Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 17. september 2006 #1 Skrevet 17. september 2006 Samboeren min har en datter på fem, som er hos oss i en del helger. Datteren våkner rundt syv, og kommer da inn og vekker oss. Det er stort sett alltid samboeren min som står opp med datteren. Jeg har sagt at jeg kan godt stå opp noen ganger hvis han behøver å sove. Jeg mener imidlertid at det bør være unødvendig at begge står opp kl. syv. Har det vært en travel uke, el. jeg har fått lite søvn trenger jeg å ta det igjen i helgene, og da ønsker jeg en del ganger å sove til ni-halvti. Samboeren min mener imidlertid jeg burde stå opp sammen med dem, og at jeg ødelegger morgenen for dem, ettersom de må vente med frokosten. Jeg har sagt at de må bare spise, evt. ta noe frukt og vente til jeg står opp. Er det veldig egoistisk av meg. Selv synes jeg ikke det. Jeg har bare helgene fri, når han er hjemme har han fri både ukedager og helger, og skal heller ikke møte opplagt på jobb på mandagen.
Gjest Pet Skrevet 17. september 2006 #2 Skrevet 17. september 2006 Jeg synes ikke det er egoistisk av deg. Du har jo tilbudt deg å stå opp med barnet innimellom. Det med frokosten synes jeg høres ut som en tullete forklaring. De kan vel ha en hyggelig frokost selv om du sover? Høres ut som en av disse fedrene som føler seg hjelpeløse når de må tilbringe litt tid alene sammen med barna sine.
loffen Skrevet 17. september 2006 #3 Skrevet 17. september 2006 Jeg synes du kan sove med god samvittighet!
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #5 Skrevet 17. september 2006 sov du hadde ihvertfall jeg gjort.det er jo faktisk hans barn også
Gjest Labellamia Skrevet 17. september 2006 #6 Skrevet 17. september 2006 Sov du med god samvittighet, det er hans barn og han burde jo sette pris på alenetid med henne når han har henne.
Polly Ester Skrevet 17. september 2006 #7 Skrevet 17. september 2006 Her er det også pappan som står opp med veslejenta som er oppe ca halv åtte. Og jeg sover til ti eller halv elleve... Men, det har aldri vært noe problem. Mannen her gjør det med glede, han - syns faktisk det er bedre å være alene med henne om morgenene, han... Enig med de andre - man trenger ikke å stå opp begge i helgene...
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #8 Skrevet 17. september 2006 Synes tilbudet ditt er veldig generøst jeg, viser en positiv holdning til datteren hans. Kanskje på tide å lære henne å sysselsette seg selv litt rolig på morgenen etterhvert også, det har mine gjort i den alderen. Se i bøker, tegne, en koselig film osv
Tiit Skrevet 17. september 2006 #9 Skrevet 17. september 2006 Her praktiseres det at bare èn voksen står opp når barna våkner veldig tidlig. Unødvendig at begge må opp. (.... det er stort sett jeg som får sove..) Du skal bare sove du, og så kan dere jo som du har foreslått, bytte en og annen gang.
minemor Skrevet 17. september 2006 #10 Skrevet 17. september 2006 Min femåring så barnetv til denne var ferdig..... var kun oppe og smurte mat til henne og satt henne foran tvn til halv ti... Da hentet hun oss, og alle stod opp og lagde frokost..... Kanskje feil å bruke tvn her, men hun koste seg skikkelig under dyna foran tvn om mårran, mens jeg hadde bare sovna der uansett... Nå er hun ni, og står alltid sist opp i helgene
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #11 Skrevet 17. september 2006 Hva med dere som har felles barn da, pleier dere å stå opp samtidig? Kan ikke se helt at det er nødvendig hvis man er trøtt. Det må vel være bedre at i hvertfall en av oss får sove litt ekstra, og være utvhvilt og opplagt resten av dagen? Min samboer argumenterer imidlertid med at han og datteren er sultne når de står opp. Er enig i at søndagsfrokost sammen er koselig, men da får de som sagt ta seg et eple eller knekkebrød mens de venter.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #12 Skrevet 17. september 2006 Samboeren min har en datter på fem, som er hos oss i en del helger. Datteren våkner rundt syv, og kommer da inn og vekker oss. Det er stort sett alltid samboeren min som står opp med datteren. Jeg har sagt at jeg kan godt stå opp noen ganger hvis han behøver å sove. Jeg mener imidlertid at det bør være unødvendig at begge står opp kl. syv. Har det vært en travel uke, el. jeg har fått lite søvn trenger jeg å ta det igjen i helgene, og da ønsker jeg en del ganger å sove til ni-halvti. Samboeren min mener imidlertid jeg burde stå opp sammen med dem, og at jeg ødelegger morgenen for dem, ettersom de må vente med frokosten. Jeg har sagt at de må bare spise, evt. ta noe frukt og vente til jeg står opp. Er det veldig egoistisk av meg. Selv synes jeg ikke det. Jeg har bare helgene fri, når han er hjemme har han fri både ukedager og helger, og skal heller ikke møte opplagt på jobb på mandagen. ← Jeg forstår deg veldig godt. Jeg ville ikke ha tatt hensyn til det han sa. Det er faktisk hans datter, og da må han regne med å ta jobben. Helger skal være et fristed, og da må du få lov til å stå opp når du vil! Du har sikkert hatt en tøff uke, og så skal du liksom anstrenge deg i helgen også... Nei, sov og slapp av med god samvittighet, du og din mann må vel ikke gjøre alt sammen?!
Gjest niomi Skrevet 17. september 2006 #13 Skrevet 17. september 2006 Hva med dere som har felles barn da, pleier dere å stå opp samtidig? Kan ikke se helt at det er nødvendig hvis man er trøtt. Det må vel være bedre at i hvertfall en av oss får sove litt ekstra, og være utvhvilt og opplagt resten av dagen? Min samboer argumenterer imidlertid med at han og datteren er sultne når de står opp. Er enig i at søndagsfrokost sammen er koselig, men da får de som sagt ta seg et eple eller knekkebrød mens de venter. ← Hva med felles søndagslunsj? Like koselig, det! Jeg ar forresten vokst opp med en mor som er ute av senga før hanen galer, mens min far helst ligger så lenge som mulig. Har da aldri vært noe mas om at han også måtte stå opp "for nå skal vi kose oss, dere!" Nei, ligg, du. Med god samvittighet. Høres nesten ut som mannen din jober off shore, eller noe, så da har han jo god tid til å ta seg inn igjen etter at datteren er dratt, mens du må igang igjen dagen etter.
Gjest gjest1 Skrevet 17. september 2006 #14 Skrevet 17. september 2006 De er sultne? Da får han vel finne veien til brødet og pålegget som alle andre. Mener han at du skal sitte å holde han i hånda mens dere spiser? Nei, ærlig talt. Merker at jeg blir sint nåt jeg hører om holdningen til samboeren din. Han virker som en superegoist. Det er hans barn, ikke ditt. Delta i aktiviteter med dem kan du gjøre når du har sovet ferdig. Det er ikke han som skal diktere hvor mye du skal sove. Han burde være glad for å kunne få være med barnet sitt alene en stund. Eller prøver han å lempe noe av ansvaret over på deg her? En lettvint en, han.
Gjest Mariamor Skrevet 17. september 2006 #15 Skrevet 17. september 2006 Vi har en datter som våkner ca kl 8. Vi veksler litt på å stå opp først med henne i helgene, han står f.eks opp på lørdagen og jeg på søndagen, så sover den andre gjerne til ca 11.. (liker å sove lenge begge 2..). Dersom jeg stod opp først, går jeg gjerne å legger meg nedpå en time til når han står opp dersom jeg er veldig trøtt og motsatt..
LilleLy Skrevet 17. september 2006 #16 Skrevet 17. september 2006 Sov i vei! Det ville iallfall jeg gjort! Synes du har vært snill og overhode ikke egoistisk når du til og med har tilbudt deg å stå opp innimellom så dere kan bytte på!
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #17 Skrevet 17. september 2006 Jeg synes det er helt unødvendig at et barn på fem år kommer inn for å vekke sin far kl 7. Barnet klarer fint å sette på barne-tv. Det er stort nok til å skjønne at voksne er trøtte etter å ha jobbet en hel uke og behøver litt søvn. Om en av dere står opp kl 9 eller 9.30 for å lage til frokost sammen med barnet så kan den andre sove litt lenger for så å bli vekket av en felles frokost på sengen eller en koselig frokost sammen rundt bordet. Totalt unødvendig at stå opp kl 7 med et så stort barn.
Top Gun Skrevet 17. september 2006 #18 Skrevet 17. september 2006 (endret) Kjenner ikke mange femåringer, men jo før et barn lærer seg å ta vare på seg selv i blandt jo bedre tror jeg. Få ungen til å sette på barne-tv eller ligge i senga og nyt avslappingen. Kjøp noen hodetelefoner til tv`en hvis bråk er et problem. Endret 17. september 2006 av Top Gun
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #19 Skrevet 21. september 2006 Jeg synes det er helt unødvendig at et barn på fem år kommer inn for å vekke sin far kl 7. Barnet klarer fint å sette på barne-tv. Det er stort nok til å skjønne at voksne er trøtte etter å ha jobbet en hel uke og behøver litt søvn. Om en av dere står opp kl 9 eller 9.30 for å lage til frokost sammen med barnet så kan den andre sove litt lenger for så å bli vekket av en felles frokost på sengen eller en koselig frokost sammen rundt bordet. Totalt unødvendig at stå opp kl 7 med et så stort barn. ← Helt enig!!! Foreldre som står opp med barna sine i den alderen der, er bortskjemt. Det går fint an at barnet står opp alene så tidlig (selvsagt er foreldrene slitne etter en uke med jobbing), også står foreldrene opp senere, og de lager frokost sammen. Jeg ser ikke problemet.
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2006 #20 Skrevet 21. september 2006 MÅ man spise søndagsfrokost sammen? Her i gården praktiseres det meget "fri" frokosttid i helgene. Vi spiser litt når vi står opp og tar heller en felles lunsj litt utpå dagen. Jeg har ingen planer om å begynne å stå opp i sju-tiden i helgene selv om min datter er morgenfugl! Nå er jentene mine ganske store (9 og 11 år) ,men de har i mange år stått opp selv, funnet seg litt mat og aktivisert seg selv noen timer til jeg står opp.Før de lærte seg å skjære brød selv pleide jeg å gjøre klar noen brødskiver om kvelden, men smøre på fikk de gjøre selv når de stod opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå