Gå til innhold

Hvordan vil DU definere et patetisk menneske?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sexysadie
Hva legger man egentlig i begrepene stakkarslig og patetisk??

Min gode kamerat Bjørn er rimelig stakkarskig og patetiskfordi han har i alle de år jeg har kjent ham har lagt ut i d vide og d brede om sin drøm om å dra på tvers over USA på motorsykkel.

Han har pengene og mulighetene til å realisere drømmen sin, men tørr ikke.

Han er virkelig den største taperen jeg noensinne har truffet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De som sitter her dagen lang og følger med på hva alle skriver, og som føler at de har rett til å avsløre gjester de ikke liker.

Trenger jeg oppgi mitt navn?? (Dette er sikkert trakkasering - så jeg foreslår at dere anmelder meg for det!)

Hold personer utenfor. Deler av innlegget er slettet.

Tusenfryd - moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sitter her dagen lang og følger med på hva alle skriver, og som føler at de har rett til å avsløre gjester de ikke liker.

Trenger jeg oppgi mitt navn?? (Dette er sikkert trakkasering - så jeg foreslår at dere anmelder meg for det!)

Det var patetisk!... Samt å tro at jeg ikke liker personer jeg ikke kjenner...

:sjarmor:

:kul:

Hold personer og andres innlegg i andre tråder utenfor denne diskusjonen, Lasse. Deler av innlegget slettet.

Tusenfryd - moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? :o ? :o ?

?

Og hva dreide det seg om?

Så over til spørsmålet

Patetisk ......hm ......min bokmålsordliste oversetter patetisk med følelsesfyllt. Nå er det ikke det ordet jeg umiddelbart tenker på når jeg skal prøve å definere ordet patetisk. Greier ikke å komme med noen definisjon jeg - det er lettere med eksempler:

Jeg ser vel for meg at man er patetisk når man f.eks sitter og venter og venter på at noen skal ta kontakt, uten at det skjer - og man likevel venter og venter. Eller man setter seg mål - og så greier man ikke å holde de. Gang på gang så gjør man motsatt av det man har bestemt seg. F. eks blir det patetisk å prøve å slanke seg hvis man hele tiden finner påskudd til å stappe innpå sjokolade - eller bare en prosjon til - eller tenker at man kan da trene dagen etter i steden for det kan da umulig skade å ligge på sofaen hele dagen ......og at man da samtidig klager over at man ikke greier å gå ned i vekt . Da blir forsøkene patetiske..hm ...kommer ikke på flere eksempler jeg ...jo forresten - kankje det å være patetisk har fellestrekk med det å være dum, godtroende og naiv? ikke lett nei .....jeg tror alle er litt patetiske til tider jeg .....det er nok en menneskelig svakhet det ...... :hoho:..

Venter spent på andres innspill - kanskje dere har definisjoner på ordet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at det kanskje er litt sterkt å snakke om patetiske mennesker..? Jeg kan se at folk oppfører seg patetisk, og gjør patetiske ting, men å VÆRE patetisk, det er jo ganske sterkt da!?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg synes at mange jenter i puberteten (14-22) er patetiske fordi de kan være sååå tøffe i trynet, og forstår ikke at alle andre gjennomskuer dem. Det er også dem, av alle aldersgrupper/kjønn, som kommer med de mest usaklige og "skivebommete" bakvaslelsene av andre.

Dertil legger de 100 % vekt på image; - kle seg i de riktige klærne og bruke lang tid på å sminke seg etc., og ikke minst: RØYKE. De burde heller vært seg selv.

Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er vi jo ganske patetiske, og det er ganske deilig i grunnen?

Hvis vi ser på mennesket sånn i stort perspektiv er patetisk et ord som faller naturlig å bruke.

Vi kaver og hujer og står i, desperate etter å leve, men så dør vi allikevel i løpet av en 70-80 år - et millisekund i historisk sammenheng.

Vi er uendelig opptatt av oss selv enda enkeltmennesket er en mikro-maur på jorda, og et lite ubetydelig atom i et universelt perspektiv.

Sånn rent personlig føler jeg meg ganske patetisk når jeg lurer meg selv ved å finne opp unnskyldninger for ikke å gjøre noe :ler:

Eneste grunnen til at jeg greier å leve med det er at jeg ikke alltid skjønner at jeg er blitt lurt :briller:

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lasse, jeg.

Synes det er stor forskjell på det å utføre en patetisk handling, og det å faktisk være patetisk...

Patetiske handlinger, kan jo for ekempel være å plage mennesker man ikke kjenner via Internett.

Lever man for dette, er man patetisk...

Synes også det er stor forskjell på å være stakkarslig og patetisk.

Er man stakkarslig, så er man i en livssituasjon hvor alt man gjør feiler, eller man har kanskje ikke har helt troen på seg selv... Tro på at man faktisk kan få til enkle dagligdagse gjøremål, som å vaske ullgenseren sin i vaskemaskin... :ler:

For min del, er patetisk et skjellsord, stakkarslig får litt moderlig sympati...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke definere patetiske mennesker, fordi jeg tror ikke at noen mennesker er 100% patetiske. Men vi gjør patetiske handlinger.

Jeg synes det er veldig vanskelig å lage en definisjon på det, og det jeg legger i ordet patetisk stemmer liksom ikke med den definisjonen som står i ordboka...

Noen eksempler på hva jeg synes er patetisk:

- Det er patetisk å plage andre mennesker

- Det er patetisk å dømme andre mennesker uten å kjenne dem

- Det er patetisk å lyve for å bli bedre likt

osvosvosv....

Plutselig var det vanskelig å finne gode eksempler også... Kanskje jeg er litt patetisk da? :ler:

Alle er vi vel litt patetiske innimellom...

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
øøøøø.... hører ikke slike ytringer inne på generaliseringer da.....?... :wink:

Lasse nå synes jeg du skal slappe litt av. Nyt heller oppholdet er på kvinnenes forum,i stedet for å oppføre deg som "Kongens vokter". Ta heller å diskuter med oss kvinner i stedet for å irettesette og komme med formaninger - du skal se at hverdagen blir så myyyyye bedre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o

Det var en spøk Care..... Men er det slik jeg blir sett på tror jeg ikke jeg har mye å gjøre her, da det er det jeg prøver på... å diskutere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse, eg. valgte jeg å ta utsagnet til Care for å være spøkefullt ment. Hvis d motsatte er tilfelle, syns jeg d var temmelig patetisk :wink:

og forstår godt at du reagerer, men, PLEASE, IKKE forlat forumet. JEG lsyns ikke forumet ville vært d samme uten deg og noen av de andre gutta her..... :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse' date=' eg. valgte jeg å ta utsagnet til Care for å være spøkefullt ment. Hvis d motsatte er tilfelle, syns jeg d var [i']temmelig patetisk :wink:

:)

Jasså Chimp, så nå er jeg patetisk fordi jeg har en subjektiv mening om at fulle mennesker er patetiske. :wink: Min personlige mening er FAKTISK at dritafulle mennesker er patetiske. Og at du kommer så hardt ut mot subjektive mening, kunne jeg ha kalt patetisk. Men nå går jeg ikke rundt å kaller andre mennesker for patetiske bare fordi de ikke tenker de samme tankene som meg, eller har de samme holdningen som meg, :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...