Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat lagd nytt design til hjemmesida mi. Og hva ser jeg? Jo, i Explorer ser layouten perfekt ut, men i Opera og Mozilla Firefox er det en forskyvning mellom to layoutelementer :frustrert: Når jeg retter det opp i forhold til Opera og Firefox blir det koko i IE. Hva gjør jeg?? Layouten er lagd med CSS.

Skrevet

Setter deg ned og griner litt?

Huff, nei... Sorry, jeg vet ikke altså...

Har veldig lite peiling på slikt, og får slike idiotiske feil hver gang jeg prøver meg på noe webdesing jeg og :(

Skrevet

Det er IE som er problemet da den ikke følger standarder. Så en måte å løse det på er å ha to forskjellige stilsett, et for IE og et for de som følger standard.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger, dere :)

Jeg har revet meg i håret en stund her nå, men jeg tror jeg fant ut av det. Men jeg skjønner det likevel ikke...

Det viste seg at med bare å sette fem pixler mindre på innholdsfeltet ble det berre lekkert i både IE og Opera. Merkelige greier. Ja ja, men jeg er lykkelig så lenge det ser bra ut både hist og her, jeg.

*løper inn i Dreamweaver igjen, har endelig fått ånden over meg*

Skrevet (endret)

Prøv å sett margin: 0; på de selektorene det gjelder.

Prøv først i body-selektoren:

body {

..

..

margin: 0;

}

Deretter kan du forsøke å putte dette inn i div-ene og id-ene som måtte være berørt:

div.dinklasse {

..

..

margin: 0;

}

Nå vet jeg jo ikke hvordan resten av stilsettet ditt ser ut. Bruker du posisjonering, og er denne i tilfelle relativ eller absolutt? Arv kan også fungere annerledes i de ulike nettleserne (IE er fullstendig ubrukelig). Både Opera og Firefox er ganske nøye på dette med standard, slik at det er i grunnen disse du bør ha som utgangspunkt. Sjekk også at både (X)HTML og CSS validerer.

Å lage stilsett for ulike nettlesere er i utgangspunkt en jalla-løsning som jeg kunne ønske at folk sluttet med. Man har heller ingen forutsetninger for å egentlig få greie på hvilke nettlesere folk i realiteten bruker. Uansett hvilken nettleser jeg bruker på Windowsmaskinen, så vil den gjenkjennes som Internet Explorer ved at jeg benytter en proxy. Grunnen til det er for det første at folk ikke har noe med hva slags nettleser jeg bruker, og for det andre at jeg ikke ønsker å bli utestengt eller videresendt til andre versjoner av et nettsted bare fordi jeg ikke bruker den møkkabrowseren fra Microsoft. Dersom en "webdesigner" ikke er kompetent nok til å klare å lage sider som er kompatible for alle nettlesere, så bør han eller hun finne seg noe annet å gjøre :frustrert:

Endret av Pokerfjes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...