Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet?

Jeg har en hjemmeside som jeg ikke lenger får opp. Kan jeg flytte denne over til en annen hjemmeside? Og må jeg da flytte den til et webhotell?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et webhotell er en tjeneste som tilbyr "hosting" av hjemmesider m.m. I stedet for at du setter opp f.eks. web- og mailservere selv, så leier du plass hos en tilbyder som da helst gjerne tilbyr en høy grad av oppetid. Et større webhotell har en serverpark med rutiner for backup og sikkerhet.

Et vanlig webhotell gir deg litt flere tilbud enn en gratistjeneste, ikke bare har du en webserver, men du har gjerne også mulighet for å bruke serverside scripts og databaser - som oftest PHP og MySQL dersom maskinen kjører Unix og en Apache-server, eller ASP og Access dersom maskinen har en Microsoft-plattform - men du har gjerne mulighet for SSH og SSL med sikkerhetssertifikater. I tillegg har du selvsagt også tilgang til en POP3- og en SMTP-server for mottak og sendig av epost, og en FTP-server for overføring av filer. Et visst antall subdomener følger også gjerne med, samt en god del større plass og en høyere grense for båndbredde. Tilbudet varierer både med pris og med tilbyder.

For å kunne benytte deg av et webhotell av en slik type, så må du registere et domene. Selve registreringen er det firmaet som driver webhotellet som gjør for deg. Du betaler for leie av webhotell og domene på forskuddsvis årlig basis (ofte er prisen angitt som en månedlig avgift).

Selvsagt kan du flytte websidene dine til et webhotell. Dette er en langt bedre løsning enn å la dem ligge på en reklameinfisert og ustabil gratistjeneste med dårlig plass og store begrensninger på benyttet båndbredde. Et webhotell er ikke gratis, men prisene burde være mer enn overkommelig for de fleste.

Personlig besøker jeg sjelden hjemmesider som ligger på enkelte gratisservere uten å sette nettleseren i høy beredskap , eksempelvis MySpace, GeoCities, Freewebs, BlogSpot og dets like. Ikke bare oser slike steder av useriøsitet når det kommer til innhold, men de er også infisert av trackere, spyware og annet skit. Har du noe seriøst å meddele, og er innstilt på å gjøre tingene så profesjonellt og ordentlig som mulig, så skaffer du også en skikkelig plass å legge sidene dine.

Skrevet

Ok. Tusen takk for svar.

Det var en del ord der som jeg ikke skjønte bæret av, men jeg forstod ihvertfall at jeg bør flytte siden min over. Jeg har et enkeltmannsforetak som jeg skriver om på denne hjemmesiden, så jeg bør nok flytte over.

Men er det enkelt? Klarer jeg selv å flytte den over? Er ikke så veldig datakyndig.

Skrevet

Først og fremst må du laste ned de filene som ligger på det andre nettstedet (og slette dem fra serveren når du er klar til å bytte). Dette gjør du ved å bruke en FTP-klient.

Når plassen på webhotellet er klart, så kan du laste filene opp der (via FTP-klienten).

Skrevet

Jeg tror dette blir for vanskelig for meg, men takk for svar. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...