Gjest Gjest_Nysgjerrig_* Skrevet 17. september 2006 #1 Skrevet 17. september 2006 Jeg kjøpte et stykke økologisk indrefilet forleden, og det var det absolutt beste kjøttet jeg har smakt! Er det andre som har erfaring med at økologisk kjøtt er merkbart bedre enn "vanlig" kjøtt, eller var jeg bare heldig?
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #2 Skrevet 17. september 2006 Jeg har spist kjøtt fra Grøstadgris, de driver iallefall delvis økologisk, har frittgående griser osv. Kjøttet er helt nydelig! Det er dyrere å drive slik så kjøttet blir nødvendigvis dyrere, men det er det verdt! Når man skal unne seg noe ekstra så er dette kjøttet å anbefale!
Gjest piaf Skrevet 17. september 2006 #3 Skrevet 17. september 2006 Det kommer nok litt an på type kjøtt, tror jeg. Norsk lam er såvidt jeg vet ganske nært økologisk produsert uansett, så der regner jeg med at smaksforskjellen ikke vil være så stor. Jeg har smakt økologisk kalkun, og det var utrolig godt! Kalkun (og annet fjørfe) blir ellers avlet opp under forhold som må kunne karakteriseres som masseproduksjon, så når kalkunene har gått fritt i grønt gress og spist nedfallsepler er det ikke rart at man kjenner forskjell på smaken i forhold til konvensjonelt produserte kalkuner. I dette øyeblikk har vi akkurat satt til livs koteletter av frittgående gris - den smakte også nydelig synes jeg (selv om den ikke var økologisk etter det jeg vet). Kort sagt: Når dyrene har hatt et godt liv, spist god mat og ikke opplevd for mye stress i forbindelse med slakting, er det ikke tvil om at dette kjennes på smaken av kjøttet. Det trenger kanskje ikke nødvendigvis være det som skiller økologisk produsert kjøtt fra konvensjonelt produsert, men jeg tror det i mange tilfeller vil være sånn.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #4 Skrevet 17. september 2006 Dyra vil vokse saktere og mer naturlig ved økologisk fôring, som ikke er like intensiv som konvensjonell. F eks kyllinger blir jo fôret opp tl slaktevekt på noen få uker - dette resulterer i at de er fulle av vann og fett, beina ikke utviklet osv. Klart det får noe å si for smaken. Hos andre arter er det kanskje ikke like stor forskjell. Men mindre stress og mindre intensiv drift, og ikke minst utegang, vil selvsagt spille inn på dyrets sunnhet og dermed ofte smak. Stress gir feks høyt adrenalininnhold og dårligere smak på kjøttet.
Gjest Eir Skrevet 18. september 2006 #5 Skrevet 18. september 2006 Det kommer nok litt an på type kjøtt, tror jeg. Norsk lam er såvidt jeg vet ganske nært økologisk produsert uansett, så der regner jeg med at smaksforskjellen ikke vil være så stor. ← Jeg merker stort sett en forskjell uansett, selv om norske sauer stort sett går på fjellet om sommerhalvåret, så får de konvensjonelle sauene også kraftfor osv, så det utgjør en liten forskjell det også. Men (års)lam er det kjøttet jeg synes har minst smaksforskjell på økologisk og konvensjonelt. Størst forskjell merker man på kylling, synes jeg, konvensjonell kylling smaker jo ingenting, etter at man har prøvd den økologiske. Storfe syntes også var overraskende mye bedre enn den økologiske, og dette har gjentatt seg hver gang jeg kjøper det. I teorien vil man også kunne oppleve å bli skuffet når man kjøper økologisk, siden kvaliteten vil skifte etter naturlige variabler, men med kjøtt har jeg ennå ikke hatt noen negative opplevelser.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #6 Skrevet 18. september 2006 Jeg merker stort sett en forskjell uansett, selv om norske sauer stort sett går på fjellet om sommerhalvåret, så får de konvensjonelle sauene også kraftfor osv, så det utgjør en liten forskjell det også. Men (års)lam er det kjøttet jeg synes har minst smaksforskjell på økologisk og konvensjonelt. ← Lam går jo ute nesten hele livet - og den første tiden i fjøset drikker de bare melk. Endel lam er store nok til å slaktes nesten med en gang de kommer fra beite, mens andre fôres noen uker med kraftfôr/gress fra innmark og høy eller silo (?) til de har nådd slaktevekt. Så forskjellen er svært liten når det gjelder lam. For voksen sau blir det annerledes da de vinterföres med kraftfôr, men sauekjøtt smaker uansett sært... Enig med deg i at forskjellen er positiv og merkbar når det gjelder kjøtt. Ofte synes jeg økologiske grønnsaker er bedre også, men det kan tildels skyldes "feelingen". Må innrømme at mine egne økologiske hagegrønnsaker er verdens beste til tross for bittesmå og dels markspiste poteter og gulrøtter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå