Gå til innhold

Digitalkamera

Lille

Anbefalte innlegg

Vi fikk digitalkamera til jul, men får ikke til å legge bildene vi har tatt inn på datamaskinen. CDen som fulgte med har blitt innstallert, og vi fikk ingen feilmeldinger. Men når jeg prøver å laste inn bildene, finner ikke programmet (som også fulgte med på CDen) riktig kamera. Noen som har forslag til mulig løsning? Det hadde vært fint om vi kunne sett bildene vi har tatt... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Hvilket OS kjører dere?

2. Har dere installert kameraet med riktig navn/driver?

3. Finner du kameraet ditt hvis du leter etter det på kontrollpanelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @lfa,

For å svare på spørsmålene dine:

1. Vi bruker windows 98 se

2. Går ut fra at kameraet installeres med riktig driver fra CDen. Vi fikk ingen valgmuligheter da den ble installert, så det ser ut til at det bare fulgte med ett alternativ.

3. Finner ikke kameraet verken på kontrollpanel, eller som "ekstra disk" eller hva det var du kunne finne det som i windows utforsker (i følge bruksanvisningen).

Dersom jeg høyreklikker på "my computer" og velger "properties", finner jeg kameraet i "device manager" UTEN gult merke. Men like under står det oppført 2. 1 M Digitalcam USB Mass Storage Device , og denne oppføringen har et gult utropstegn ved seg. Har prøvd å avinstallere og installere igjen, men til ingen nytte. Fint om noen kan hjelpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er mulig du har feil driver... Se etter nevn og type-betegnelse på ditt kamera, og gå til hjemmesiden til produsenten for å laste ned drivere der.

Du kan jo også sjekke med forhandleren av kameraet. Tipper de vet det hvis det har vært mye problemer med kamerat du har kjøpt, og kan sikkert komme med noen tips.

Og ellers er det vel bare å innstallere winXP :D (Den skjønner det meste av sånne ting på egenhånd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gjest,

Vi har nok allerede prøvd det du foreslår, og det hjalp heller ikke.

Er det virkelig ingenting å gjøre med dette problemet? Noen?? :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere har prøvd å legge inn bildene slik som det står nå?

Selv om pc'n står oppført med feil kamera, kan det jo være at det virker likevel... hvis man har litt flaks...

Dersom dere står fast uansett, hadde jeg gått tilbake til forhandleren og spurt hva som er galt... Om dere har fått feil installasjonsprogram el. l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo også prøve å utforske cd'en.

Se om du finner riktig driver på den.

Hvis du ikke finner den der, bør du i alle fall gå tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på enhetsbehandling og velg oppdatert driver og vis til cd'en dere har fått.

Hvis du ikke finner den i kontrollpanel så er den jo ikke installert riktig/ordentlig.

Ellers er det mange ganger det blir valgt windows millenium driver istedenfor 98 driver..jeg hadde det problemet med et ISDN kort og ettellerannet..enellerannen gang.Pass på at den går i 98 mappa på cdn.

hva slags digicam er det her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke prøvd å legge inn bildene slik det står.....kan jo alltids prøve det, selv om kameraet ikke er Kodak. Er det det du mener, @lfa?

Kameraet heter Cintar. Tror det er et firma som heter Argus som produserer det, det er iallefall dit alle henvisninger til nettsider o.l. i bruksanvisningen viser til. Cintar er muligens typebetegnelse, eller....noe. Ikke vet jeg. :blunke:

Har vært på sidene deres og oppdatert driver, har også prøvd fra CDen og windowsmappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg mente, Lille.

Skader jo ikke å prøve. Går det ikke, så går det ikke. Ødelegger ikke noe av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....hvorfor ikke kjøpe en kort-leser istedet....??

Det er en fordel ved at du da sparer batteriet på kameraet. Hvis du skal laste bildene inn direkte fra kameraet belaster du batteriet og det er jo ingen fordel når du kanskje skal bruke kameraet umiddelbart etter innlasting av bilder! Dessuten går det raskere med en kortleser! :wink:

En kortleser tror jeg du får fra 5-600 kr, muligens billigere. Dessuten finnes det nå foto-skrivere med kortleser i, hvis dere baserer dere på å skrive ut bildene selv. Tror ikke det er så gale priser på det heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...