Gå til innhold

Platons Menon: kunnskap og moral

Saga

Anbefalte innlegg

Da har jeg begynt på ex phil og fått min første oppgave som skal være på ca 6 sider.. :/

Det kan nevnes at jeg _aldri_ har skrevet oppgave på universitetsnivå før så jeg sliter litt med det aller første, som er disposisjonen!

Oppgaven:

"Kan kunnskap gjøre oss til moralsk bedre mennesker?

Hva slags kunnskap kan det i såfall være snakk om? Sammenlign evt med Kants syn"

Jeg har lest om Platon og dialogen Platons Menon, men jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner begrepet kunnskap.

Er kunnskap det samme som viten eller erkjennelsesteorien.. ? Jeg føler at jeg har lest 40 sider om Platon uten å ha fått med det viktigste, men jeg føler jo at jeg har skjønt veldig mye av det vesentlige.

Og hvis det er viten så kan jo det gjøre oss til moralsk bedre mennesker fordi da har man kun viten om de gode tingene, man gjør de gode tingene og er automatisk god selv.. MEN man er jo vitendeSØKENDE siden man er menneske..

Jeg er så lost. :(

Jeg skal ha en disposisjon klar (til i morgen egentlig, men en kan jo drøyes).. og jeg skjønner ikke de enkle begrepene. Noen som kan hjelpe meg og gi meg tips om hva jeg kan trekke frem og svare på spørsmålene mine?

Kan taes på msn også om noen er villige til å hjelpe. It's appreciated :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...