Gå til innhold

Hvor mye gikk du opp i lønn i år?

Gjest Gjest_Eli_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Eli_*

Vi (2 ingeniører) gikk opp med 36 000,- hver ved lokale forhandlinger i kommunen, og det gikk kjempefint! En lønn på 345 000,- er ganske bra tatt i betraktn. at vi har jobba der i bare 1,5 år og er helt nyutdanna :)

Hvordan gikk det med andre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk opp 30% :hoppe: (men det var spesialforhandlinger etter å ikke hatt lønnsøkning på 4 år, og med kniven på strupen til arbeidsgiver :) - standardtillegget ihht. tariff var 10 000)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt krav ligger 80 000,- over det jeg har. Kravet ligger der fordi det er forhandlingsutgangspunktet. Det jeg egentlig regner med å lande på, som det blir brudd på hvis vi ikke lander der, ligger 50 000,- over lønnen jeg har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at arbeidsgiver må ha kniven på strupen (truet du med annen jobb et annet sted?) før de vil gi en det som er rettferdig.

Problemet mitt er vel heller at jeg ikke blir sett uten å hyle. Sitter i litt fri stilling som ikke inngår i lønnsforhandlingene som avholdes årlig, og syns alltid det er vanskelig å ta det opp selv. Siden jeg fikk lønnsløft sist for fire år siden, har jeg vært i ett års fødselspermisjon (og før det 9 mnd gravid), så det har ikke vært naturlig for meg å si noe. Nå har jeg jobbet i halvannet år igjen. Så jeg ba dem se på lønnen og uviklingen min, og vurdere hvor mye de syns jeg var verdt.

Ikke tøffe forhandlinger altså. Men jeg snek inn en kommentar om at jeg antok jeg kunne gå opp 25-30% ved å bytte jobb... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra det, Sissan!

Men du, jeg vet at selv om man er gravid/har hatt fødselspermisjon, så har man like mye krav på å bli tatt med i lønnsforhandlingene som alle "de andre". :)

Jeg har hørt så mye forskjellig om man bør ta med det der om "trusselen om at man kunne ha jobbet andre steder", og har hørt (spesielt i kommunal sektor) at den trusselen ikke er verdt noe før man faktisk står med et nytt jobbtilbud i hånden.

Men i ditt tilfelle gikk det altså greit å nevne at en kan gå opp så og så mye hvis man byttet arbeidsgiver. Vil kanskje prøve det samme selv (for det er jo sant!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Superfornøyd jeg :)

Jeg er regulert etter en tariff, så uten forhandlinger blir jeg justert 1-3% i året. Fikk det i permisjonstiden også. Lønnsforhandlinger gjør jeg når jeg har utviklet meg til en bedre arbeidstaker, og det var litt vanskelig å hevde når jeg ikke var på jobb :ler:

Jeg kunne ikke hatt et annet tilbud. Hadde jeg kommet så langt i en søkeprosess, hadde jeg ikke klart å snu, såpass kjenner jeg meg selv. Men de visste nok at det var sant ut fra kompetansen jeg sitter med og dagens arbeidsmarked. Ønsket ikke egentlig å true, ønsket bare å få lønn som fortjent. Har ikke lyst til å bytte arbeidssted, har det så fritt og fint her jeg er.

Jeg støttet meg også til lønnsstatistikk for folk med min utdanning og erfaring og stillingstype som underbygget at jeg var for lavt lønnet, og at jeg ville fått mer et annet sted. Dokumentasjon er bra, gjetting ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger dere fram krav i prosentvis økning eller i rene kronebeløp?

Hvor stor forhandlingsbuffer legger dere inn i fht hva som er minimum akseptabelt?

Hvilke argumentasjon brukte dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Superfornøyd jeg :)

Jeg er regulert etter en tariff, så uten forhandlinger blir jeg justert 1-3% i året. Fikk det i permisjonstiden også. Lønnsforhandlinger gjør jeg når jeg har utviklet meg til en bedre arbeidstaker, og det var litt vanskelig å hevde når jeg ikke var på jobb :ler:

Jeg kunne ikke hatt et annet tilbud. Hadde jeg kommet så langt i en søkeprosess, hadde jeg ikke klart å snu, såpass kjenner jeg meg selv. Men de visste nok at det var sant ut fra kompetansen jeg sitter med og dagens arbeidsmarked. Ønsket ikke egentlig å true, ønsket bare å få lønn som fortjent. Har ikke lyst til å bytte arbeidssted, har det så fritt og fint her jeg er.

Jeg støttet meg også til lønnsstatistikk for folk med min utdanning og erfaring og stillingstype som underbygget at jeg var for lavt lønnet, og at jeg ville fått mer et annet sted. Dokumentasjon er bra, gjetting ikke.

Ja, takk for tipset. Jeg skal snart i lokal forhandling selv, så dine betraktninger her er nyttige. Hvordan klarer man å dokumentere at man ville ha fått bedre lønn andre steder? (Håper du kan svare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger dere fram krav i prosentvis økning eller i rene kronebeløp?

Hvor stor forhandlingsbuffer legger dere inn i fht hva som er minimum akseptabelt?

Hvilke argumentasjon brukte dere?

Godt spørsmål. Hva er egentlig taktisk/psykologisk smart å gjøre: å være konkret og ærlig og operere med rene tall, elelr å fordekke det hele litt ved at summen høres penere ut i prosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for tipset. Jeg skal snart i lokal forhandling selv, så dine betraktninger her er nyttige. Hvordan klarer man å dokumentere at man ville ha fått bedre lønn andre steder? (Håper du kan svare).

Svarer selv om jeg ikke er Sissan :sjenert:

Et tips kan være å innhente informasjon om lønninger for tilsvarende jobber i ditt "nedslagsområde". Dette er jo dokumentasjon som f.eks kan vise at lønnen din ligger langt under det du kan forvente å få i tilsvarende stilling andre aktuelle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer selv om jeg ikke er Sissan  :sjenert:

Et tips kan være å innhente informasjon om lønninger for tilsvarende jobber i ditt "nedslagsområde". Dette er jo dokumentasjon som f.eks kan vise at lønnen din ligger langt under det du kan forvente å få i tilsvarende stilling andre aktuelle steder.

Flott det, takk for den.

Jeg føler på en måte at jeg er storforlangende og frekk (under et lokalt lønnsoppgjør i kap 5), og på den annen side at jeg ønsker at "rett skal være rett" i forhold til andre og sammenliknbare grupper/samt andre steder.

(+ at jeg naturligvis etterstrever å gjøre en solid og effektiv jobb der en yter mer enn forventet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker lønnsstatistikken under SSB og lønnsstatistikken til min "fagforening".

Jeg ba ikke om noe denne gang, og fikk langt mer enn jeg ville tenkt på å be om. Kommer litt an på hva man jobber med egentlig - og om det at en person får mye betyr at en annen får mindre - dvs. om det er en pott som skal fordeles på mange.

Egentlig syns jeg det beste er å be om noe man vil bli VELDIG fornøyd med - altså ikke minstekravet for å være motivert.

Og så er det greit å sette opp en liste over hva du har blitt bedre på og jobbet spesielt med siden forrige forhandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Oprah_*

Går det an i en lokal kap 5 forhandling i en kommune: dvs. sette blankt felt på kravet, og spørre arbeidsgiver hva de vil tilby i selve forhandlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an i en lokal kap 5 forhandling i en kommune: dvs. sette blankt felt på kravet, og spørre arbeidsgiver hva de vil tilby i selve forhandlingen?

Jeg tror det er sånn at du må ha ett "krav" også stiller kommunen med et tilbud, også forhandler dere ut i fra dette. Men mulig jeg tar feil?

Hvis begge må legge fram krav/tilbud - legges dette fram på likt eller kommer arbeidsguver med sitt tilbud etter at de har vurdert arbeidstagers krav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg tror det er sånn at du må ha ett "krav" også stiller kommunen med et tilbud, også forhandler dere ut i fra dette. Men mulig jeg tar feil?

Hvis begge må legge fram krav/tilbud - legges dette fram på likt eller kommer arbeidsguver med sitt tilbud etter at de har vurdert arbeidstagers krav?

I kap 5 i kommunenes lokale forhandlinger er det slik at arbeidstaker kommer med krav på eget kravskjema. Noen dager etter det kommer arbeidsgiver med et tilbud. Dette tilbudet pleier å være veldig (og ofte skuffende) lavt.

Så blir det selve forhandlingen. Der skal liksom tilllitsvalgte gå ut på gangen mens arbeidsgiver tenker seg om, og så kommer man inn igjen, og ber om pauser underveis. Det hele er et tåpelig spill, egentlig.

Så ender man i beste fall opp på halvparten/middelveien, og man sitter igjen med inntrykket å ikke ha blitt hørt, og at det på ingen måte har vært en reell forhandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kap 5 i kommunenes lokale forhandlinger er det slik at arbeidstaker kommer med krav på eget kravskjema. Noen dager etter det kommer arbeidsgiver med et tilbud. Dette tilbudet pleier å være veldig (og ofte skuffende) lavt.

Så blir det selve forhandlingen. Der skal liksom tilllitsvalgte gå ut på gangen mens arbeidsgiver tenker seg om, og så kommer man inn igjen, og ber om pauser underveis. Det hele er et tåpelig spill, egentlig.

Så ender man i beste fall opp på halvparten/middelveien, og man sitter igjen med inntrykket å ikke ha blitt hørt, og at det på ingen måte har vært en reell forhandling.

Man kan jo også bryte forhandlingene?!

Noen som har erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er det reelt å kunne gå opp i lokale forhandlinger i det offentlige? Er det kun snakk om et lønnstrinn eller 2 eller kan man virkelig få til noe?

Er oppe i lokale forhandlinger i staten for første gang og interesseorganisasjonen min tar seg av forhandlingene. Jeg har levert inn skjema men er veldig usikker på hva jeg kan forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo også bryte forhandlingene?!

Noen som har erfaringer med det?

Ja, det kan man.

Man kan bryte på grunnlag av nettopp at forhandlingsparten (arbeidstaker/tillitsvalgte) mener det ikke er en reell forhandling, at den ikke blir hørt og at den dermed vil bryte.

Da går det til en lokal nemnd, der også en utenforstående part blir med.

Som regel ender de da opp på et kompromiss mellom partene. Det er sjelden noen tør å ta egne valg dessverre, så det blir med kompromiss i likhetenes land Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...