Gå til innhold

problem med barnefaren


AUF

Anbefalte innlegg

Gjest Lottemor

Gå på mekling få en avtale nedskrevt og da om han ikke møter til mekling lager du en ordning for han og barna.

Uasett så vil det bli satt en løsning som er best for BARNA og ikke pappan..

Du kan også få satt igeng en sånn handling som gjør at når han ikke har dem til avtalt tid så kan han få en dags bot for hver dag han ikke kommer eller sier ser u-villig til å ha dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får stipend.... og forsørgerstipend... fullt til og med. knapt 20 000 i halvåret. Hvordan kan jeg og ungene leve på det? jeg kan også få 20 000 til i lån, men det hjelper lite...

Men uansett så er stipendet så lite at jeg får trygd.

Hvis du av en eller annen grunn skulle miste trygden vil du ha rett på fullt stipend og studielån med forsørgertillegg. Jeg husker ikke nøyaktig beløp, men med to barn vil du få litt over 100 000 i året i studiestøtte. (Jeg har 1 barn og får(låner...) ca 92 000 i året fra lånekassen) Studiestøtten du mottar i dag er såpass liten fordi den blir redusert på grunn av trygden.

Vi MÅ ha vanlig samværsrett hvis ikke mister jeg trygden
Samværet har lite med retten til overgangsstønad å gjøre. Du mister ikke retten til trygden om faren skulle slutte å ha samvær med barna. Det ser ikke ut til at det blir aktuelt med det første at faren ønsker MER samvær enn 40%
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

du har STIPEND ja..

men LÅN er noe ganske annet.. noe de aller fleste studenter må ta opp..

studerer du uten lån, må du være heldigere enn de fleste av oss økonomisk.. så slutt å klag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste gjest: Det er jo du som klager...?

Hva stipend/lån har med det faktum at far ikke vil ha dem i ukedagene, har jeg vanskelig for å se. Du må gjerne forklare det for meg...

Selv har jeg lån i lånekassen på over 200 000,-, men jeg kommer ikke med sure oppstøt selv om andre får det gratis. Vi kan godt ta en diskusjon på støtteordninger til enslige forsørgere, men da foreslår jeg at du åpner en egen diskusjon om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har STIPEND ja..  

men LÅN er noe ganske annet.. noe de aller fleste studenter må ta opp..

studerer du uten lån, må du være heldigere enn de fleste av oss økonomisk.. så slutt å klag!

Dette handler ikke om penger!!!! :x Vi greier oss veldig godt vi!!!

Jeg klager ikke i det hele tatt... Har faktisk studielån fra før, tenkte jeg skulle greie meg uten dette året i og med at jeg likevel fylte kriteriene for å få trygd for enslige. Hvem tar ikke i mot den støtten man kan få????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Det virker som om mange ikke vet hva barneloven sier, fordi det ER stipulert et minstesamvær. OG det er annenhver helg, og en ettermiddag i uken. Dersom du som begynte tråden går inn på lovdata.no og søker på barneloven vil du finne dette (fins ikke noe som heter samværslov).

Problemet i deres situasjon er tolkning. Det står nemlig ikke i loven hva som er en helg: er det fredag- mandag, er det fredag - søndag, lørdag - søndag, lørdag - mandag eller hva. Samme med en ettermiddag. Gjelder den til neste morgen? Dette er noe dere selv må bli enige om. Jeg skjønner at det er det som er problemet, men har ingen råd. Tror kanskje det er en ide å legge fram flere forslag til løsning, og se om det går an å komme videre fra det.

Uansett: du får ikke idømt far bøter for IKKE å følge opp samværet (lurer på om det var lottemor som skrev noe sånt). Det er helt FEIL. Den eneste som kan idømmes bøter er omsorgsforeldren, dersom vedk. ikke følger opp samvær.

Uansett - lykke til. Tenk på ungene, hvordan de skal ha det, og prøv å hev deg over farens dustete oppførsel/mangel på samarbeidsvilje. Samtidig må du passe på at du ikke alltid "gir deg" for husfredens skyld, slik at du sitter uten klare avtaler. Du har også krav på å ha forutsigbarhet og orden i livet ditt - han har ikke rett til å kreve å få "komme og gå" som han vil. Håper ikke dette ble altfor uklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt svar, Sissan!!

Ikke minst så har barna rett på forutsigbarhet og orden, dette vil naturlig være et behov fra starten, som bare øker med alderen. I utgangspunktet er det an skam at bare forelderen med daglig omsorg kan straffes for å sabotere samvær, og ikke samværsforelderen! Samtidig må det nesten være sånn, da det i mange tilfeller ville være uheldig for barna å bli tvunget på noen som har liten interesse av å være sammen med dem. Her er det dog, som i mitt eget tilfelle, slik at samværsforelderen ER intr. i samvær, men kun på egne premisser(?)

Har selv vært på mekling, det ble til slutt avtalefestet at hver måneds samvær skulle avtales innen en viss dato den foregående måneden. Jeg fikk langt på vie "medhold" fra mekleren i at jeg kunne la være å sende barna til faren om avtalen for gjeldende måned ikke var "i boks" fra farens side, go så vente med å sende dem dit til måneden etter når/om det ble avtalt slik det skulle. OM faren skulle gå til sak på dette, mente mekleren at ingen rett i verden vil dømme meg, så lenge jeg beviselig gjorde det jeg gjorde for barnas beste! Etter dette har avtalene kommet i boks innen gitt dato, og slik håper jeg det fortsetter, for jeg har svært liten lyst til å iverksette slike drastiske tiltak (også dette for barnas skyld.)

Lykke til videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

betaler han mindre bidrag om han har flere overnattinger? jeg skjønner ikke dette. Vi MÅ ha vanlig samværsrett hvis ikke mister jeg trygden, men jeg forsto det slik på rådgiveren at vi kunne tolke de dagene i uken (en dag i uken)som et døgn (dvs med overnatting...)

som sagt.. du klarer deg uten trygden; du kan få lån (slik alle andre studenter må.. også de med barn)

[

Dette handler ikke om penger!!!! :x Vi greier oss veldig godt vi!!!

Jeg klager ikke i det hele tatt... Har faktisk studielån fra før, tenkte jeg skulle greie meg uten dette året i og med at jeg likevel fylte kriteriene for å få trygd for enslige. Hvem tar ikke i mot den støtten man kan få????

fint.. at du ikke klager.. det var sikkert bare jeg som missforstod det du skrev over..

men da tregenger du i alle fall ikke å bekymre deg for det med at dere MÅ ha vanlig samværsrett pga pengene..

siden "dette handler ikke om penger!!!! :x"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...