Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 17. september 2006 #1 Skrevet 17. september 2006 Bestekameraten til sønnen min sliter med talefeil. De er 6 år, og har akkurat begynt på skolen. Kameraten sier T istedetfor K, D istedetfor G, S istedetfor SkJ. Jeg tror når jeg tenker meg om at han sier N istedetfor NG og. Så "Kaptein Rødskjegg" blir til "Tatein Røsedd". Jeg tror ikke dette har vært noe problem for han sosialt sett merkelig nok, for det virker som ungene fort knekker koden, og skjønner hva han sier. Og han er så fantasirik og pratsom, og lar seg tydeligvis ikke hemme. Men helt uanfektet er han ikke, og kanskje foregår det mer på innsiden enn vi vet. Han gruet seg for eksempel til å begynne på skolen fordi han ikke klarer si navnet sitt. Derfor blir han også usikker når han skal hilse på ukjente mennesker. Noen som har vært borti liknende? Når jeg tenker over hvordan han snakker, og vhilek lyder han ikke sier, så virker det på meg som han bare bruker fremre del av munnen, altså ved fortennene, og ikke bakre del? Jeg har ikke snakket med foreldrene om det, har ikke helt turt for jeg har antatt at det har vært et ømtålelig tema, men moren har sagt at de har vært noe hos logoped for en tid tilbake, men det virker på meg som de har fått "det går seg til "råd. Det var forresten også moren som sa at han gruet seg til å begynne på skolen pga ovennevnte. Kan det være en fysisk feil? Jeg tenker mest på at han står temmelig godt i faresonen for å bli mobbet? Det er jo ikke mitt problem, men jeg lurer bare på om foreldrene følger opp godt nok. (De føyset for eksempel bort at sønnen burde gått til øyelege etter synstest hos helsesøster. Vi fikk samme respons og tok umiddelbar action, med det resultat at sønnen vår bruker ganske sterke briller.)
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #2 Skrevet 17. september 2006 Problemet til den lille gutten er at han sannsynligvis ikke hører forskjell på de lydene du sier han bytter ut! En logoped ville gjort ham oppmerksom på lydene han lager - at k lages bak i munnen og t foran. Som du sier bruker han sannsynligvis bare forrerste del av munnen når han snakker. Det er dette som er lettest, og de aller fleste barn gjør de når de lærer å prate. Han må sannsynligvis bare gjøres oppmerksom på det. Han hører ikke forskjell.
Tiit Skrevet 17. september 2006 #3 Skrevet 17. september 2006 Jeg vil tro at læreren kan foreslå for foreldrene at han blir henvist til PPT for nærmere utredning og hjelp.
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 17. september 2006 #4 Skrevet 17. september 2006 Problemet til den lille gutten er at han sannsynligvis ikke hører forskjell på de lydene du sier han bytter ut! En logoped ville gjort ham oppmerksom på lydene han lager - at k lages bak i munnen og t foran. Som du sier bruker han sannsynligvis bare forrerste del av munnen når han snakker. Det er dette som er lettest, og de aller fleste barn gjør de når de lærer å prate. Han må sannsynligvis bare gjøres oppmerksom på det. Han hører ikke forskjell. ← Det høres ikke helt urimelig ut. Sønnen min gjorde han nemlig oppmerksom på det på veien hjem fra skolen på fredag. Han sa "det heter ikke tate men kake". "Jamen det er jo det jeg sier" svarer han da. Samtidig som han skjønner godt at han ikke sier navnet sitt riktig. Snålt?
Gjest Kitten Skrevet 17. september 2006 #5 Skrevet 17. september 2006 Høres ut som sønnen til venninnen min det der.. Han går hvertfall til logoped jevnlig, men foreldrene har fått beskjed om å ta det med ro, og at "det kommer etterhvert".
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 17. september 2006 #6 Skrevet 17. september 2006 Høres ut som sønnen til venninnen min det der.. Han går hvertfall til logoped jevnlig, men foreldrene har fått beskjed om å ta det med ro, og at "det kommer etterhvert". ← Joa, men jeg synes vent og se er et dårlig svar ut fra et sosialt synspunkt? Er det virkelig en god løsning? Hva hvis han starter skolegangen med å bli mobbet? Til nå har han hatt gode nære venner som setter pris på han for den fine gutten han er. Men hva med en tilfeldig 4.klassing i skolegården? Og hva når de kommer til G og K og alt det der i alfabetet på skolen? Det blir jo unektelig ubehagelig for han? Han skjønner jo åpenbart selv at han har et problem, men tydeligvis ikke helt hva! Jeg kan ikke fatte at vent å se har noe for se gi det hele tatt....Høres helt på trynet ut....
Gjest kitten utlogget Skrevet 17. september 2006 #7 Skrevet 17. september 2006 Joa, men jeg synes vent og se er et dårlig svar ut fra et sosialt synspunkt? Er det virkelig en god løsning? Hva hvis han starter skolegangen med å bli mobbet? Til nå har han hatt gode nære venner som setter pris på han for den fine gutten han er. Men hva med en tilfeldig 4.klassing i skolegården? Og hva når de kommer til G og K og alt det der i alfabetet på skolen? Det blir jo unektelig ubehagelig for han? Han skjønner jo åpenbart selv at han har et problem, men tydeligvis ikke helt hva! Jeg kan ikke fatte at vent å se har noe for se gi det hele tatt....Høres helt på trynet ut.... ← Altså; han går til logoped. Vent å se er i tillegg til det, at ikke de skal stresse han for mye med det, han er jo klar over det selv. Jeg vet de driver med noen "uttale- leker" i huset der, men de skal ikke rette han opp hver gang han åpner munnen.
Spoven Skrevet 17. september 2006 #8 Skrevet 17. september 2006 Det der er ganske "normale" talefeiler. Slike som gjerne går seg til etterhvert. Hvis han har vært hos logoped tidligere er det jo stor sannsynlighet for at han skal tilbake for oppfølging. Vår sønn går til logoped på andre året nå, med andre problemer enn du refererer til her. Vi har fått beskjed om å ikke stresse ham, og heller være klar i vår tale uten å rette på ham. Han har hatt operasjon i munn/svelg, og må trene noen muskler i tungen. Jeg var i flere møter med PPT, før han begynte på skolen, og de konkluderte med at han ikke hadde behov for logoped, og selv om jeg protesterte på det flere ganger var de steile på det. Da han begynte på skolen tok læreren hans fatt i det, og da fikk han logoped, uten at PPT var involverte i det. Han har ikke blitt direkte ertet på skolen, utenom enkelte sleivbemerkninger. Vet ikke helt hvor jeg ville med dette innlegget, men jeg tror ikke foreldrene hans bare føyser det bort, når moren har uttrykt bekymring for skolestart, og de har vært hos logoped. Det er gjerne en vent-å-se-holdning på slike ting, det har jeg erfart med min gutt.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #9 Skrevet 17. september 2006 Regner med at de har fått sjekket hørselen til dette barnet ??? Mange barn med nedsatt hørsel pga. konstant væske i mellomøret får problemer med språkutviklingen fordi de ikke selv hører hvordan ord sies. Mange ørebetennelser ?
Gjest Bare innom Skrevet 17. september 2006 #10 Skrevet 17. september 2006 Det der er ganske "normale" talefeiler. Slike som gjerne går seg til etterhvert. Hvis han har vært hos logoped tidligere er det jo stor sannsynlighet for at han skal tilbake for oppfølging. Vår sønn går til logoped på andre året nå, med andre problemer enn du refererer til her. Vi har fått beskjed om å ikke stresse ham, og heller være klar i vår tale uten å rette på ham. Han har hatt operasjon i munn/svelg, og må trene noen muskler i tungen. Jeg var i flere møter med PPT, før han begynte på skolen, og de konkluderte med at han ikke hadde behov for logoped, og selv om jeg protesterte på det flere ganger var de steile på det. Da han begynte på skolen tok læreren hans fatt i det, og da fikk han logoped, uten at PPT var involverte i det. Han har ikke blitt direkte ertet på skolen, utenom enkelte sleivbemerkninger. Vet ikke helt hvor jeg ville med dette innlegget, men jeg tror ikke foreldrene hans bare føyser det bort, når moren har uttrykt bekymring for skolestart, og de har vært hos logoped. Det er gjerne en vent-å-se-holdning på slike ting, det har jeg erfart med min gutt. ← Dette er vår erfaring også. Sønnen vår hadde også talefeil, og gikk hos logoped i nesten 4 år. Talefeilen hadde mest sannsynlig gått over av seg selv (i følge logoped), men p.g.a andre omstendigheter valgte de å "ta fatt" da han var 5.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 17. september 2006 #11 Skrevet 17. september 2006 Merkelig hvis ikke gutten har blitt henvist til logoped fra barnehagen, synes jeg.
Gjest Bare innom Skrevet 17. september 2006 #12 Skrevet 17. september 2006 Merkelig hvis ikke gutten har blitt henvist til logoped fra barnehagen, synes jeg. ← Han har da vært hos logoped. Hvem som hadde henvist ham dit har vi ikke fått informasjon om.
Fru Blå Skrevet 17. september 2006 #13 Skrevet 17. september 2006 Datteren min på 4,5 år har problemer å uttale enkelte bokstaver, og etter råd fra barnehagen har vi nå vært hos øre, nese, hals spesialist. Hun tok bl.a hørselstest, og sjekket ørene og halsen. Hun har en ganske stor falsk mandel som de kanskje skal fjerne. Hun har en ny time i november, for hun var så forkjølet når vi var der. Hun er selv veldig utadvent og snakker som en foss. Dette er ikke noe som hemmer eller plager henne enda, så jeg håper og tror at dette vil rette seg etterhvert.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #14 Skrevet 17. september 2006 Jeg hadde en elev en gang med veldig alvorlige talefeil. Vi henviste h*n til logoped og han jobbet med eleven over flere år. Ganske jevnlig. Foreldrene fikk beskjed om å ikke stresse noe særlig med dette på hjemmeplan fordi det ikke skulle bli for mye fokus på talefeilen. Men det ble jobbet jevnlig hos logopeden (regner med at eleven fikk hjemmelekser som de øvde på). Jeg tror at logopeden nå stort sett har trukket seg ut og at eleven snakker "rent" (har ikke hatt eleven på noen år). Men det er snakk om flere år med logoped.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #15 Skrevet 17. september 2006 Jeg hadde en 9 år gammel elev for mange år siden som ikke klarte å lære å lese. Han blandet disse lydene som du nevner. Egentlig er f.eks. g og k "samme lyd" i stemt og ustemt utgave. For å gjøre en lang historie kort: moren og jeg ga oss ikke, fikk ham grundig undersøkt. Det viste seg at han hadde mange polypper. Han opererte bort disse, kom tilbake på skolen og kunne lese. Grunn: polyppene hadde hindret resonansen i hodet hans som gjør at man hører disse små forskjellene. Det var også slutt på å puste med åpen munn og å svelge ofte, noe han hadde vært planget med før operasjonen. Vet ikke hvor unikt dette er, men det skader vel ikke å sjekke opp i dette.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 17. september 2006 #16 Skrevet 17. september 2006 Han har da vært hos logoped. Hvem som hadde henvist ham dit har vi ikke fått informasjon om. ← Sorry, Bare innom - jeg var nok ikke helt klar. Mente trådstarter-gutten.
Spoven Skrevet 18. september 2006 #17 Skrevet 18. september 2006 Jeg har ikke snakket med foreldrene om det, har ikke helt turt for jeg har antatt at det har vært et ømtålelig tema, men moren har sagt at de har vært noe hos logoped for en tid tilbake, men det virker på meg som de har fått "det går seg til "råd. ← Sorry, Bare innom - jeg var nok ikke helt klar. Mente trådstarter-gutten. ←
Gjest Bare innom Skrevet 18. september 2006 #18 Skrevet 18. september 2006 (endret) Sorry, Bare innom - jeg var nok ikke helt klar. Mente trådstarter-gutten. ← Det gjorde jeg også... Vi snakker nok rundt hverandre her... Jeg mente å si at vi hadde fått informasjon om at trådstarter-gutten hadde vært hos logoped. Men jeg ser nå at du kanskje ikke hadde fått dette med deg, og at det var derfor du lurte på hvorfor barnehagen ikke hadde henvist ham dit. Endret 18. september 2006 av Bare innom
Gjest squeeky Skrevet 18. september 2006 #19 Skrevet 18. september 2006 Tror han fort vil lære seg forskjellen når de begynner med alfabetet på skolen jeg....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå