Gå til innhold

Lærerutdanning

Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Finnes det noen måter å kombinere lærerutdanning og jobb i rusomsorgen? Jeg har 4 år på allmennlærerutdanningen. Som oftest så går man ned i lønn om man velger et annet yrke med den utdanningen. Kanskje det er noe mer studie jeg kan ta for at det skal passe bedre? Takker for svar :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det er så enkelt å kombinere generelt lærer/pedagogikk med rusomsorg, men hvis du tar noe spesialpedagogikk så er det kanskje lettere.

Jeg tar selv bachelor i spes.ped og vet at det var noen i klassen som var i praksis i rusomsorgen. Men vet ikke om du kanskje må gå master i spes.ped. da...

Er på langt nær sikker på dette, jeg bare lufter tankene mine for deg ;)

HSH tilbyr en videreutdanning innen rusomsorg, men opptakskrav og sånt aner jeg ingenting om.

Lykke til iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min har jobbet i mange år i rusomsorgen som miljøterapeut, og hadde ikke spesialkompetanse i utgangspunktet. Hun har tatt etterutdanning etter hvert. Ellers sier hun at det de søker etter nå gjerne er vernepleiere og sykepleiere som kan dele ut medisiner - det kan virke som det i hvert fall i deler av omsorgen er en dreining vekk fra sosialt fokus (med miljøterapi, antall ansatte sosionomer o.l) og over til et klinisk...

(brannfakkel? vet ikke om det stemmer overalt, men om man ser på utviklingen i personalets kompetanse der moren min har jobbet (fylkeskommunalt, Akershus) er det mer enn litt påfallende.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min har jobbet i mange år i rusomsorgen som miljøterapeut, og hadde ikke spesialkompetanse i utgangspunktet. Hun har tatt etterutdanning etter hvert. Ellers sier hun at det de søker etter nå gjerne er vernepleiere og sykepleiere som kan dele ut medisiner - det kan virke som det i hvert fall i deler av omsorgen er en dreining vekk fra sosialt fokus (med miljøterapi, antall ansatte sosionomer o.l) og over til et klinisk...

(brannfakkel? vet ikke om det stemmer overalt, men om man ser på utviklingen i personalets kompetanse der moren min har jobbet (fylkeskommunalt, Akershus) er det mer enn litt påfallende.)

Utdypning: Hadde ikke generell kompetanse heller, altså ingen fagutdanning som er rettet mot omsorg i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...