Gå til innhold

Tilrettelegging på lærlingplassen

Gjest bente85

Anbefalte innlegg

Forhåpentligvis, til sommeren igjen så er det da meningen at jeg skal ut til en lærlingplass og jobbe som omsorgsarbeider.

Driver nå på VK1 omsorgsfag og fullfører to fag som jeg trenger en karakter i på karakterutskrifta mi.

Men så er det sånn da, at opp igjennom årene har jeg hatt endel med hjelp på skolen, helt fra barneskole og opp til videregående.

På videregående har jeg jo greid meg sånn tåelig bra.

Har hatt noen IOP-planer, og hatt oppfølging av skolens lærere og rådgivere.

Jeg tenker.. hvordan blir det da, i forhold til lærlingplass og evt et arbeidssted senere?

Kan dem da legge opp jobben sånn at det kan bli ok for meg å være der?

Jeg har vel krav på det?

Da regner jeg med det da, at dette må nevnes i søknaden om lærlingplass også, at jeg trenger litt ekstra med hjelp, og oppfølging?

Utover det, så tenker jeg at det skal gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enhver har krav på rimelig fysisk tilrettelegging av arbeidsplassen. Tror det er hjemlet i Arbeidsmiljøloven.

Men du kan ikke kreve hvor store tilpasninger som helst. For eksempel tror jeg ikke du kan kreve en arbeidstid for deg som innebærer at alle andre også må få sine vakter endret, eller at urimelig store ombygninger til store kostnader gjennomføres.

I en tid hvor det tydeligvis er vanskelig å få lærlingeplasser i offentlig sektor (dette har jeg fra media, jeg kjenner ikke helse/omsorgssektoren selv) så tenker jeg umiddelbart at å flagge behov for tilrettelegging allerede i søknaden er ærlig, men en sikker vei til negative svar. Hvis jeg var arbeidsgiver og kunne velge mellom flere kandidater, så ville jeg helt garantert ikke velge den ene som har behov for spesielle ordninger allerede fra start. Det høres hardt ut og er vel strengt tatt også et ulovlig seleksjonskriterium, men jeg tror dessverre det er virkeligheten.

Med mindre du har helt spesielt gode kvalifikasjoner eller en helt unik spisskompetanse, og at tilretteleggingen du trenger er billig og enkel å få til og ikke medfører ulempe for ledelsen eller andre ansatte.

Du har vel en yrkesveileder på skolen din som kan rådgi deg i denne saken og kanskje hjelpe deg innenfor en arbeidsplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver har krav på rimelig fysisk tilrettelegging av arbeidsplassen. Tror det er hjemlet i Arbeidsmiljøloven.

Men du kan ikke kreve hvor store tilpasninger som helst. For eksempel tror jeg ikke du kan kreve en arbeidstid for deg som innebærer at alle andre også må få sine vakter endret, eller at urimelig store ombygninger til store kostnader gjennomføres.

I en tid hvor det tydeligvis er vanskelig å få lærlingeplasser i offentlig sektor (dette har jeg fra media, jeg kjenner ikke helse/omsorgssektoren selv) så tenker jeg umiddelbart at å flagge behov for tilrettelegging allerede i søknaden er ærlig, men en sikker vei til negative svar. Hvis jeg var arbeidsgiver og kunne velge mellom flere kandidater, så ville jeg helt garantert ikke velge den ene som har behov for spesielle ordninger allerede fra start. Det høres hardt ut og er vel strengt tatt også et ulovlig seleksjonskriterium, men jeg tror dessverre det er virkeligheten.

Med mindre du har helt spesielt gode kvalifikasjoner eller en helt unik spisskompetanse, og at tilretteleggingen du trenger er billig og enkel å få til og ikke medfører ulempe for ledelsen eller andre ansatte.

Du har vel en yrkesveileder på skolen din som kan rådgi deg i denne saken og kanskje hjelpe deg innenfor en arbeidsplass?

Tenkte jo bare at jeg skulle spørre jeg da.

Men greit å vite litt i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...