Gå til innhold

Bråk i blokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dere det er greit at barn bruker oppgangsrommet i en blokk til lekerom? Når det er leiligheter som ligger vis-a-vis oppgangsrommet og dermed hører støyen som om barna nesten er inne i ens egen stue? Barn i 3-4-5-6 års alder bråker jo ganske høyt, sang og skråling om hverandre. Hvorfor kan ikke barna enten være ute på lekeplassen, eller leke oppe i leiligheten der de faktisk bor? Hadde jeg visst at det er slik det fungerer (for èn familie) på dette stedet hadde jeg aldri flytta inn hit.

*prøver å lese pensum men ender opp med å høre på bro bro brille istedet :grine:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes overhodet ikke det er greit i det hele tatt. Som du sier, enten får de leke ute, eller så får de bråke inne i leiligheten de bor i. Hvis du vet hvem sine unger det er kan du jo gå og klage til dem, og hvis det ikke hjelper kan man vel ta det opp med styret i borettslaget?

Det er akkurat slike ting, bråkete naboer og jævelskap, som gjør at jeg gruer meg til å flytte i blokk, som later til å bli min skjebne.

Skrevet

Hm ja, jeg synes det later til at foreldrene ikke helt vet hva å ta hensyn innebærer? Men kanskje de er blitt litt immunde mot barnestøyen, siden de selv lever med den døgnet rundt. Det bor endel barnefamilier her, og disse dominerer i flertall ovenfor de som er single som bor i mindre leiligheter i 1. etasje, altså rett ved siden av oppgangsrommet. Jeg er ikke noe flink til å si ifra når det gjeder kritikk av andre, iallefall ikke ansikt til ansikt. Blir veik og puslete og trekker liksom på skuldrene og ender som regel opp med å trekke klagen tilbake, "jeg blir nok vant til det etterhvert".

Men det gjør jeg jo ikke.. :sjenert: De skriker jo så fælt at en skulle tro det stod om livet.

Men folkens: Bruke oppgangsrommet som lekerom? Er det helt fjernt av foreldrenes side?

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe rart om du reagerer. Synes det høres helt forferdelig ut.

I stedet for å klage til foreldrene kan du jo klage til styret i borettslaget. Særlig hvis det er flere barnefamiler det gjelder. Be styret sette opp plakater, eller skrive brev til samtlige beboere, hvor de minner om husreglene. Da vil det være en påminnelse alle får og dermed lettere å godta for hver enkelt.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Hadde blitt sprø, jeg. Greit at det blir noe støy når du bor i blokk, men det er jo ekstrem akustikk i oppgangsrommet!

Skrevet

Jeg syns ikke det er greit.

Har selv bodd i leilighet både med og uten barn, og syns generelt trapperommet bør være stille. Det er like irriterende med bråkete barn som voksne som høylyttskal underholde gjestene sine i oppgangen.

Skrevet

Enten kan du jo gå ut til barna og fortelle dem på en grei måte at de bråker fælt, og at de heller kan gå ut. De fleste barn hører vel på det? :)

Eller gå til foreldrene og si det som det er, at det er lytt, du prøver å jobbe, og prøve å få de til å skjønne det, så de kan få barna ut eller inn i leiligheten dems.

eller gå til styret og klage. DU bor jo der også!

Skrevet
Hadde blitt sprø, jeg. Greit at det blir noe støy når du bor i blokk, men det er jo ekstrem akustikk i oppgangsrommet!

JA! Det er nettopp det! Akustikken gjør at alle lyder maksimeres, nesten. Barna er jo kjempesøte, men etter hyling og sang siden kl. 12 idag, og ikke èn side fullført av pesumlesinga, er jeg rimelig oppgitt. Tør ikke gå ut og ymte frempå at det blir litt slitsomt å høre på i lengden. Redd for at foreldrene skal gå i strupen på meg og si at jeg ikke kan forvente annet, da det bor barnefamilier her og barn må få lov til å bråke. Men de har jo uteplassen sin å leke på, og leiligheten sin. Virker som at foreldrene setter opp utgangsdøra (smekklås) for så å gå opp i leiligheten sin og la barna fyke ut og inn (mest inn) som de vil. Da har de ikke oversikt over at barna, men gir barna muligheten for å gå opp i leiligheten sin når de på på do eller noe. Problemet faller jo på meg, som har den lille hybelleiligheta mi rett ved oppgangsrommet.

Skrevet
Redd for at foreldrene skal gå i strupen på meg og si at jeg ikke kan forvente annet, da det bor barnefamilier her og barn må få lov til å bråke.

Joda, barn må få lov til å bråke, men de har vel ikke vondt av å lære seg at noen steder er det ikke ålreit å bråke. Synes også du bør prøve å si fra til foreldrene eller til styret. Tror ikke barnas livskvalitet blir vesentlig forringet om de ikke får lov til å hyle eller leke bro bro brille i oppgangen.

Skrevet

Vi flyttet pga en lignende grunn! Litt andre grunner også da, men mest pga dette med bråk. Vi hadde de minste ungene ved inngangsdøra og utenfor vinduene hele ettermiddagen, og da de endelig la seg i 20-tiden kom alle "fjortisene" ut med sine hyl og skrik. (Det blir ganske intens hyling av disse jentene også, spesielt om det er litt småflørting og guttelek på gang - det gikk gjennom marg og bein). Og dersom det regnet (noe det gjør ganske ofte på vestlandet) ble inngangspartiet selvfølgelig brukt til oppholdsrom for tenåringene. Det var aldri stille før i 23-tiden om kvelden og etter to år slik orket vi ikke mer. Nå blir det eget hus!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...