Gå til innhold

Human Etisk forbund og Sosialhumanister

Gjest soshum

Anbefalte innlegg

Hva består forskjellen mellom Human Etisk forbund og Sosialhumanister i?

Er det to ulike livssyn eller er det andre ting som skiller dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva består forskjellen mellom Human Etisk forbund og Sosialhumanister i?

Er det to ulike livssyn eller er det andre ting som skiller dem?

Jeg er ikke sikker, men jeg får inntrykk av at Sosialhumanistene er mer åpne for en personlig religiøs søken enn det Human-Etisk Forbund er. Sosialhumanisteme minner mest om en radikal gren av unitarismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra human.no

Hva er humanetikk?

Humanetikk er et livssyn som tar utganspunkt i mennesket selv. Fordi humanetikken ikke regner med at det finnes noen gud, er det ikke en religion. Humanetikken har som mål at vi mennesker skal leve gode liv og vise ansvar for hverandre og for kommende generasjoner. Vår etikk er rettet mot det målet. I mellommenneskelige forhold understreker vi betydningen av gjensidighet og toleranse. Toleransen har imidlertid også sin grense.

Et humanistisk livssyn

Dette livssynet kalles også humanisme. Et livsssyn, enten det er religiøst eller ikke, vil omhandle vårt forhold til virkeligheten.

Etikk

Det humanistiske livssynet har som utgangspunkt at livet på jorda er det eneste vi har. Det er mennesket selv som har ansvar for sitt eget liv, for andre mennesker og for hele kloden.

Virkelighetsoppfatning

Humanister ser det som "menneskets lodd" å måtte leve med usikkerhet når det gjeder de store spørsmålene om vår menneskelige eksistens. Vi vet ikke noe sikkert om hvorfor vår kosmiske utvikling kom i stand, om det er noen hensikt eller styring med utviklingen, eller hva som er menneskets plass i denne sammenhengen. Vår erkjennelse om disse spørsmålene utvides imidlertid stadig og utgjør spennende utfordringer for vitenskapen og for den enkelte.

Det humanistiske livssynet legger vekt på at mennesket selv må skape mening i sitt liv og selv - alene eller i fellesskap med andre - ta ansvar for moralske avgjørelser. Dette ansvaret må mennesket selv bære.

fra livssyn.no (sosialhumanistene)

Sosialhumanistene (tidligere Sekulært fellesskap)

er en organisasjon hvor medlemmene bygger sitt livssyn og sin etikk på medmenneskelighet, personlig erfaring, egen kritisk tenkning og en oppfatning av verden og tilværelsen som har støtte i vitenskapelige metoder og resultat.

Sosialhumanistene setter fokus på selve individet og dets tro på menneskets frie vilje, likestilling, og et samfunn som utvikles i pakt med naturens ressurser og tåleevne. Sosialhumanistene vektlegger at argumentasjon omkring livssyn baserer seg på empiri, saklighet og vitenskapelighet

Jeg tolker det som om de er to organisasjoner som stort sett står for de samme tingene. Men human-etisk forbund legger muligens mer vekt på etikk og moral, mens sosialhumanistene legger mer vekt på vitenskap.

Endret av ayrabeth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er sosialhumanister en utbrytergruppe fra humanetisk forbund?

Det er slik jeg har forstått det, at de har oppstått som en motreaksjon mot Humanetisk forbund. Jeg kjenner en som har vært med siden de startet opp, og hans innvendinger mot HEF er at de er "litt høyrevridde", lite tolerante og mest opptatte av slå seg selv på brystet. De tråkket særdeles kraftig i salaten da de for noen år tilbake hetset muslimer og kritiserte dem utifra et syn om at muslimer er eneste stor homogen gruppe. Den saken vekket jo stort rabalder innad i HEF, og delte dem nærmest i to poler. HEF i dag fremstår nok som noe helt annet enn det som var grunnleggerens intensjoner.

Det er mulig Sosialhumanistene forsøker å fange opp dette.

Sosialhumanistene virker nå i alle fall adskillig mer nyanserte i sin debatt og inkluderende overfor andre livssyn enn HEF. Dessuten plasserer de seg nok lengre til venstre politisk sett. Sosialhumanistene er utenom alt dette også en miljøforkjemper.

Det eneste negative jeg kan si om Sosialhumanistene må være at de ikke direkte er en sterk representant for den gjengse nordmann. De fleste sosialhumanistene tror jeg er venstrevridde intellektuelle akademikere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det da at livssynet er omtrent det samme, men at de har forskjellig politisk utgangspunkt? Er det riktig at de er mer tolerante enn HEF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det da at livssynet er omtrent det samme, men at de har forskjellig politisk utgangspunkt? Er det riktig at de er mer tolerante enn HEF?

I et tidligere innlegg her hevdes det at høyre i denne sammenhengen er sv/ap.

Det er neppe uklart at når det snakkes om høyre og venstre, så er det politiske fløyer.

Langt til høyre finner vi Frp, og jeg tror nok det er mange frp-sympatisører blant HEFs medlemmer.

Jeg har selvfølgelig ikke statistikk til å underbygge denne påstanden, men jeg er ikke alene om dette synet. Jeg vet selvfølgelig heller ikke hvordan det står til hos sosialhumanistene, men det er trolig ikke noen bombe at de fleste i den leiren ligger politisk til venstre, og kan nok fint omtales som sosialdemokrater.

Satt opp mot HEF er de da liberale, og den politiske betegnelsen på dette er å ligge til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et tidligere innlegg her hevdes det at høyre i denne sammenhengen er sv/ap.

Det er neppe uklart at når det snakkes om høyre og venstre, så er det politiske fløyer.

Langt til høyre finner vi Frp, og jeg tror nok det er mange frp-sympatisører blant HEFs medlemmer.

Jeg har selvfølgelig ikke statistikk til å underbygge denne påstanden, men jeg er ikke alene om dette synet. Jeg vet selvfølgelig heller ikke hvordan det står til hos sosialhumanistene, men det er trolig ikke noen bombe at de fleste i den leiren ligger politisk til venstre, og kan nok fint omtales som sosialdemokrater.

Satt opp mot HEF er de da liberale, og den politiske betegnelsen på dette er å ligge til venstre.

Et typisk medlem i hef er en kvinne i 30-årene som er lærer og stemmer sv. Tidligere liberalister som ble sparket ut av frp er nok også oftere humanister enn andre. Frp-ere generelt er nok ikke det. Jeg tipper også at du finner mange som stemmer venstre.

Men nå er hef en partipolitisk uavhengig organiasjon, selv om flertallet av medlemmen nok faller ned på den venstre siden av politikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et typisk medlem i hef er en kvinne i 30-årene som er lærer og stemmer sv. Tidligere liberalister som ble sparket ut av frp er nok også oftere humanister enn andre.  Frp-ere generelt er nok ikke det. Jeg tipper også at du finner mange som stemmer venstre.

Men nå er hef en partipolitisk uavhengig organiasjon, selv om flertallet av medlemmen nok faller ned på den venstre siden av politikken.

He-he, ser det er mye synsing fra flere parter her :)

Jeg er nok også uening i at det skulle være voldsomt mange Frp'ere i HEF, men samtidig som Høyre har nærmet seg Ap, så har nok samtidig HEF'ere nærmet seg Høyre. Kanskje vedkommende som trakk inn Frp i dette hadde islamholdningen i mente? Der er nok HEF'ere og Frp'ere like intolerante, skulle jeg tro :)

Men HEF'ere er kanskje generelt ganske intolerante overfor grupper som måtte ha en gudstro?

Men dere kan sikkert være venner likevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, ser det er mye synsing fra flere parter her :)

Jeg er nok også uening i at det skulle være voldsomt mange Frp'ere i HEF, men samtidig som Høyre har nærmet seg Ap, så har nok samtidig HEF'ere nærmet seg Høyre. Kanskje vedkommende som trakk inn Frp i dette hadde islamholdningen i mente? Der er nok HEF'ere og Frp'ere like intolerante, skulle jeg tro :)

Men HEF'ere er kanskje generelt ganske intolerante overfor grupper som måtte ha en gudstro?

Men dere kan sikkert være venner likevel :P

Lars Gule er en hef-er, og du skal lete lenge for å finne en som faktisk får lov til å kritisere islam uten å få pepper for det (under karikatutstriden da klipp fra et norsk debattprogram ble lagt ut på islamistiske hjemmesider, mente flere at de som la det ut bevisst klipte vekk Gule slik at han ikke skulle få bråk). Av en enkel grunn at han vet hva han prater om, og ikke minst det at han har venner med alle slags religioner. Så å sammenligne sunn religionsskepsis med fremmedfrykt blir stang ut. Det blir som å si at en som stemmer høyre er intolerant til alle andre som stemmer noe annet.

Og jeg kommer ikke med mye synsing hva medlemsmassen til hef angår. Folk som mener sekulære humanister foretrekker konservative og statkirkevennlige parti som høyre og frp gjør derimot det.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg kommer ikke med mye synsing hva medlemsmassen til hef angår. Folk som mener sekulære humanister foretrekker konservative og statkirkevennlige parti som høyre og frp gjør derimot det.

Hvor i alle dager tar du dette fra? I alle fall ikke fra norsk politikk.

Det er et klart flertall på Stortinget for å få paragrafen om en statskirke ut av Grunnloven. KrF, Frp, Høyre, Venstre og SV vil ha ordningen bort. Senterpartiet er eneste parti som er klart for, mens Ap er splittet. At Senterpartiet forsvarer dagens ordning harmonerer ganske godt med at vi finner Statskirkens varmeste tilhengere på landsbygda.

Å hevde at høyre er statskirkevennlig er direkte løgn. Høyre har faktisk programfestet at partiet ønsker å skille kirke og stat.

At KrF ønsker et skille er ganske naturlig. De ønsker selvfølgelig å være herre i eget hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...