an på hva månedslønnen skal dekke. Jeg fikk 1000kr i mnd. Skulle dekke busskort (380kr), mobiltelefon, klær osv.

Skrevet
15 år og fortsatt ukelønn? Han bør være lagergutt på en dagligvare butikk

Eller avisbud.. Myndig om 3 år. Bør helt klart begynne å bidra litt økonomisk til sitt eget forbruk ja...

Skrevet

Min trettenåring får hundre kroner uka nå, mot at hun vasker badet her hjemme hver uke. Femtenåringer bør enten jobbe hjemme eller ute, ja, helt enig.

Skrevet

Min 15-åring får 400 kr i mnd samt at jeg dekker mobilabonnement og busskort.

Skrevet

Mine døtre hadde faste oppgaver hver uke, samt muligheter for tillegg. Den ene jobbet ved siden av, og da ble det mer å tjene på den andre.

ingen fikk betaling uten å gjrøe noe!

Skrevet

Min 13 åring får også 400 pr mnd, men har faste plikter. Dessuten skal noen av pengene spares.

Skrevet

Jeg fikk 1200,- pr mnd. Det skulle dekke alt: klær, fornøyelser osv.

Dette er 17 år siden... Skulle tro "taksten" var gått litt opp siden da?

Jeg ville lagt meg på 2000,- . Da må hun dekke alt selv, og selvfølgelig bidra med faste oppgaver hver uke (eks. vaske bad, ta oppvaskmaskin, påstarte middag en dag eller to... el.l.)

Lykke til!

Skrevet

Glemte å si at jeg pleide å lage midddag (enten hele eller sette på poteter hver dag) og vaske badet en gang i uken.

Skrevet

Han har ingen faste plikter knyttet opp mot lommepengene.

Jeg ønsker ikke å gi ham penger for å gjøre ting i huset. Vi er faktisk to som bor her og han må bidra med sitt. Ingen betaler meg ;)

Skrevet

Har du satt noe "tak" på hvor mye h*n får bruke pr mnd? Ja, sånn at du ikke sitter med ei mobilrening på 6000,- mener jeg...

Skrevet (endret)
Har du satt noe "tak" på hvor mye h*n får bruke pr mnd? Ja, sånn at du ikke sitter med ei mobilrening på 6000,- mener jeg...

Aldri i verden om jeg hadde turt å gi en tenåring et mobilabonnement til fritt bruk ;)

Neida, poden har YoungTalk abonnement. Da vet han at han har 200 kr til rådighet i måneden. Forøvrig så har vi Trådløs familie så da er det gratis å ringe hverandre.

I tillegg så har vi fasttelefon.

Der har han lov til å ringe for 50 kr i måneden til andres mobiler. Det er kun til meg, søsteren og faren som det ikke er begrensninger. Dersom han ringer for mer så må han dekke det selv.

Endret av Persille
Skrevet

Jeg fikk 500,- i mnd da jeg var 15 (er kjapt blitt 12 år siden).

Da lagde jeg middag 5 dager i uka siden jeg kom hjem først. Ellers litt oppvask innimellom.

Jobbet også i helger med å servere og tjente mine egne kroner der. Det la ikke mamma og pappa seg opp i.

Mobil var ikke noe problem for det hadde jeg ikke før jeg var 18 ;)

De har omtrent samme for lillebror (14) i dag som fortsatt bor hjemme, men han får dekt et young talk abb i tillegg. Han har også en liten jobb og har rundt 1000,- i mnd for den.

Klær har vi fått, men ekstra fornøyelser har vi mått betale selv ofte.

Lillebror må spare endel av pengene han tjener til lappen og må betale den selv.

Skrevet

Syntes 400-500 høres bra ut som en mnd. lønn jeg. Og da skal de inni denne lønnen holde styr på rommene, skittentøy, badet sitt og de skal komme hjem til avtalt tid, og selvsagt ikke skulke skolen.

Om de trenger noe ekstra så dekker jeg heller det enn at de går med for mye penger på seg. Går fort i brus og skoleboller og annet tull. Vil også heller legge inn litt penger på sparekonto enn at de sløser bort pengene.

Gjest Madam Felle
Skrevet (endret)
Jeg fikk 1200,- pr mnd. Det skulle dekke alt: klær, fornøyelser osv.

Dette er 17 år siden... Skulle tro "taksten" var gått litt opp siden da?

Jeg ville lagt meg på 2000,- . Da må hun dekke alt selv, og selvfølgelig bidra med faste oppgaver hver uke (eks. vaske bad, ta oppvaskmaskin, påstarte middag en dag eller to... el.l.)

Lykke til!

Så har man 3 barn, må man ut med 6000 hver måned fordi barna skal ha 2000 hver? Den dagen jeg måtte gi mine barn 2000 hver eneste dag, er den dagen ejg var blitt så senil at jeg ikke visste hva penger var.

Har de et så stort forbruk, får de jaggu meg skaffe seg en jobb. Det er ikke min jobb å sørge for at de blir shoppegal ol. Jeg har ikke 2000 å bruke på meg selv i måneden, så hvorfor skulle da mine barn ha den muligheten. Jeg jobber ikke og sliter for at de skal kunne blåse bort pengene.

Det er noe som heter å lære de å ta ansvar for eget forbruk også, og mine hadde fått maks 100 kr uken.

Og en annen ting, det ville faktisk vært billigere å skaffe en hushjelp, og da ville hun tatt hele huset for mindre betalt. Man behøver ikek sy puter under armene på barna.

Endret av Madam Felle
Skrevet

Da jeg var 15 fikk jeg ikke ukelønn, siden jeg skulle flytte hjemmefra da jeg ble 16 så var det viktig for meg å vise at jeg greide meg selv. At jeg hjalp til hjemme var en selvfølge for meg. Fikk et kontaktkort og blader av og til, men ellers greide jeg meg på egne opptjente midler..

Jeg er imot lommepenger etter konfirmasjonsalderen, da er det sjeldent problemer med å få seg jobb som lagerhjelp på butikk, eller skrive frilans i avis.. Veldig mange lokalaviser blir veldig glade for stoff som ungdom skriver for ungdom for eksempel.

Skrevet

Vå 13 åring får også 100,- i uka.Hennes plikter er å rydde av bordet etter middag, hjelpe lillebror med lekser av og til, tømme oppvasmaskinen innimellom og selvsagt holde sitt eget rom i orden. I blant får hun litt ekstra om hun har gjort veldig mye (som f.eks. ta med lillesøster på tur i et par timer på lørdags formiddag.) I tillegg betaler vi Young Talk og månedskort på bussen. Selv om hun har faste plikter forventer vi at hun kan gjøre andre ting innimellom uten å skulle ha ekstra for det., noe hun også gjør ;)

Hun er også iblant hos en eldre nabo og hjelper til der med husarbeid og tjener godt på det.

Skrevet

Jeg er imot lommepenger etter konfirmasjonsalderen, da er det sjeldent problemer med å få seg jobb som lagerhjelp på butikk, eller skrive frilans i avis.. Veldig mange lokalaviser blir veldig glade for stoff som ungdom skriver for ungdom for eksempel. 

Ungdommene våre har en jobb, nemlig skolen. Den går foran alt annet.

Nå som min akkurat har startet på videregående så ser jeg faktisk at han ikke har mulighet for å jobbe ved siden av. Han har hverken tid eller kapasitet.

En annen ting er at det er ikke lett for en som er under 18 år å få seg jobb. Da bør du kjenne noen som kjenner noen...

Jenter kan alltids tjene seg noen kroner som barnevakt, men jeg er ikke helt sikker på hvordan er gutt ville ha blitt mottatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...